اثرات منفی افزایش نرخ بهره بر اقتصاد/ ارزش افزوده و اثرات مثبت آن بر اقتصاد خرد و کلان


ساعت: 09:08
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۹
کد خبر: 1903829

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیرات منفی افزایش نرخ سود بر اقتصاد و تاثیرات مثبت استفاده از مزایای ارزش افزوده بر اقتصاد خرد و کلان کشور گفت: در شرایط فعلی از ترس خودمان را می کشیم. مرگ و بر لزوم اصلاح روند موجود تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اگر شخصی برای استفاده از پول شخص دیگری هزینه ای بپردازد در واقع سود آن پول را پرداخته است که ملموس ترین مصداق پرداخت سود را باید در نظر گرفت. پرداخت وام با سود معین نرخ سودی که اغلب از طریق رسانه ها و فضای مجازی از کاهش یا افزایش آن مطلع می شویم در واقع همان هزینه ای است که بانک ها برای استقراض از بانک مرکزی متحمل می شوند.


ارزش افزوده چیست و چه تاثیرات مثبتی بر اقتصاد خرد و کلان دارد؟



کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از چالش های امروز کشور ما بحث ارزش افزوده است که در تحلیل های اقتصادی با موضوع نرخ سود مقایسه می شود. در واقع ارزش افزوده مربوط به کالاها یا خدماتی است که دارای یک زنجیره چند مرحله ای از تولید تا مصرف هستند و طبیعتا در هر مرحله از این زنجیره با توجه به کارهای انجام شده بر روی محصول، بر ارزش ذاتی آن افزوده می شود.

بیشتر بخوانید:
رکورد نرخ سود بین بانکی در سال 1401 شکسته شد


رابطه بین نرخ بهره و ارزش افزوده



با نگاهی به کشورهای پیشرفته صنعتی خواهیم دید که عامل اصلی این تحولات صنعتی به ویژه پس از جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است. نرخ بهره پایین تر و افزایش کارایی در این بخش ارزش افزوده و بهره برداری از منافع مالی این ارزش ایجاد شده در صنایع مادر بود که در نهایت به رشد اقتصادی فزاینده در این کشورها منجر شد.

از دیدگاه اساتید اقتصاد، بخش های اقتصادی کاملا مکمل یکدیگر هستند و رشد هر بخش مستلزم رشد بخش دیگر است. مطالعات اقتصادی نشان داده است که رابطه متقابل صنعت و کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها بسیار قوی‌تر است، بنابراین رشد بخش کشاورزی در دوره‌های آتی منجر به رشد صنعت و بخش خدمات خواهد شد.

این واقعیت برای سایر بخش ها نیز وجود دارد که باید از آن بهره برداری کرد منافع اقتصادی ارزش افزوده و استراتژی های رشد متوازن را در بین بخش های اقتصادی ایران نشان می دهد.


وقتی ارزش افزوده را جایگزین سود کنیم



مجید گودرزی، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی در این زمینه ارزش افزوده و استفاده از آن در صنایع کشور و تاثیرات افزایش نرخ سود در اقتصاد به شیوه ای عاقلانه گفت: تنها چیزی که کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، امارات و … را به حرکت در می آورد. برای پیشرفت و بر خلاف عدم پیشرفت کشورمان در زمینه های اقتصادی و پایه گذاری شد، علاوه بر جنگی که پایتخت چندین نسل را ویران کرد، توجه ویژه این کشورها ارزش افزوده بود.

وی ادامه داد: ما چیزی به نام علاقه به ژاپن نداریم. نرخ بهره در ژاپن صفر است. در حالی که در کشور ما ایران این درصد بین 15 تا 25 درصد است.

وی تصریح کرد: وقتی مشکلات اقتصادی کشور ما اضافه می شود، سیاست گذاران اقتصادی ما هستند ارزش افزوده را جایگزین سود کردند. اگر ثروت تمام دنیا را داشته باشیم در بانک سپرده گذاری می کنیم. اکنون سپرده های بانکی با حجم 6000 هزار میلیارد تومان در بانک های کشورمان ارزش افزوده نزدیک به صفر و سود حداقل پانزده درصدی دارد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به موضوع تورم گفت: زمانی که سود واقعی این حساب ها با توجه به تورم منفی حدود 38 درصدی 23 درصد محاسبه شود، خسارت زیادی به منابع کشور وارد می شود.


نرخ بهره وجوه را به سمت بازارهایی هدایت کرد که ارزش افزوده نداشتند



وی گفت: متاسفم این یک حماقت ملی است که در کشور ما شکل گرفته و ادامه دارد. در پی اجرای این سیاست های غلط اقتصادی، امروز می بینیم که بیشترین وجوه ما در بازار ارز، طلا، مسکن سرمایه ای، پروژه های نیمه تمام و سپرده های بانکی است. نه تولدی دارند و نه ارزش افزوده ای دارند.

گودرزی تصریح کرد: برای حفظ سرمایه خود در برابر کاهش ارزش، به سرمایه گذاری در بازارهایی روی آورده ایم که ارزش افزوده آنها مطلقاً صفر است و در واقع با توجه به شرایط موجود می توان از این جمله استفاده کرد که (خودمان را با آن می کشیم. ترس از مرگ) ما انجام می دهیم).

و افزود: سوالی که باید از خود بپرسیم این است که چرا و چگونه این انتظار را داریم ارزش افزوده صفررشد اقتصادی مانند کشورهایی مانند ژاپن دارند؟

وی در پایان گفت: اگر مردم و مسئولان به این نتیجه برسند که این روند اشتباه است و در جهت اصلاح گام بردارند، ظرفیت ما برای جهش اقتصادی بیشتر از ژاپن است و به دلیل برخورداری از منابع منحصر به فرد کشور، نرخ رشد اقتصادی ما افزایش می یابد. بالاتر از ژاپنی باشد

دیدگاهتان را بنویسید