تفکیک وزارت بازرگانی مغایر با سیاست های کلی نظام است/ لزوم ایجاد وحدت در مدیریت زنجیره ارزش پرداخت ها


ساعت: 12:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882527

کارشناس کشاورزی و توسعه روستایی در گفتگو با دانا;

یک کارشناس کشاورزی و توسعه روستایی از طرح ایجاد وزارت بازرگانی انتقاد کرد و گفت: تنها استدلال مردم به این طرح ساماندهی بازار است در حالی که لزوماً ساماندهی بازار با تشکیل یک وزارتخانه مستقل امکان پذیر نیست. .

حجت ورمزیار کارشناس اقتصادی حوزه توسعه کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص جدایی وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تنها استدلال مردم موافق این طرح ساماندهی بازار است در حالی که لزوماً ساماندهی بازار با تشکیل بازار امکان پذیر نیست. یک وزارتخانه مستقل

راه حل حذف کارگزاران، ساختن وزارتخانه جدید نیست

وی با اشاره به عدم ارتباط تولیدکننده با بازار و واسطه گری واسطه ها، گفت: زمانی که مواد اولیه با قیمت مناسب به دست تولیدکننده نمی رسد، با افزایش قیمت مواد اولیه، قیمت تمام شده محصول تولیدی نیز افزایش می یابد. چرا فکر می کنیم وزارت بازرگانی می تواند این مشکل را حل کند؟ در بحث دلال و دلال هم همینطور است. این امر به توانمندسازی کشاورزان در قالب تعاونی ها و اتحادیه ها و توانایی فروش مستقیم محصولات خود به مراکز تحویل شهری بستگی دارد.

این کارشناس توسعه کشاورزی ادامه داد: اکنون این سوال مطرح می شود که آیا با تشکیل وزارت بازرگانی این موضوع شکل می گیرد؟ و پاسخ داد که از نظر کارشناسی قطعا این امر محقق نخواهد شد و وضعیت بدتر خواهد شد.

حذف ارز ترجیحی قیمت محصولات را افزایش داد

وی با اشاره به اینکه بازار قابل رویتی نداریم و شبکه توزیع ما با مشکل مواجه است، ادامه داد: کارشناسان همواره اعلام کرده اند که ارز 4200 تومانی معیوب است و کاستی های زیادی دارد اما حذف ارز ترجیحی الزاماتی دارد که در آن رعایت نمی شود. دامپروری، طیور و صنعت گوشت نیز با خسارات جدی مواجه هستیم.

ورمزیار ادامه داد: در طرح وزارت بازرگانی آمده است که بخش های مختلف بازرگانی از وزارت جهاد به وزارت بازرگانی منتقل می شود. مثلاً اتحادیه های تعاون روستایی طبق قانون اساسی موظفند واحدهای خود را تجهیز و سهم خود را تأمین کنند و اتفاقاً این وظیفه ذاتی معاونت کشاورزی وزارت جهاد است.

وی تصریح کرد: واگذاری این بخش به تجارت وظایف بخش کشاورزی در زمینه آموزش کشاورزان، یکپارچه سازی سیستم های کاربری اراضی، آب و خاک را زیر سوال می برد چرا که این مسائل هیچ ربطی به بخش بازرگانی ندارد. در واقع، باید دید در صورت ایجاد وزارت بازرگانی، این وظایف چه خواهد بود.

نیاز به ایجاد یکپارچگی در مدیریت زنجیره ارزش پرداخت

این کارشناس کشاورزی و توسعه روستایی به بحث ادغام مدیریت زنجیره ارزش پرداخت و گفت: در شرایط فعلی نمی توان گفت که تولید در اختیار یک وزارتخانه و تجارت در دست گروهی دیگر است. بازار نقش مهمی در رونق تولید دارد و تولیدکننده اگر درآمد خوبی از بازار داشته باشد قطعا به تولید ادامه خواهد داد.

وی افزود: خاطرات تلخ واردات در زمان وجود وزارت بازرگانی به نام حمایت از مصرف کننده و تنظیم بازار و بدون هماهنگی با تولیدکنندگان، بلای جان تولیدات داخلی بود که باعث خروج سرمایه از بخش کشاورزی شد و تولیدکننده متذکر شد که وزارت بازرگانی توجهی به تولید داخلی ندارد. عدم وجود نقص در وزارت جهاد کشاورزی نیز صحت ندارد، اما مشکل اصلی این است که زنجیره قبل از تولید تا بازار و بسته بندی و … باید به صورت یک مدار کار کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید