دولت به دنبال تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه / بدون توجه به ظرفیت کشورهای همسایه در سال های اخیر است


ساعت: 15:40
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810797

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در سال های گذشته روابط تجاری خوبی با کشورهای همسایه نداشتیم، گفت: دولت به دنبال تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی جگانه فورد در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به سیاست دولت سیزدهم گفت: سیاست رئیس جمهور بر مبنای تجارت با 15 کشور همسایه است.

وی با اشاره به تمرکز رهبر معظم انقلاب بر تجارت با کشورهای همسایه، گفت: سفر رئیس جمهور به قطر و سفرهای قبلی با هدف ایجاد روابط سیاسی و تجاری خوب است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه قطر یکی از کشورهایی بود که در گذشته روابط خوبی با ایران داشت، افزود: می توانیم روابط تجاری و سیاسی خوبی با این کشور داشته باشیم.

وی گفت: متاسفانه بازارهای این کشورها را به راحتی در اختیار رقبا قرار داده ایم. ظرفیت تجاری ایران بسیار بالاتر از سایر کشورهایی است که بازار کشورهای همسایه را در اختیار گرفته اند.»

یگانه فر با بیان اینکه برخی از کشورها از فاصله دو تا سه هزار کیلومتری کالاهای خود را در این کشورها عرضه می کنند، افزود: متاسفانه سیاست دولت های گذشته به گونه ای بود که همواره با کشورهای همسایه مشکل تجاری داشته ایم و البته تحریم ها نیز مشکل دارند. بی تاثیر نبودند “.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور برای بهبود روابط با کشورهای همسایه تلاش می کند تا بتوانیم روابط تجاری خوبی داشته باشیم، افزود: یکی از موضوعات مهم در سفر رئیس جمهور به قطر، ایجاد مرکز تجاری در قطر بود.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه در سال های گذشته باید در کشورهای همسایه سرمایه گذاری می کردیم و حضور پررنگی در آن کشورها داشتیم، گفت: در سال های گذشته باید در کشورهای همسایه سرمایه گذاری می کردیم. روابط تجاری با همسایگان ما باید شکوفا شود و بتوانیم بازارهای همسایگان خود را تا حد امکان کنترل کنیم.

وی گفت: پیش فرض روابط تجاری اصلاح روابط سیاسی است. اگر روابط سیاسی ما با کشورهای همسایه اصلاح شود، قطعا روابط تجاری در اولویت قرار خواهد گرفت.»

وی گفت: متاسفانه در سال های گذشته روابط سردی با کشورهای همسایه داشتیم. دولت سیزدهم به دنبال برقراری روابط خوب سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه است و در صورت تحقق این امر، کشور از دستاوردهای این روابط بهره مند خواهد شد.»

وی در ادامه با بیان اینکه مشکلات مربوط به کشورهای همسایه شناسایی شده است، گفت: مقصد کالاهای تجاری را شناسایی کرده ایم و در حال رایزنی و نشست با شرکت ها برای ارتقای تجارت با کشورهای همسایه هستیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید