روابط با کشورهای همسایه بار تحریم ها را کاهش می دهد/ لزوم گسترش دیپلماسی اقتصادی دولت


ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810360

خسواری گفت: امروز هر رابطه ای که جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه برقرار کرده است از بار تحریم ها کاسته و دشمنان را ناامیدتر می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و هوسف در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار خاورستان با بیان اینکه موضوع سفر 10 ساله رئیس جمهور به قطر می تواند در چند بعد مورد بررسی قرار گیرد، گفت: یکی از ابعاد مهم سفر رئیس جمهور به قطر است. در واقع شاید آخرین سلاح آمریکایی ها و اروپایی ها همین تحریم های فلج کننده بود.

وی افزود: امروز هر رابطه ای که جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه برقرار کند از بار تحریم ها کاسته و دشمنان را ناامیدتر می کند. به عنوان مثال، روابط جمهوری اسلامی با چین، روسیه، عضویت رسمی آن در معاهده شانگهای و سفر کنونی رئیس جمهور به قطر نشان می دهد که جهان محدود به همان 5-6 کشور اروپایی، آمریکایی و اسرائیلی نیست.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و هوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: از نظر جغرافیایی یکی از خواسته های رهبر معظم انقلاب ارتباط با کشورهای همسایه برای تامین منافع ملی است که در پیام خود در گام دوم انقلاب استفاده از ظرفیت حدود 15 کشور همسایه با جمعیتی حدود 600 میلیون نفر ذکر شده است. قطر نیز یکی از این همسایگان است و اگرچه کشور کوچکی است اما نیاز به ارتباط با آن دارد.

خسواری گفت: پنج سال پیش و در بحبوحه حضور داعش در منطقه و سوریه، عربستان و برخی کشورهای عربی مانند مصر و امارات روابط خود را با قطر قطع کردند. در این شرایط یکی از کشورهایی که پاسخگوی نیازهای قطر بود جمهوری بود، ادامه داد: این کشور اسلامی بود، در واقع در این ارتباطات قطر جمهوری اسلامی را آزمایش می کند و اعتماد بیشتری در ارتباطات دارد.

وی با تاکید بر اینکه روابط با کشورهای همسایه باید در اولویت قرار گیرد، گفت: روابط با همه کشورها به عنوان مثال با آمریکای لاتین در درازمدت خوب است، اما روابط با کشور همسایه ای مانند قطر دین مشترکی دارد. مرزها، از موقعیت. “یک بالاتر وجود دارد.

وی افزود: در جنگ اقتصادی هر چه با دولت ها ارتباط بیشتری داشته باشیم، تاکتیک های تحریم و جنگ روانی دشمن علیه ما کندتر و کمتر می شود.


لزوم گسترش دیپلماسی اقتصادی دولت

خسواری ادامه داد: یکی از جنبه های روابط اقتصادی جمهوری اسلامی با قطر، نشست کشورهای صادرکننده گاز است که می توانیم با آن یک سازمان رسمی و تصمیمات مشترک در واقع در مورد روابط نفت و گاز داشته باشیم. «قطر مکان خوبی برای جمهوری اسلامی است و امیدواریم تعامل جمهوری اسلامی با سایر کشورها با رشد بیشتر گسترش یابد.

نماینده مردم بیرجند، درمیان و حصف در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق ضرب المثلی از اعراب; او گفت: «می توان گفت همه چیز نتیجه معکوس دارد. اگر برجام حل شود همه مشکلات ما حل می شود حتی اگر آب بخوریم و حتی معتقد بودیم هر روزی که بعدا برجام اجرا شود لطمه بزرگی به کشور وارد می شود.

وی گفت: متاسفانه دیدیم که آمریکایی ها از برجام خارج شدند و به تعهدات خود عمل نکردند و اروپایی ها نیز حدود 11 تعهد در قبال جمهوری اسلامی داشتند که به آنها عمل نکردند. بر این اساس جمهوری اسلامی نمی تواند جان مردم 5-6 کشور اروپایی و آمریکایی را نجات دهد.

حسروی بیان کرد: خوشبختانه امروز دولت سیزدهم زمینه مناسبی برای روابط با کشورهای منطقه دارد و امیدواریم دیپلماسی اقتصادی که فعال شده است، علاوه بر رونق اقتصادی و رونق اقتصادی در کل دولت تداوم داشته باشد و ادامه یابد. سرمایه گذاری کمتر، مشکلات کمتر و تاکتیک های کندتر برای تحریم دشمن.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید