دیپلماسی مرزی منجر به برقراری روابط مستحکم با همسایگان / 967 کیلومتری مرز آذربایجان غربی با کشورهای همسایه

ساعت: 14:47
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779080

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی:

مصطفوی گفت: استفاده از دیپلماسی مرزی این امکان را به ما داده است که روابط امنیتی و روابط سیاسی قوی با کشورهای همسایه داشته باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی مصطفوی در گفت و گو با ارومنیوز گفت: آذربایجان غربی تنها استان کشور است که با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق 967 کیلومتر مرز مشترک دارد.

وی افزود: مرزهای هر کشوری حریم هر کشوری محسوب می شود و از احترام خاصی برخوردار است. به عبارت دیگر، مرزها برای هر کشوری افتخار است و مردم در هر کشوری حاضرند جان خود را برای حفظ این افتخار فدا کنند.»

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: مرزهای ما یک فرصت است و در ازای آن فرصت و به دلیل روابط خوبی که با کشورهای همسایه داریم، امروز آذربایجان غربی یکی از پنج استان امن کشور است. در ابعاد مختلف.

مصطفوی با اشاره به اهمیت دیپلماسی مرزی اذعان داشت: استفاده از دیپلماسی مرزی این امکان را به ما داده است که روابط امنیتی و روابط سیاسی قوی با کشورهای همسایه داشته باشیم.

وی گفت: به همین دلیل علیرغم توطئه استکبار جهانی در سال های پس از انقلاب در امنیت مرزها، این استان هم در بحث اقتصادی و هم در بحث فرهنگی و سیاسی روابط بسیار خوبی با کشورهای همسایه داشته است.

وی افزود: آمارهای تجاری و اقتصادی نشان می دهد که وجود مرزها در مسائل اقتصادی و تجاری تاثیر مثبت دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: علیرغم مشکل تاج، تنها آمار گمرک ماکو و بازرگان نشان می دهد که این پیوندها به خوبی برقرار است، مانند میانگین تردد مسافر در نیمه اول سال 99. 11644 نفر در ماه روزانه 376 مسافر داشتیم.

وی تاکید کرد: همین آمار در نیمه نخست امسال 25 هزار و 420 نفر در ماه بوده است به عبارتی روزانه 820 مسافر داشتیم.

مصطفوی گفت: در بحث تردد کامیون ها هم همین طور است. آمارها نشان می دهد که تنها در مرز بازرگان با وجود شیوع بیماری عروق کرونر در شش ماهه نخست سال 1399، ماهانه 9092 کامیون و به عبارتی روزانه 294 کامیون تردد می کردند.

وی گفت: در 6 ماهه نخست امسال 21 هزار و 863 کامیون در ماه و به عبارتی روزانه 705 کامیون بین دو کشور تردد می کردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: در سایر مرزها هم همینطور بود. در مرزهای پلدستی، رازی، تمرچین و سرو به دلیل روابط خوبی که با این کشورها داریم، این روابط همچنان پایدار است.

مصطفوی با تاکید بر شرایط مساعد برای توسعه دیپلماسی مرزی گفت: در آذربایجان غربی با توجه به آمادگی زیرساخت های لازم از جمله سه فرودگاه ارومیه، هوی آن و ماکو، وجود منطقه آزاد تجاری ماکو، پنج زمینی. مرزها و مرز راه آهن، شرایط مساعد برای توسعه دیپلماسی است.

وی گفت: آذربایجان غربی با برگزاری نمایشگاه های تجاری و فرهنگی و همچنین نشست های سیاسی سعی در تقویت مشترکات موجود داشته است.

وی در پایان اذعان داشت: باید از نیروهای نظامی اعم از ارتش، نیروی انتظامی، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی و مرزبانان غیور و مرزنشینان که همیشه مرزبانان خوبی برای کشور بوده اند تشکر کرد. امیدواریم با تشدید موضوع دیپلماسی مرزی بیش از تامین شرایط رونق اقتصادی این استان و همچنین تقویت اشتراکات فرهنگی با کشورهای همسایه اقدام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید