اعطای یارانه انرژی به صنایع بسته به توسعه زنجیره ارزش / لزوم ایجاد ارزش افزوده در پتروشیمی ها به نفع اقتصاد


ساعت: 14:06
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919492

عضوکمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه تامین گاز ارزان پتروشیمی باید در گرو توسعه زنجیره ارزش آفرینی و جلوگیری از خام فروشی در ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد باشد، گفت: در سال هفتم برنامه توسعه و بودجه، هم قیمت خوراک و هم قیمت سوخت به تدریج افزایش می یابد، صنایع باید تعدیل شوند و در نهایت اصلاحات اساسی صورت گیرد.

مصطفی نهایی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی بر لزوم حمایت مشروط یارانه ای صنایع برای توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی تاکید کرد: صنعت پتروشیمی این یکی از صنایعی است که کشور ما در این زمینه فرصت رقابت با آن را دارد.


ارائه یارانه انرژی به صنایع مشمول توسعه زنجیره ارزش

وی ادامه داد: در دنیا مشوق هایی مانند معافیت مالیاتی، نرخ پایین خوراک و انرژی برای رشد این صنایع در نظر گرفته می شود. اما همه این موارد منوط به توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی است. در سال های گذشته، این مشوق ها برای صنعت پتروشیمی کشور وجود داشت؛ اما مهم است که این حمایت منجر به توسعه پایدار شود.

بیشتر بخوانید:
عدم جایگزینی برق برای برخی از صنایع/حقوق در توزیع یارانه های تعرفه های تفاضلی

وی ادامه داد: به عنوان مثال از آنجایی که صنایع برای واردات ماشین آلات معافیت گمرکی داشتند. ماشین آلاتی که در داخل تولید می شوند باید از این چرخه خریداری شوند یا ماشین آلات وارداتی تا حد امکان داخلی سازی شوند تا زمینه بومی سازی این صنعت و افزایش چرخه ارزش افزوده این ماشین ها فراهم شود تا کشور صرفا مصرف کننده نباشد. .

وی در ادامه افزود: بنابراین اجاره بها همیشه منفی نیست. بلکه می تواند جنبه مثبت و حمایتی نیز داشته باشد. اما نکته مهم این است که این رانت و مشوق ها نباید دائمی و وابسته به توسعه و ایجاد ارزش بیشتر باشد و به مرور زمان حذف شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: حمایت ها باید به موقع باشد، در حالی که این صنعت شکل گرفته و با آن صنایع مشابه کسی که سالها در تجارت بوده است در دنیا رقابت پذیر است. بنابراین به تدریج و با راه اندازی این صنایع باید زمان بندی این مشوق ها کاهش یابد. زیرا این حمایت ها از منابع بیتالمال و برای همه مردم است.

وی ادامه داد: این صنایع باید بتوانند با بهینه سازی و استفاده از سبک های مدیریتی نوین مشابه آنچه در دنیا انجام می شود، تولید خود را در دنیا رقابتی کنند. در عین حال، ما باید روی حوزه انرژی تمرکز کنیم. از آنجایی که درصد بالایی از اتلاف انرژی در این صنعت رخ می دهد. اما وقتی از بهینه سازی صحبت می کنیم، توپ را به زمین مردم می اندازیم و به آنها هشدار می دهیم که کمتر مصرف کنند.

نهای تصریح کرد: این در حالی است که تقریبا 50 درصد تلفات انرژی در داخل است نیروگاه ها و صنعت نفت و گاز این اتفاق می افتد و بخشی از آن ضایعات به دلیل هزینه کم و رانتی است که در سوخت صنعتی داریم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

با تصمیم مجلس برای اصلاح یارانه انرژی صنایع گفت: در هدف گیری یارانه انرژی صنایع باید از رویکرد دو سال گذشته پیروی کنند که در دو سال اخیر مجلس گام های خوبی در این زمینه برداشته است.


لزوم ایجاد ارزش افزوده در پتروشیمی به نفع اقتصاد

وی گفت: در حوزه گازرسانی پتروشیمی تداوم لیزینگ مواد غذایی ارزان قیمت باید در گرو توسعه زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده بالاتر در اقتصاد باشد. قطعا در سال های آینده به تدریج چه از نظر هزینه غذا و چه از نظر قیمت سوخت صنعتی علاوه بر این، این رانت باید تعدیل شود و در نهایت در یک بازه زمانی مشخص به صفر برسد.

این نماینده تصریح کرد: در برنامه و بودجه سالانه هفتم توسعه در این زمینه اصلاحات اساسی خواهیم کرد و امیدواریم دولت نیز هزینه آن را بپردازد.

به هر حال، از نظر افزایش سالانه 20٪ قیمت سوخت های صنعتیوی در طول برنامه سه ساله اظهار داشت: این پیشنهاد خوبی است، اما باید به احتمالات فکر کرد. زیرا همانطور که تاکید کردم این اجاره بها باید در برنامه چند ساله کاهش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید