انتزاع وزارت بازرگانی برخلاف سیاست های ریاضتی دولت است/تشکیل وزارت بازرگانی تصمیمی عقب مانده است


ساعت: 09:12
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۸
کد خبر: 1896769

نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایده تشکیل وزارت بازرگانی تصمیمی عقب مانده است، گفت: انتزاع وزارت بازرگانی برخلاف سیاست انقباضی دولت است و باعث وابستگی به واردات و ارز می شود.

ملک فضلی عضو شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ برای انتزاع وزارت صنعت و معدن از بازرگانی با اعلام عدم ضرورت ایجاد وزارت بازرگانی وی تصریح کرد: مشکلات کنونی کشور ربطی به نبود وزارت بازرگانی ندارد و ایجاد آن نمی تواند مشکل را حل کند.


افزایش هزینه ها و افزایش اندازه دولت با تشکیل وزارت بازرگانی

وی ادامه داد: تشکیل وزارت بازرگانی هیچ دردی را دوا نمی کند و فقط دولت را بزرگتر می کند و هزینه های آن را افزایش می دهد. به جای اینکه به فکر ایجاد وزارتخانه جدید باشیم، باید به فکر حل مشکلات در چارچوب فعلی باشیم.

بیشتر بخوانید:
احیای وزارت بازرگانی باری بر دوش اقتصاد کشور است

وی تصریح کرد: ما وزارت بازرگانی داشتیم، آن زمان این وزارتخانه درآمد خاصی برای ما نداشت و الان هم ایجاد آن به صلاح جامعه نیست. زیرا نمی تواند مشکلی را حل کند و با توجه به بالا بودن نرخ ارز و وابستگی کشور به واردات به مشکل دیگری تبدیل خواهد شد.

این معاونت تاکید کرد: اگر این وزارتخانه در گذشته کارایی لازم را داشت، فکر ادغام آن با وزارتخانه دیگری مطرح نمی شد. ایجاد وزارت بازرگانی این یک راه حل معکوس است.


ایجاد وزارت بازرگانی یک تصمیم عقب مانده است

فضلی خاطرنشان کرد: نیازی به بازسازی وزارت بازرگانی نیست و فقط مشکلات مربوط به انتخاب وزیر و ایجاد تشکل های جدید را ایجاد می کند. انتخاب وزرا، معاونان و مدیران ذیصلاح به حل مشکلات کمک می کند. معاونت های موثر در بخش های تولیدی و بازرگانی می توانند کارها را جابه جا کنند و ما نیازی به ایجاد وزارتخانه و وزیر جداگانه نداریم و با دادن اختیارات کافی به معاونت بازرگانی به وزارت حراست می توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اقتصاد کشور به دو بخش تولیدی و بازرگانی تقسیم می شود، گفت: بخش عمده تولیدی توسط کشاورزان پیش می رود و حمایت جدی از آن بخش نداریم. هیچ نظارتی بر این بخش وجود ندارد و به سمت بهینه سازی تولید، آبیاری و موارد دیگر حرکت نکرده ایم. اگر این کارها انجام شود، تولید بهبود می یابد و در نتیجه بخش تجاری رونق می گیرد.

وی تصریح کرد: متاسفانه همواره از رقابت با کشورهای دیگر در عرصه جهانی به بهانه حمایت از تولید ملی پرهیز کرده ایم. وقتی محصولات خوب نداریم، بخش تجاری هم مشکل دارد. این قسمت ها باید با هم باشند.


ضرورت ایجاد وحدت در مدیریت بخش تجاری و تولیدی کشور

به گفته این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وحدت در مدیریت بخش های تجاری و تولیدی در کشور به معنای هماهنگی بیشتر آنهاست. وقتی این دو بخش در یک وزارتخانه ترکیب شوند، مدیریت آنها هماهنگ می شود. اما وقتی دو وزارتخانه مجزا تولید و تجارت را ترویج می کنند، هماهنگی در سطح هیات دولت صورت می گیرد که در نهایت مشکل ساز می شود.

وی در پاسخ به این سوال که اجرای صحیح قوانین موجود از جمله قانون تمرکز وظایف و اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی چگونه می تواند به حل مشکلات کنونی کشور کمک کند، تصریح کرد: قوانین خوبی کم نداریم. ، اما مهم این است که آنها به طور دقیق اعمال شوند و قوانین صحیح باشند. اگر قوانین موجود به درستی اجرا شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.


تفکیک وزارت صمت صحیح نیست

فاضلی ادامه داد: طرح تجمیع وزارتخانه های مختلف پس از بررسی های کارشناسی انجام می شود. ابتدا بررسی می شود که کدام وزارتخانه ها به یکدیگر مرتبط هستند و قابل ادغام هستند. ادغام وزارت تجارت، صنعت و معدن این کار نیز پس از بررسی انجام شد و جداسازی این وزارتخانه درست نیست و هزینه زیادی برای ما خواهد داشت.

به گزارش را دانا؛ در ماه های اخیر موضوع فرم وزارت بازرگانی و جدایی آن از وزارت صنعت و معدن در مجلس مطرح شده است. افرادی که این پیشنهاد را به مجلس آورده اند معتقدند مشکلات کنونی کشور به دلیل نبود این وزارتخانه به وجود آمده و تشکیل آن می تواند به بهبود وضعیت منجر شود.

مخالفان ایجاد وزارت بازرگانی نیز معتقدند مشکلات کنونی کشور ربطی به آن ندارد. وزارت بازرگانی وجود ندارد و از مشکلاتی مانند افزایش نقدینگی، تورم، تحریم ها، سیاست های پولی و … ناشی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید