پذیرش نرخ معاملات برای نمادهای صادرات محور ارزشمند است/ اثرات منفی تورم بازار سرمایه به صورت مثبت دیده می شود.

ساعت: 09:40
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۲۸
کد خبر: 1922631

یک کارشناس بازارهای پولی و مالی با اشاره به موضوع افزایش نرخ ارز و تاثیرات آن بر بازار سرمایه گفت: اتخاذ نرخ ارز برای صادرات محورها سود ارزی است و آثار منفی آن تورم در بازار سرمایه به صورت مثبت در بازار سرمایه نشان داده می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا; بازار سرمایه که در هفته های گذشته روحیه مثبتی داشت، دیروز از اولین روز هفته با کاهش عمده معاملات آغاز شد و حجم این کاهش افزایش یافت به طوری که در پایان روز کاری این کاهش به بیش از حد رسید. 56 هزار واحد رسید.

رابطه بین نرخ ارز و بازارهای پول و مالی


به گفته کارشناسان با وجود افزایش سرعت شاخص کل در هفته های اخیر، به اصطلاح فنی نیاز به استراحت و تاب آوری روانی دارد. 1 میلیون و 600 هزار واحد به گفته اکثر کارشناسان مقاومت مهمی برای بازار محسوب می شود اما پس از اعلام سیاست های جدید بانک مرکزی برای تثبیت نرخ نیما و همچنین زمزمه هایی به گوش می رسد. افزایش نرخ سود سپرده های بانکی، بازار سرمایه علی الحساب ترمز صعود را کشید و صفحه معاملات قرمز شد.

ادامه مطلب:
پیش بینی/ریسک بازار سرمایه در بازارهای مالی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است

علیرغم همه این افتها و روند خنثی و متعادل بازار، تک تک سهام هر گروه و همچنین تغییرات و تحولات رخ داده در بانک مرکزی و سیاستهای جدید بانک مرکزی همچنان فرصت رشد دارند. البته دستور کار را تنظیم کنید بازار سرمایه زیر شعاع قرار خواهد گرفت.

استفاده از ابزار رایجی به نام نرخ سود که به نظر می رسد در دستور کار رئیس جدید بانک مرکزی قرار گرفته است و خروج بورس کالا از ابلاغیه جدید خود مبنی بر عدم تغییر نرخ محاسباتی بورس کالا، محصولاتی از نرخ نیما تا نرخ توافقی را نیز می‌توان از عوامل کاهش قیمت دانست. این روزها روزهای بورس است.

یکی دیگر از عوامل رشد این روزها بازار سرمایه مانع از روند افزایش نرخ سود بین بانکی و رسیدن آن به صفر شد 21 و 3 10 درصد بود.

پذیرش نرخ ارز برای صادرات محورها سود ارزی است


فردین آقابزوری، کارشناس بازار سرمایه، درباره ریزش های اخیر بورس در مسیر دانا اظهار داشت. در سال گذشته دولت از افزایش نرخ ارز خودداری کرد. اما در دو هفته اخیر مجبور به پذیرش این رشد اقتصادی و رشد نرخ ارز شده است.

وی به تغییر نرخ پایه بورس کالا از نیم نرخ به نرخ قراردادی و تعیین نرخ ثابت 28 هزار تومانی اشاره کرد. 500 تومان برای ارزش گذاری دلار در سامانه نیما توضیح داد: از 9 سال قبل6 و با موضوع ارز ترجیحی، زیرساخت اصلی که می تواند محرک موثری برای کنترل بازار ارز باشد، افزایش عرضه ارز و انطباق با فضای بازار آزاد و رعایت نیازهای بخش خصوصی در کنار دولت بود. ، که در نهایت باعث آسیب تولید شد..

وی بر ناکارآمدی سیاست ارزی تاکید کرد 4200 تومانی و افزایش 5 همسانی برخی اقلام در بازار ادامه داد: محاسبات کارشناسی دقیقاً همین را از ابتدای سال تائید کرد که افزایش قیمت کالاهای اساسی در قالب تورم بیش از 50 درصد را نشان می دهد. اما افزایش قیمت تمام شده نهایی تولید نکته بسیار حساسی است چرا که پذیرش نرخ ارز توافقی برای برخی از شرکت ها و صنایعی که صادرات محور هستند و ارز کسب می کنند باعث افزایش سود آنها می شود..

اثرات منفی تورم بر بازار سرمایه به صورت مثبت دیده می شود

وی با بیان اینکه تورم تاثیر منفی خود را بر اقتصاد کلان به صورت مثبت در بازار سرمایه نشان می دهد، گفت: امروز 40 درصد از شرکت های حاضر در بازار سرمایه که صادرات محور هستند، تورم مضاعف را در پی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: کشورهایی مانند ونزوئلا، سوریه، ترکیه و آرژانتین که مانند ایران از تورم افسارگسیخته رنج می برند، بازدهی بازار سرمایه این کشورها تقریباً مشابه بازدهی است. بازار سرمایه ایران بود.

آقا بزرگی همچنین گفت: یکی از ابزارهای اصلی برای کنترل تورم، یکسان سازی نرخ سود است و در حالی که منابع و مصارف دولت با مفروضاتی مانند توافقات و دسترسی به منابع ارزی همخوانی ندارد. شیب رو به بالا شکاف بین منابع و هزینه ها را افزایش می دهد و ارزش پول ملی را به دنبال دارد و کاهش می دهد..

وی در پایان به تفاوت قیمت اشاره کرد 3 گواهی سپرده سکه میلیون تومانی بازار آزاد گفت: این اقدام یکی از آن اشتباهاتی بود که تبعات اقتصادی داشت و تا دو ماه آینده عاملان آن پاسخگو خواهند بود..

در مورد این موضوع بیشتر بخوانید:
پیش بینی بازار ارز/ افزایش فعلی قیمت ارز; ناشی از اختلالات است

دیدگاهتان را بنویسید