همتی: اضافه برداشت و سپرده بانک ها از عملیات ریپو به رقم وحشتناک 350 هزار میلیارد تومان رسید; این رقم تمامی اقدامات برای کنترل تورم را از بین می‌برد/ از همه اقداماتی که باعث افزایش تنش اجتماعی، رشد انتظارات منفی و فرار سرمایه می‌شود اجتناب شود.

همتی: اضافه برداشت و سپرده بانک ها از عملیات ریپو به رقم وحشتناک 350 هزار میلیارد تومان رسید;  این رقم تمامی اقدامات برای کنترل تورم را از بین می‌برد/ از همه اقداماتی که باعث افزایش تنش اجتماعی، رشد انتظارات منفی و فرار سرمایه می‌شود اجتناب شود.

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی نوشت: زمانی که ارز 4200 در اردیبهشت 1401 لغو شد، به دلیل اثر القایی که قبلاً درباره آن هشدار داده شده بود، شوک قیمتی در کالاهای اساسی مشمول و همچنین سایر کالاها ایجاد شد. در نتیجه، در خرداد و تیر 1401 شاهد افزایش ماهانه و نقطه‌ای تورم بودیم.

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی به روزنامه دنیای اختاز نوشت: زمانی که ارز 4200 در اردیبهشت 1401 لغو شد، شوک قیمتی در کالاهای اساسی و سایر کالاها ناشی از اثر القایی بود که قبلاً هشدار داده شده بود. در مورد، اتفاق افتاد در نتیجه، در خرداد و تیر 1401 شاهد افزایش ماهانه و نقطه‌ای تورم بودیم. علاوه بر این، عوامل دیگری نیز در تداوم تورم مؤثر بودند که منجر به تقویت تورم و به‌ویژه ثبت دومین پیک تورم نقطه‌به‌نقطه، در یک سال پس از خرداد یعنی اسفند 1401 به میزان 64 درصد شد:

نخست، تداوم رشد قوی چاپ پول، به ویژه در نیمه دوم سال 1401 که می تواند توسط فعالان اقتصادی برای تقویت رشد نقدینگی و افزایش انتظارات تورمی قابل حمل باشد. بر اساس برآوردها، از گزارش‌هایی که تاکنون از متغیرهای پولی ارائه شده است، پایه پولی بر حسب نرخ رشد مطلق و نرخ رشد در پایان سال 1401 به ترتیب حدود 220 هزار میلیارد تومان و حدود 36 درصد است. نرخ رشد سالانه پول قدرتمند نسبت به انتظارات تورمی بسیار بالا در نظر گرفته می شود.

البته با توجه به ادامه محدودیت های اعمال شده بر ترازنامه بانک ها که از سال 1398 وجود داشت و به تدریج تثبیت شد و همچنین افزایش سپرده قانونی برخی بانک ها در اواخر سال 1401، شتاب رشد نقدینگی کاهش یافت. اندکی در پایان سال، اما این بدان معنا نیست که رشد زیربنایی پول به تدریج تأثیر خود را بر اقتصاد و تورم خواهد گذاشت.

دوم افزایش انتظارات تورمی ناشی از مشروط نگه داشتن اقتصاد و گره زدن مذاکرات به روش خبر درمانی از یک سو حوادث و اعتراضات نیمه دوم سال و از سوی دیگر همراه با رشد. متغیرهای پولی باعث افزایش سریع سهم پول در ترکیب مایع شد و سهم پول نقدینگی را به 25 درصد افزایش داد که به معنای کاهش شدید تمایل به حفظ ریال و تمایل به انجام حملات سفته بازانه است. در بازار دارایی، از جمله ارزی که نقش عمده ای در اشتعال در بازارها داشت.

ثالثاً، تغییرات بازار ارز و تأثیر آن بر قیمت کالاها و دارایی ها، ثبت سفارش بزرگ و بیش از توان بانک مرکزی برای تأمین ارز برای واردات بود که ناشی از تداوم تحریم ها و غیرقانونی بودن آن است. دریافت بخشی از صادرات نفت و عدم بازگشت بخش قابل توجهی از ارز صادراتی غیرنفتی نرخ ارز را تحت فشار قرار داده و در یک سال بیش از 80 درصد افزایش داده که در کنار مدیریت غیرکارشناسی بازار سازنده در مسیر عرضه ارز به بازار، منجر به شعله ور شدن و تقویت جستجوهای سفته بازانه شد.

اما برخی اقدامات مهم که می تواند به مهار تورم در سال جاری کمک کند:

مهم‌ترین نکته تداوم تعامل آغاز شده با کشورهای همسایه و جهان و دستیابی به توافق در چارچوبی عملی و با منافع ملی است. این امر باعث افزایش درآمدهای نفتی دولت شده و می تواند از تشدید کسری بودجه جلوگیری کند. زیرا کسری بودجه خود مهمترین عامل در تسلط مالی دولت بر سیاست های پولی و تصمیم بانک مرکزی برای کنترل تورم است.

نظارت و کنترل جدی و بی امان بر نظام بانکی به ویژه بانک های ناپایدار مالی

اضافه برداشت بانکی علاوه بر سپرده های ریپو در مجموع به رقمی بالغ بر 350 هزار میلیارد تومان رسیده است که رقمی وحشتناک و مخرب برای تمامی اقدامات برای کنترل تورم است، بنابراین باید هر چه سریعتر در سطح ملی چاره اندیشی شود. ممکن است.

بازنگری در بودجه مصوب 1402 و حذف و کاهش برخی هزینه های غیر ضروری

این امر می تواند با ایجاد نقدینگی، کسری بودجه احتمالی سال و تامین آن را کاهش دهد.

تنظیم ثبت سفارش واردات براساس اعلام امکان تامین ارز در سال توسط بانک مرکزی

این امر فشار تقاضا را در بازار آزاد ارز کنترل می کند. مداخله بازارساز باید در حد قیمت بازار انجام شود. با تلاش برای عرضه با قیمتی بسیار کمتر از قیمت بازار آزاد، ضمن کمک به افزایش التهاب و افزایش قیمت ارز، موجب تقسیم رانت و از دست رفتن ذخایر ارزی نیز می شود، همانطور که در ماه های اخیر اتفاق افتاده و نتیجه آن نیز بوده است. واضح بود

توجه به تعامل و تفاهم ملی برای پرهیز از هرگونه تنش سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

کشور بیش از هر زمان دیگری به صلح نیاز دارد. ثبات و صلح پیش نیاز کاهش انتظارات تورمی منفی و سرمایه گذاری های مولد است. از اقداماتی که باعث افزایش تنش اجتماعی، رشد انتظارات منفی و خروج سرمایه می شود باید اجتناب کرد.

دیدگاهتان را بنویسید