پیش بینی بازار سهام؛ 2 میلیون شاخص سهام تا پایان سال؟

پیش بینی بازار سهام؛  2 میلیون شاخص سهام تا پایان سال؟

روز جدید : به گفته کارشناسان بورس، شاخص 2 میلیون واحدی چندان دور از ذهن نیست.

کارشناسان بورس بر این باورند که رسیدن گزارش‌های سالانه شرکت‌ها در اردیبهشت ماه، نزدیکی به مجمع عمومی و تقسیم سود همراه با رشد نرخ ارز و قیمت‌های جاری در بازارهای جهانی ممکن است جذابیت بازار را افزایش دهد و امیدواری به رشد مداوم با این حال، شرایط رو به رشد بازار جهانی و رسیدن اخبار بد و کاهش سود شرکت ها می تواند ریسک بازار را افزایش داده و روند صعودی را کاهش دهد.

در شرایط فعلی روند صعودی خفیفی پیش بینی می شود اما با گذشت چند هفته از رشد عرضی بورس، نمادها ممکن است دستخوش رشد، شکستن یا اصلاح مقطعی شوند، بنابراین سهامدارانی که قصد دارند به ویژه در در کوتاه مدت، اما در میان مدت و بلندمدت قیمت های جاری عمدتا حفظ می شود. در چنین مواقعی سهامداران باید مطابق استراتژی معاملاتی خود عمل کنند تا متحمل ضرر نشوند.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند بازار سرمایه در سال 1400 از تورم و سایر بازارها عقب است و به همین دلیل می تواند مقصدی برای پول بی خانمان باشد که البته نیازمند برخی انگیزه های مثبت از جمله واگذاری سهام خودرو، اخبار مثبت است. مذاکرات سیاسی و غیره وجود دارد.

پیش بینی بورس، شاخص سهام 2 میلیون واحدی تا پایان سال پیش بینی بازدهی 50 درصدی بورس در سال جاری
فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با فرارو گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 100 شرکت بازدهی بیش از 50 درصدی را ثبت کرده اند. شاخص کل برای این دوره حدود 13 درصد است. بنابراین، این نشان می دهد که نمادهای کوچک سهام در دو ماه گذشته سود بیشتری نسبت به نمادهای سهامی بزرگ و قابل توجه داشته اند.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت مصرف کننده از ابتدای سال انگیزه ای برای ادامه رشد بورس تلقی می شود، گفت: علاوه بر جبران عقب ماندگی بورس از سایر بازارهای سرمایه، می توان پیش بینی بازدهی 50 درصدی در بازار سهام در سال جاری

آقابسرگی افزود: البته لازم به ذکر است که این افزایش قیمت سهام مانند سال 99 نخواهد بود، اما روند بازار به رشدی مستمر و کند ادامه خواهد داد، این امر در صورتی رخ خواهد داد که شرایط فعلی در فضای سیاسی و کشور ایجاد شود. اقتصاد ثابت می ماند، در این راستا وضعیت بازار ارز، برجام و جنگ در اوکراین به دلیل بی ثباتی نمی تواند پیش فرض تلقی شود، بنابراین در صورت تغییر هر یک از این متغیرها، بازار باید مجدداً تغییر کند. تجزیه و تحلیل کرد.

این کارشناس بازار سهام با تاکید بر اینکه نقدینگی بی خانمان در جامعه می تواند به بورس سرازیر شود، افزود: پول داغی که در حال حاضر در جامعه وجود دارد باید با برنامه ریزی صحیح به بورس جذب شود تا از یک طرف خیلی بیشتر شود. از سوی دیگر، اندکی تورم باعث رونق بازار سهام شده است، در حالی که تجربه تلخ زیان هنگفت بازار سهام، مردم را برای ورود مجدد مردد کرده است.»

وی با بیان اینکه به نظر من شاخص 2 میلیونی دور از محدوده نیست، ادامه داد: در صورت تداوم تورم ممکن است شاخص کل بورس به سقف تاریخی خود در سال 99 بازگردد، اما این موضوع مستلزم تداوم انتظارات تورمی است. افزایش، از سوی دیگر، جایگاه آژانس و توافق هسته ای نیز در این زمینه بسیار مهم است.

وی گفت: متاسفانه در چند سال اخیر نقدینگی زیادی در جامعه وجود داشته است. بنابراین تا زمانی که این وضعیت ادامه داشته باشد، حجم نقدینگی که در حال حاضر از مرز 5000 تریلیون تن گذشته است، افزایش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید