توسعه روابط با کشورهای منطقه از منظر امنیتی بسیار حائز اهمیت است/ نگاه دولت سیزدهم به سیاست خارجی برخلاف دولت گذشته جامع است.


ساعت: 14:02
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810481

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه توسعه روابط با کشورهای منطقه از نظر امنیتی بسیار حائز اهمیت است، گفت: بر خلاف دولت گذشته، چشم انداز دولت سیزدهم در سیاست خارجی همه جانبه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر گفت: سفر آیت الله رئیسی به قطر در راستای سیاست خارجی متعادل و به ویژه توجه به همسایگان است.
وی ادامه داد: قطر در منطقه ای قرار دارد که به طور سنتی بلوکی از کشورهای تحت نفوذ آمریکا بوده است و شورای همکاری خلیج فارس نیز مکانی تحت کنترل آمریکاست که از آن سیاست پیروی می کند.
صادقی نسب گفت: قطر و عمان همواره نشان داده اند که اهمیت همسایه ایران را می دانند و در همین راستا وزیر امور خارجه قطر نیز چند سال پیش به صراحت اعلام کرد که ما کشورهای حوزه خلیج فارس باید با جمهوری اسلامی ایران در صلح و آرامش زندگی کنیم. همسایه قدرتمند ما.»
وی گفت: در مقابل عربستان، بحرین و ابوظبی راه رویارویی با ایران را در پیش گرفته اند و می دانند که این رویارویی بیهوده است.
این استاد دانشگاه تهران گفت: این کشورها پس از عادی سازی تحقیرآمیز روابط با رژیم صهیونیستی دریافته اند که هیچ متحدی به اندازه جمهوری اسلامی ایران ارزشمند و مهم نخواهد بود، به همین دلیل در ماه های اخیر اقداماتی را برای تعامل با رژیم صهیونیستی انجام داده اند. کشور ما.”
وی افزود: حضور رئیس جمهور در قطر و برخورد وی با همسایگان فرصت مغتنمی است تا بتوانیم ضمن استفاده از منافع ملی کشور از روابط خوبی که با کشورهای مختلف داریم نهایت استفاده را ببریم.
این کارشناس سیاسی گفت: هر کدام از این ارتباطات اهرم قدرتمندی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم می کند و می تواند منافع بسیاری را به همراه داشته باشد.
وی با انتقاد از سیاست های خارجی دولت یازدهم و دوازدهم گفت: ما شاهد بوده ایم که در بسیاری از دولت ها به ویژه دولت روحانی نگاه کل نگر به دنیا نداریم و روابط خارجی را با بلوک غرب حفظ کرده ایم. دولت معتقد بود که این رابطه می تواند توسعه یابد.
صادقی نسب تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مقتدر و مستقل در جهان باید از همه درها استفاده کند در حالی که دولت اصلی همه دنیا را می بیند و نگاه انحصاری به چند کشور ندارد.
وی گفت: این دیدگاهی است که در درازمدت می تواند منافع اقتصادی و اهرم سیاسی مهمی در دنیا داشته باشد و علاوه بر آن ارتباط حداکثری با کشورهای مختلف می تواند در مذاکرات ما با کشورهای غربی به عنوان یک اهرم مهم موثر باشد. . می رود.
این استاد دانشگاه تهران گفت: هر چه روابط خود را با کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش دهیم خود به خود مانع از نزدیک شدن این کشورها به آمریکا، انگلیس و اسرائیل می شود.
وی افزود: ما نباید اجازه دهیم اسرائیل در منطقه پایگاهی داشته باشد و باید این کشورها را همیشه نزدیک خود نگه داریم، زیرا روابط با کشورهای همسایه نه تنها از نظر اقتصادی، بلکه از نظر امنیتی نیز حائز اهمیت است. چشم انداز. “
این کارشناس سیاسی به موضوع اوکراین اشاره کرد و گفت: روسیه اکنون نگران حضور ناتو، دشمن کلاسیک خود در اوکراین که هم مرز با روسیه است، است و نمی خواهد اجازه دهد این اتفاق برای اوکراین بیفتد.
وی افزود: نباید اجازه دهیم دشمنان نظام با ما مرزبندی کنند و در این راستا باید دیپلماسی همه جانبه دولت سیزدهم را تقویت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید