تقویت و توسعه روابط با همسایگان گامی در جهت تحول اقتصادی / دولت گذشته ظرفیت بازار کشورهای همسایه را نادیده گرفت


ساعت: 11:09
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810698

مهدی بشارت زاده با بیان اینکه دولت قبل گشایش مشکلات اقتصادی را به موضوع برجام مرتبط دانسته و در نتیجه ظرفیت کشورهای همسایه و روابط با شرق را نادیده گرفته است، گفت: با توجه به این موضوع، دولت قبل از اجرای این طرح به دلیل عدم توجه به مسائل اقتصادی و اقتصادی، مشکلاتی را به وجود آورده است. وی گفت: سفر آقای رئیسی به کشور همسایه قطر نشان از رویکرد جدید و متفاوت این دولت نسبت به دولت قبلی برای ایجاد تحول اقتصادی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی بشارتده سلوتی در گفت وگو با بلاغ، درباره سفر اخیر آیت الله رئیسی به قطر و دستاوردهای رویکرد متفاوت دولت سیزدهم نسبت به دولت قبل، اظهار کرد: هدف آن ایجاد تحول اقتصادی است.
وی افزود: انجام این سفر پس از یک دهه غفلت از این ظرفیت بالقوه کشورهای همسایه با ایران، گامی مثبت و خوشایند در برقراری روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه منطقه است.
وی گفت: در مجموع در اطراف کشورهای حاشیه ایران چه در دریای خزر و چه در خلیج فارس بازار مصرف مطلوبی داریم که سال هاست از آن بی اطلاع هستیم.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در دهه گذشته به ویژه در دولت قبل، تمرکز ما بر مبادلات اقتصادی بر واردات بوده است نه صادرات. اگرچه قیمت بسیاری از کالاهای تولیدی ما کمتر از جاهای دیگر بود، اما این مزیت را نیز داشتیم که کشورهای همسایه را به انجام مبادلات اقتصادی تشویق می‌کردیم.
«خب، در دولت قبل رویکردی به این موضوع وجود نداشت و ارتباطات عمدتاً محدود به چند کشور اروپایی و آمریکا بود. ، نمی دانستم.
وی گفت: در حالی که این ظرفیت ها وجود داشت، ما سال ها به آن ها بی توجه بودیم. اما خوشبختانه اکنون در دولت جدید این توانایی ها دوباره دیده و استفاده می شود.
وی افزود: قاعدتاً باید بپذیریم که می‌توانیم کنترل بازارهای مصرف کشورهای همسایه را در دست بگیریم زیرا اولاً به آن کشورها نزدیک هستیم و ثانیاً از نظر خرید، فروش، صادرات و در نهایت انتقال پول. گفت . . که یکی از دغدغه های جدی فعالان اقتصادی است. دور زدن آسان تحریم ها
وی گفت: اگر این اتفاق بیفتد و بتوانیم از بازارهای مصرف کشورهای همسایه استفاده کنیم و اقتصاد ما جهش خوبی را تجربه کند و علاوه بر ارزش افزوده تولید، پایه اقتصادی ما نیز از نفت خارج شود. و به تعبیری نوسانات قیمت نفت تاثیر کمتری بر نرخ رشد اقتصادی کشور دارد.
بشارتده سلوتی با قدردانی از اقدام دولت برای برقراری روابط با کشورهای همسایه گفت: این اتفاقات فوق العاده خوشایند است و با گسترش این روابط با سایر همسایگان ایران قطعا شاهد شکوفایی اقتصاد کشور خواهیم بود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا قطر را به عنوان اولین گزینه دولت سیزدهم برای برقراری روابط جدید اقتصادی با همسایگان خود انتخاب کردید، گفت: قطر یکی از کشورهایی است که تاثیرگذار نیز هست و می تواند پل ارتباطی بین ایران و سایر کشورهایی باشد که در اختیار داریم. ” ما با آنها نیستیم.
وی گفت: قطر نسبت به کشورهایی مانند بحرین و امارات از مزیت های نسبی بیشتری برخوردار است و مطمئناً برقراری ارتباط با قطر نظر سایر کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس را نسبت به ایران تغییر خواهد داد. تداوم برقراری و برقراری روابط اقتصادی با قطر، سایر کشورهای منطقه و کشورهای همسایه را به دنبال ایجاد روابط خواهد کرد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با توجه به حضور آقای رئیسی در قطر، قطعاً در آینده نزدیک شاهد تحولات مثبتی خواهیم بود، گفت: وی گفت: به نظر می رسد هم در حوزه مذاکرات و هم در حوزه تجارت، حتی قراردادها و توافقات خوبی در حوزه وزارت نیرو و صمت خواهد افتاد و مذاکرات خوبی انجام شده و توافقات خوبی نیز حاصل شده است. . ما تا اینجا کار را تمام کرده ایم که امیدواریم به نتیجه برسیم.”
وی افزود: ما باید بدانیم که کشورهای خلیج فارس مراقب ایالات متحده هستند، بنابراین وقتی با رویکردی جدید به مذاکرات اخیر نگاه می کنیم، برخی از حقوق خود و پیشرفت های حاصل شده در مذاکرات شورای امنیت سازمان ملل را از دست نداده ایم. او افزود: نظرش در مورد ایران تغییر کرد.
وی افزود: با این رویکرد جدید نه تنها به پای برجام آمده ایم، بلکه ظرفیت کشورهای همسایه خود را نیز می پذیریم و به آن ایمان داریم و در این راه تلاش می کنیم مشکلات خود را حل کنیم.
این دکترای اقتصاد گفت: در واقع این نوع نگاه به معنای ایجاد تحول اقتصادی با استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه، رویکرد جدید دولت سیزدهم و تفاوت آن با دولت قبل است.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: دولت قبل سرنوشت مردم را به برجام گره زده بود اما در آن دولت نه تنها سرنوشت مردم را با برجام پیوند ندادند، بلکه از ظرفیت کشورهای همسایه برای برون رفت از مشکلات استفاده کردند.
گفتنی است توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه و دوستان از اولویت های سیاست خارجی دولت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام شده است.
ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی خود دارای 15 کشور همسایه است و فعال شدن تمامی ظرفیت های اقتصادی، تجاری، صنعتی، فرهنگی و گردشگری در روابط با همسایگان و کشورهای منطقه موجب توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه می شود. امنیت منطقه ای است.
سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به قطر بخشی از گسترش روابط است و قطر اولین مقصد پس از سفر رئیس جمهور به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که نشان از اهمیت ویژه روابط دو کشور دارد. کشورها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید