روابط با کشورهای همسایه و شرقی تحریم های اقتصادی را خنثی می کند / روابط با همسایگان و کشورهای شرقی توطئه های دشمن را خنثی می کند


ساعت: 15:16
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810761

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه ارتباط با همسایگان و کشورهای شرقی “توطئه” دشمنان را خنثی می کند، گفت: ارتباط با کشورهای همسایه و شرق تحریم های دشمن را خنثی می کند و منافع ملی را تقویت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو انجمن تحقیقات سیاسی حوزه علمیه کوم در گفت و گو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به قطر گفت: این سفر پس از سفر وی به روسیه و تاجیکستان انجام شد. این سفر را می توان گامی آموزشی در سیاست خارجی و دیپلماسی نوین جمهوری اسلامی ایران دانست که در چارچوب دیپلماسی رو به روی شرق با اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.
وی ادامه داد: در واقع این دیپلماسی از چند جهت حائز اهمیت است. اولین نکته بحث سیاست اساسی و انقلابی جمهوری اسلامی و رویکرد مقام معظم رهبری به این دیپلماسی است که بارها به دولت های مختلف تاکید کرده اند که نباید نگاهی به غرب و اروپا داشته باشیم. البته این بدان معنا نیست که ما به طور کامل روابط خود را با اروپا و غرب قطع خواهیم کرد.
این کارشناس مسائل سیاسی افزود: مقام معظم رهبری بارها به دولت های مختلف تاکید کرده اند که همه انرژی و وقت خود را صرف ارتباط با غرب و کشورهای اروپایی نکنیم بلکه به بهترین نحو با آنها ارتباط برقرار کنیم و بیشتر هزینه کنیم. فقط به شرق نگاه کنید، زیرا غرب در طول چهل سال گذشته ثابت کرده است که با جمهوری اسلامی صادق نبوده و همواره سعی در صدمه زدن به منافع ایران داشته و منافع مشترک ما با غرب کمتر از منافع مشترک ما است. شرق است.
وی گفت: گام بعدی بحث استفاده از ظرفیت های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و به طور کلی منافع مشترک جمهوری اسلامی با همسایگان و کشورهای شرقی است.
حجت الاسلام ملک زاده افزود: این منافع که جزء منافع مشترک ایران و کشورهای همسایه است بسیار مهم است و دولت می تواند سیاست خارجی کشور را برای تقویت منافع ملی در چارچوب این منافع برنامه ریزی کند.
وی ادامه داد: نکته بعدی این است که منطقه جنوب غرب آسیا که در تاریخ معاصر همواره مورد هجمه قدرت های بزرگ بوده، در نقشه جهان از اهمیت راهبردی و راهبردی برخوردار است.
یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: این منطقه همواره مورد هجوم غرب و مورد هجوم تروریست های مورد حمایت غرب بوده است که غرب سعی کرده در آن به منافع جهان اسلام لطمه بزند.
وی افزود: طبیعتاً اگر ایران تلاش کند روابط صمیمانه و دوستانه با کشورهای همسایه و شرقی منطقه برقرار کند، می‌تواند مانع از اغتشاشات شوم دشمنان شود که برای جهان اسلام تدارک دیده شده است. این امر نیازمند دیپلماسی پویا برای برقراری ارتباط با همسایگان و کشورهای شرقی است.
حجت الاسلام ملک زاده نکته بعدی این است که قطر یکی از ثروتمندترین کشورهاست که به دلیل ذخایر قابل توجه انرژی همواره مورد توجه قدرت های غربی بوده است. اخیرا شاهد هستیم که آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش زیادی برای جذب کشورها به منطقه انجام داده اند. به ویژه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی یکی از موضوعاتی است که همواره به دنبال آن بوده اند. بسیاری از کشورهای منطقه از ترس شرایط موجود به دنبال روابط صمیمانه با آمریکا هستند و از سیاست آمریکا در منطقه پیروی می کنند.
وی ادامه داد: تا زمانی که جمهوری اسلامی بتواند با این کشورها روابط حسنه برقرار کند، قطعاً می تواند با مواضع متخاصم دشمن مقابله کند و در مقابل ضرباتی که دشمن می خواهد به اقتصاد منطقه وارد کند، اتحاد خوبی ایجاد کند.
این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: یکی از محصولات این سفر، اتصال برق ایران و قطر از طریق کابل دریایی است که اتفاق بسیار مبارکی است که ایران را به قطب انرژی در منطقه تبدیل کرده است و این دستاورد بسیار مهمی است. “
وی گفت: معتقدم این نگاه دولت جدید نگاه مبارکی است که می تواند در راستای دیپلماسی رو به شرق محقق شود که در کنار عزت و اقتدار جمهوری اسلامی موجب تقویت منافع ملی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید