هرج و مرج چه آسیبی به اقتصاد خرد و کلان کشور وارد می کند؟


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: 1301/07/06
کد خبر: 1899898

پیگیری مطالبات و مطالبات، حتی اگر درست باشد، وقتی با خشونت، تخریب و وحشت عمومی انجام شود، خلاف عقل و قانون است و انگیزه و هدف را توجیه نمی کند، بلکه ناآرامی و هرج و مرج جامعه را توجیه می کند. اقتصاد خرد و کلان کشور تا تحمیل این کارها بر سر سفره مردم زمان جبران ناپذیری را می طلبد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; شورش، شورش و نقض هنجارهای اجتماعی پیامدهای جبران ناپذیری برای کشور در زمینه رکود اقتصادی، تورم، بیکاری، کاهش صادرات منفی و غیرنفتی، تشدید تحریم ها، کاهش سرمایه گذاری خارجی و نابودی انتظارات فعالان اقتصادی از آینده اقتصاد ایران، تخریب اجتماعی سرمایه و ارزش افرادی که دارای ارزش اقتصادی هستند نیز باعث نوساناتی در بازار ارز و سایر بازارها می شود.

بیشتر بخوانید:
خسارت 400 میلیاردی به شعب بانک ها از آشوب های اخیر


هرج و مرج سال ها تلاش برای رشد اقتصادی را باطل می کند



همه اینها در حالی است که همه اقشار جامعه اعم از زن و مرد، صنعت گران و فعالان اقتصادی، سیاسی، دانشگاهی و… تمام تلاش خود را می کنند تا در جهت اصلاح نظام اقتصادی کشور گام بردارند. اما هر یک از حوادث ناشی از این اغتشاشات و اغتشاشات برنامه ریزی شده توسط دولت ها و گروه های اپوزیسیون که در تمام این سال ها هیچ نقشی در پیشرفت کشور نداشته اند بلکه همواره تلاش کرده اند تا به مردم و مردم سالاری دینی و اسلامی کشور ضربه بزنند. می تواند سال ها بر اقتصاد کشور تأثیر بگذارد. تبدیل به پنبه شود

ثبات اجتماعی و سیاسی در کنار امنیت و آرامش یکی از مهمترین شاخص های رشد و توسعه اقتصادی هر ملتی در جهان است و در کشور ما این شاخص به برکت خون شهدای اکثر کشورها در سطح بالاتری قرار دارد. جهان به ویژه در مقایسه با کشورهای منطقه.

سوال اینجاست که هزینه اقتصادی ناشی از این نابسامانی ها چقدر بر بخش های دولتی، دولتی و خصوصی تحمیل می شود و در چه زمینه ها و به چه قیمتی بر کشور تحمیل می شود و چه آثار اقتصادی کوتاه مدت و بلندمدتی بر کشور خواهد داشت؟


امنیت سرمایه جهانی است



همانطور که گفته شد، در سطح بین‌الملل، این امنیت سرمایه جهانی است که سرمایه‌گذاران بین‌المللی را به اقتصاد ما جذب می‌کند و وقوع چنین تحولات اجتماعی عمیقی تأثیرات بلندمدتی بر انتظارات سرمایه‌گذاران داخلی و به‌ویژه سرمایه‌گذاران خارجی خواهد داشت.

بی ثباتی سیاسی و اجتماعی که در نهایت منجر به بی ثباتی اقتصادی می شود، تأثیر بسیار زیادی در انتخاب مقصد سرمایه گذاری دارد، زیرا ناآرامی اجتماعی در داخل، چهره دولتمردان یک کشور در عرصه بین‌المللی مخدوش است، وجود ثبات اقتصادی در جستجوی امنیت، صلح اجتماعی، سیاستمداران را به چهره‌های بین‌المللی تبدیل می‌کند که در شرایط کنونی قدرت مذاکره و کسب امتیاز در مقابل را افزایش می‌دهد. از کشورهای غربی و اروپایی تاثیراتی خواهد داشت که در نهایت به اقتصاد کشور و توده مردم سرایت خواهد کرد.

به گفته کارشناسان اقتصادی، منشأ ناآرامی‌ها هر چه باشد، نتیجه آن چیزی جز خسارات سنگین اجتماعی و سیاسی نخواهد بود که در نهایت روی سفره مردم دیده می‌شود و به ضررهای اقتصادی سرسام‌آوری تبدیل می‌شود که در شاخص‌های اقتصادی قابل مشاهده است.

شایان ذکر است که از نظر اقتصادی اثرات این امر شورش و شورش از دیدگاه داخلی و خارجی ارزیابی می شود.


اثرات کوتاه مدت بی نظمی و هرج و مرج بر اقتصاد خرد



مطالعات نشان داده است که این شورش و هرج و مرج اثرات جبران ناپذیری در تعطیلی بازارها و اخلال در نظام توزیع کالا و خدمات، تخریب فضای کسب و کار، وارد شدن خسارات جانی و مالی به بخش دولتی و خصوصی، ایجاد زمان از دست رفته که نوعی هزینه بر جامعه تحمیل می شود، ایجاد نوسانات در بازار ارز و طلا و سایر بازارهای مرتبط و گسترده که با سال ها هزینه های اقتصادی و اجتماعی به دست آمده است، تخریب ارزش های مردم، عدم جبران خسارت بیمه ای ناشی از عدم پوشش این گونه تخریب ها توسط بیمه گذاران.


اثرات بلندمدت بی نظمی و هرج و مرج بر اقتصاد کلان



همه اینها در حالی است که این زیان‌ها در بلندمدت اثراتی مانند کاهش امنیت سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی، افزایش نااطمینانی در فضای اقتصادی و آینده اقتصادی، افزایش هزینه‌های مبادلاتی در اقتصاد، کاهش گردشگران، افزایش فشار، تحریم‌ها و … دارد. هزینه های بین المللی، کاهش نرخ ارز مشارکت اقتصادی و رکود در بخش تولید نیز منجر به کاهش صادرات غیرنفتی خواهد شد.

67e4a47c 95b6 45a2 b808 9354fbefd74c خبر خاکستری


خسارت چند میلیاردی به سیستم حفاظت از آتش عمومی



مدیرعامل سازمان آتش نشانی تهران این روزها از آمادگی سازمان آتش نشانی برای ارائه خدمات به مردم در هر شرایطی خبر داد و گفت: در چهار شب گذشته 25 خودروی سبک و سنگین سازمان آتش نشانی آسیب دیدند.

وی ادامه داد: یک دستگاه خودرو آتش نشانی با اعزام به محل آتش سوزی توسط اغتشاشگران واژگون و به آتش کشیده شد.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی تصریح کرد: 4 ایستگاه آتش نشانی نیز مورد حمله این افراد قرار گرفتند که با شکستگی شیشه، درب و پنجره و خسارت به ایستگاه ها همراه بود.

وی افزود: در اولین روزهای وقوع این حوادث دلخراش بیش از 15 میلیارد تومان به تجهیزات امداد و نجات در آتش نشانی خسارت وارد شد.

800022eb f41c 4fae 8b99 698492c353d6 خبر خاکستری


400 میلیارد خسارت به سیستم بانکی فقط در چند شب



علیرضا کیتاسی دبیر شورای هماهنگی بانک ها نیز در این زمینه اظهار داشت: در جریان اغتشاشات چند روز اخیر حداقل 17 شعبه بانک توسط این اشرار به آتش کشیده شد.

وی گفت: در استان خراسان شمالی 5 شعبه بانک 90 تا 100 درصد، در استان تبریز 3 بانک 90 درصد و در استان همدان 2 بانک 10 تا 20 درصد خسارت آتش سوزی داشته اند. همچنین در استان ایلام 4 بانک 100 درصد و 3 بانک 30 تا 40 درصد خسارت آتش سوزی داشته اند.

وی افزود: محاسبه دقیق خسارت وارده زمان بر است اما در اغتشاشات اخیر حداقل 400 میلیارد تومان خسارت به شعب بانک ها وارد شد.


کاهش شدید تجارت اینترنتی و رکود در بازارهای طلا، سکه، ارز و بازارهای موازی



به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ همه موارد ذکر شده از یک سو افت شدید کسب و کار اینترنتی و رکود بازار طلا، سکه و ارز به دلیل تعطیلات و قطعی اینترنت به دلیل عدم هماهنگی است. شورشیان از سوی دیگر با هم باعث شد افت بازار سرمایه و کسب و کار اینترنتی به سمت نزول بیشتری برود که به نفع اقتصاد کشور نیست و به زودی تاثیر بدی بر اقتصاد خواهد داشت.

این رکود بازار کسب و کار اینترنتی در شرایطی رخ داد که دبیر انجمن صنفی مشاغل اینترنتی درباره تاثیر قطعی اخیر اینترنت در پی ناآرامی های کشور گفت: در قطعی چند روز اخیر، فروش کسب و کار اینترنتی افت شدید و قابل مشاهده، به طوری که همه کسب و کارهای مبتنی بر اپلیکیشن و اجتماعی این روزها ضرر می کردند.

فعالان اقتصادی نیز نگران این معضل هستند ناآرامی های اخیرافزایش نرخ ارز را در پی خواهد داشت که فشار مضاعف بر مردم را نیز به دنبال خواهد داشت و در نهایت ادامه این رویه نه تنها کمکی به کشور نمی کند بلکه باز هم سرمایه گذاران را فراری می دهد تخریب اموال عمومی همچنین فشار بر اقتصاد کشور را برای رهایی از این ویرانی افزایش می دهد.


امتیاز گرفتن از تهران با سناریوی آشوب/آگاهی عمومی کلید حل مشکلات است



به نظر می رسد آمریکایی ها و گروه های دست نشانده آنها در منطقه این روزها با برهم زدن اوضاع و برهم زدن رویه کنونی وسواس به امتیاز گرفتن از ایران دارند و این روزها در گوشه ذهن خود فکر می کنند که می شود نقض آرامش عمومی ایران و از بین بردن امیدی که این روزها در افکار عمومی برای گرفتن امتیاز از تهران در مذاکرات آتی و یا متوقف کردن موضع متهورانه فعلی که امیدواریم با هوشیاری مردم از این امر القا شود. توطئه خنثی شود و صلح به کشور بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید