گسترش روابط با کشورهای همسایه / توسعه روابط ایران و قطر، آغاز روابط با سایر کشورهای عربی


ساعت: 11:40
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810441

عبدالمجید شیخ با بیان اینکه روابط کشورهای همسایه از نظر اقتصادی برای کشورها مفید است، گفت: 650 میلیون نفر در کشورهای همسایه ایران مستقر هستند و این روابط در گسترش تجارت کشور با آنها موثر خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالمجید شیخ، کارشناس اقتصادی درباره سفر 10 ساله رئیس جمهور به قطر به عصرتراک گفت: قطعا قدرت ایران برای ثبات، صلح و امنیت منطقه بسیار موثر است و کشورهای منطقه این را درک می کنند.

شیخ ادامه داد: بر این اساس عمان به عنوان اولین کشور و سپس قطر به خوبی از این موضوع آگاه هستند. شوخی هایی از امارت و عربستان سعودی هم هستند، اما با توجه به اینکه این کشورها وابسته به غرب هستند، استعمار کرده اند و دولت های وابسته هستند، اربابانشان به آنها اجازه نمی دهند.

وی سیاست ایران را همکاری با همسایگان عنوان کرد و گفت: روابط کشورهای همسایه برای هر دو کشور از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است زیرا بیش از 650 میلیون نفر در کشورهای همسایه اطراف ایران ساکن هستند که در گسترش تجارت با آنها موثر خواهد بود.

شیخ با اشاره به اینکه ایران بر سر دوراهی غرب، شرق، شمال و جنوب قرار دارد، گفت: بر این اساس ارتباط با کشورهای همسایه می تواند ارتباطات را آسان تر و ارزان تر کند و تبادلات اقتصادی را افزایش دهد.

این استاد دانشگاه به ایجاد معاهدات شانگهای و اوراسیا در دولت سیزدهم اشاره کرد و افزود: برقراری این روابط در تسهیل تجارت ایران و کشورهای همسایه موثر است، بنابراین غرب بازنده این مناقشه و در واقع نقطه ضعف است. مزه آن این است که گویی مزیتی به نام ایران را در روابط اقتصادی، سیاسی و فرهنگی از دست داده است.

این کارشناس اقتصادی گفت: توافق اخیر گاز بین صادرکنندگان جهانی گاز با میانجیگری ایران، روسیه و قطر می تواند زمینه ساز یک توافق منطقه ای گسترده تر و فراگیرتر شود و از محدوده گاز فراتر رفته و زمینه توسعه روابط دیگر را فراهم کند.

شیخ با تاکید بر اینکه توسعه روابط ایران با کشورهایی مانند قطر می تواند سرآغازی برای جذب کشورهای عربی در این مسیر باشد، افزود: باید توجه داشت که در سفر رئیس جمهور به قطر شاهد امضای 14 قرارداد بودیم. «که می تواند به زودی اجرا شود و تأثیر مثبتی بر اقتصاد کشورها بگذارد.

وی گفت: قطر کشوری ثروتمند است و منافع مشترک زیادی با ایران دارد. ما داریم چون در این زمینه منافع مشترک داریم و نباید اجازه دهیم عواملی باعث اختلاف و دوری از این طرف شوند.

شیخ گفت: همچنین به نفع قطر است که خود را از قید سلطه غرب رها کند و به سمت استقلال حرکت کند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: متأسفانه دولت قبل که یک دولت سازشکار بود، ضربه ای به غرب زد و همه مردمی که در این دولت جمع شده بودند می خواستند کشور را به غرب وابسته کنند، در حالی که دولت سیزدهم با این روشی که امیدواریم به نتیجه برسد. با تقویت روابط بین کشورهای همسایه نتایج خوبی حاصل شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید