آذری جهرمی: فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی آخرین ضربه به سرمایه اجتماعی بود/ با فشار بر شکاف های اجتماعی مثل حجاب بحران بزرگ تری ایجاد شد/ در راس دولت سعی کردند تورم را به نصف برسانند. بازار سهام در سه روز و به دو میلیون دنبال کننده خود پاسخ داد اما شکست خورد

آذری جهرمی: فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی آخرین ضربه به سرمایه اجتماعی بود/ با فشار بر شکاف های اجتماعی مثل حجاب بحران بزرگ تری ایجاد شد/ در راس دولت سعی کردند تورم را به نصف برسانند. بازار سهام در سه روز و به دو میلیون دنبال کننده خود پاسخ داد اما شکست خورد

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم: برجام موفق شد روند منفی نرخ خالص تشکیل سرمایه را که از سال 1387 آغاز شده بود، متوقف کند/ اتفاقاتی مانند حمله نامناسب به سفارت عربستان هیچ منفعتی و حتی ضرر اقتصادی زیادی برای کشوری نداشت. / می توانید در شرایطی که باید کشور را از لیست سیاه FATF خارج می کردند، ببینید چطور ماجرا گره خورده است/ شاید بهتر باشد سر سوزنی به دولت روحانی بزنیم که شعارش در موضع اعتدال به خوبی محقق نشده است. تعاملات داخلی / چالش ها را نمی توان با تلویزیون و دوربین های رادیوتراپی حل کرد

خبر فوری مهم: آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم گفت: روی کار آمدن دولت روحانی در شرایطی بود که ایران دوران سخت سیاست خارجی، تحریم های یکجانبه آمریکا از سوی دیگر را سپری می کرد. تحریم های دست و شورای امنیت سازمان ملل متحد که با اجماع بین المللی – حتی با حمایت کشورهای ظاهرا موافق جمهوری اسلامی – اعمال شده و اقتصاد ایران را به شدت تحت فشار قرار داده است.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم به مناسبت دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ایران و پیروزی حسن روحانی. مگه نه؟ وی گفت: مقایسه بین دولت ها شاید مقایسه دقیقی نباشد زیرا جهت گیری ها، اهداف و راهبردهای دولت ها و مدیران ارشد درون دولت ها متفاوت است. در مورد مجموع دولت ها، مقایسه هر دولت با وعده هایی که داده است و بررسی میزان انحراف آن از استاندارد ارزشمندتر است.

وی افزود: روی کار آمدن دولت روحانی در شرایطی بود که ایران دوران سختی از سیاست خارجی را سپری می کرد، تحریم های یکجانبه آمریکا از یک سو و تحریم های شورای امنیت سازمان ملل از سوی دیگر. که با اجماع بین المللی – حتی با حمایت کشورهای ظاهرا موافق جمهوری اسلامی – تحمیل شده بود، فشار زیادی بر اقتصاد ایران ایجاد کرده بود. اختلافات داخلی دولت با بدنه سیاسی خود عمیق تر شد و روند منفی کلی رشد اقتصادی تشدید شد.

آذری جهرمی همچنین گفت: فشار بر جریان های مرتبط با جمهوری اسلامی ایران در منطقه اعم از سوریه، عراق و لبنان نیز افزایش یافته است. در این شرایط روحانی با رویکرد تعامل سازنده با جهان و اعتدال در تعامل با جریان های سیاسی داخلی در صحنه انتخابات حاضر شد و توانست اعتماد مردم را جلب کند. طبیعتاً این رویکردها هدف نبود، بلکه وسیله ای برای رسیدن به رشد اقتصادی و ایجاد رفاه بیشتر برای مردم بود.

آذری جهرمی تاکید کرد: برجام با رفع تعارضات بین‌المللی و رفع تهدیدات امنیتی و بهبود شاخص‌های امنیت اقتصادی با رفع تحریم‌های شدید درآمدهای ارزی، موفق شد روند منفی نرخ خالص تشکیل سرمایه را که از سال 1387 منفی بوده، متوقف کند. . تقویت کشور و تسهیل ورود فناوری به کشور و در نتیجه افزایش بهره وری در صنایع مختلف کشور. با حل این دو مشکل مهم، اقتصاد کشور توانست به مسیر رشد بازگردد. این نتایج از سال 95 تا 97 به خوبی در شاخص های اقتصادی کشور منعکس شده است.

البته با روی کار آمدن دولت روحانی اختلافات عمیق اصولگرایی به وحدت الگو تبدیل شد و در عمل یک دوقطبی شدید در داخل کشور شکل گرفت که در بسیاری از موارد این دوقطبی ها کشمکش های مخربی را رقم زد. درگیری هایی که در حوادثی مانند حمله نامناسب به سفارت عربستان در ایران و یا در بسیاری از موارد آشکار و پنهان دیگر بر تعاملات بین المللی کشور سایه افکنده و موجب عدم منفعت و یا حتی ضررهای اقتصادی زیادی برای کشور شده است.

آذری جهرمی همچنین گفت: می بینید در شرایطی که باید کشور از لیست سیاه FATF خارج می شد تا تعاملات تجاری بین المللی با هزینه بسیار بالاتری انجام شود، کار چگونه گره خورد. هیاهوی سرمایه گذاری خارجی در آن روزها از چشم هیچکس پوشیده نبود. گسترش سیستم های نظارتی دولت و تشکیل پرونده های فساد در رسانه های وابسته به جریان اپوزیسیون دولت باعث محافظه کاری زیادی در قوه مجریه دولت شد و البته از دید من این مسائل بود. قابل پیش بینی است و شاید بهتر است سوزنی به سر دولت زده شود که شعارش در موضع اعتدال و تعاملات داخلی به خوبی محقق نشد. به هر حال باید برای این درگیری ها برنامه ریزی می شد. از سال 1997 به بعد، پس از اینکه رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه با لابی قوی آمریکا از حضور ترامپ در کاخ سفید نهایت بهره را بردند، آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد. اگرچه تلاش‌های دولت برای پرهیز از اجماع بین‌المللی مؤثر بود، اما مزایای برجام از بین رفت و با شیوع ویروس کرونا در جهان، وضعیت اقتصادی کشور به وضعیت بسیار وخیمی رسید.

محمدجواد آذری جهرمی افزود: تلاش دولت برای تامین مالی حاکمیت کشور از محل افزایش قیمت حامل های انرژی باعث سقوط آبان ماه 1397 شد و سپس ضایعه جبران ناپذیر شهادت حاج قاسم عزیز فشار بر ایران را افزایش داد. شاید فاجعه سرنگونی هواپیمای اوکراینی آخرین ضربه به سرمایه اجتماعی بود و همه این شرایط باعث شد که دولت در سال های اخیر شرایط خوبی را تجربه نکند. اینکه چه اتفاقی منجر به این وضعیت شد، سوال مهمی است، اما از نظر مردمی که در سال های 92 و 96 با شور و شوق از دولت تدبر و امید حمایت کردند، دلیل آن مهم نبود، با یک میز کوچکتر مواجه شدند و این را پرسیدند. از کسی که بهش رای داده

اما دولت آقای رئیسی زمانی روی کار آمد که جریان به اصطلاح انقلابی با شعار مجلس مقتدر مجلس را در دست گرفت. آنها شعارهایی مانند عدم الحاق اقتصاد کشور به برجام را مطرح کردند و به جرأت مدعی شدند که ۸۰ درصد مشکلات کشور ناشی از حاکمیت داخلی است.

وزیر ارتباطات و فناوری دولت دوازدهم در ادامه به وعده های دولت اشاره کرد و گفت: هدفشان این بود که تورم را به نصف برسانند و آن را تک رقمی کنند. آنها سعی کردند با هیولای فساد مقابله کنند. این باید اقتصاددانان را در معرض خطر قرار می داد. قرار بود قدرت داخلی به ستون سیاست خارجی تبدیل شود و به قول خودشان میدان را به پشتوانه دیپلماسی تبدیل کنند. آنها باید در فضای مجازی حال و هوای گیمر داشته باشند و دو میلیون دنبال کننده خود را تامین کنند. او باید در سه روز مشکل بورس را حل می کرد. هدف آن بهبود وضعیت فرهنگ و جامعه بود. افزایش نرخ رشد جمعیت، کاهش ناهنجاری های اجتماعی و خلاصه انجام کار.

آذری جهرمی تاکید کرد: بنابراین بهتر است دولت را با همان وعده های خود قضاوت کنیم. دو سال گذشت و امروز شاید بهتر باشد رسانه شما همین ادعاها را به مردم نشان دهد و از آنها بپرسد که آیا دولت سیزدهم به وعده های خود عمل کرده است؟ ارزیابی من منفی است. چرا؟ چون اولاً من در این دولت گفتمان محوری برای حل مشکلات کشور نمی بینم. حتی برنامه ریزی هم نکردند. به کسانی که پیشنهاد دادند توجهی نکردند و بالاخره بعد از دو سال هیچکس نمی داند مدل توسعه اقتصادی دولت چیست. روند شتاب منفی نرخ تشکیل سرمایه چگونه متوقف و معکوس خواهد شد؟ بهره وری چگونه باید بهبود یابد؟ با کدام دست روی چرخ وضعیت رکود تورمی اصلاح می شود؟ در حالی که بخشی از دولت سیاست انقباض اقتصادی را ترویج می کند، بخشی از دولت به توسعه گسترده منجر می شود. عملیات مانور اقتصادی شرایط رکود تورمی را بیشتر تشدید کرد. یک بحران بزرگ در ایجاد اجماع ملی با اشتباه بزرگ فشار بر شکاف های اجتماعی مانند بحث حجاب ایجاد شده است. در فضای مجازی چه کردند؟ آنها تخمین می زنند که 60 درصد پیشرفت در شبکه ملی وجود دارد. در این دو سال غیر از فیلترینگ گسترده که می گویند 40 درصد بهتر شده چه اقداماتی انجام داده اند. اقتصاد دیجیتال با تحریم ها و فیلترینگ ها و مهاجرت های گسترده و عدم مدیریت در حوزه حمایتی دولت در معاونت علمی به شدت رو به افول است. ما در سیاست خارجی چه کرده ایم؟ آیا دستور کار افراد برجام به معاهده دهه 1980 با عربستان سعودی منتقل شد؟ البته این را هم بگویم که بهتر است نظر مردم را جویا شویم تا نظر مردم را به وضوح ببینیم، اما در کل می توانم بگویم دولت مستقر فاقد استراتژی است و مشکلات روتین و ساختاری در حال تعمیق است.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری در دولت دوم گفت: گاهی گفته می شود مشکلات از دولت قبل است، بله مشکلات اقتصادی کشور از دهه 50 شروع شد، رویکرد تعامل سازنده و اعتدال در یک دوره بهبود یافت. اما اساساً سؤال این است که رویکرد دولت فعلی برای حل چالش‌ها چیست؟ این مشکلات با دوربین های درمانی صدا و سیما و رسانه های گسترده حامی دولت حل نمی شود. پشت حضور کامل در میدان، یک استراتژی قابل اعتماد و یک توافق جمعی مورد نیاز است که به نظر من در خارج وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید