پیش بینی بازار سرمایه/ مهاجرت پول از بازار سرمایه با وجود ارزش سهام


ساعت: 09:21
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1904131

آقابژوری در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یک کارشناس بازار پول و مالی با اشاره به تصمیمات مدیران بازار سرمایه از سال 1398 تاکنون، گفت: سیاست های محاسبه نشده باعث بی اعتمادی به بازار سرمایه شده است و این روزها شاهد این واقعیت هستیم که با وجود ارزش سهام، روند مهاجرت پول از بازار سرمایه به سایر بازارها نیز ادامه دارد.

فردین آقابزوری کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در مورد بزرگترین مشکل این روزها بازار سرمایه یعنی کمبود نقدینگی و خروج پول از بورس و مهاجرت پول از بازار سرمایه به سایر بازارها.وی در عین حال بیان کرد: خروج پول از صنایع دلار و ریال طی سال جاری شرایط بازار یادآور ضرب المثل (خشک و مرطوب با هم سوختن) است.


خروج پول از بازار سرمایه با وجود ارزش سهام

وی در نمونه ای توضیح داد: صنایع پالایشی در بورس طی روزهای گذشته با صف های طولانی خرید مواجه شده اند، در این میان برخی از سرمایه گذارانی که قبلا این سهام را خریداری کرده بودند با عرضه سهام خود از موقعیت فروش ایجاد شده برای خروج از بازار سوء استفاده کردند.

بیشتر بخوانید:
بازار سرمایه عنصر اصلی دو متغیر شرایط حاکم و مذاکرات است


تصمیمات وقت؛ عدم اعتماد به بازار سرمایه

این کارشناس بازارهای پول و مالی گفت: نوسانات در بدنه اکثر نهادهای اقتصادی از جمله بورس و سازمان اوراق بهادار مشهود است. یک شبه تصمیم گرفتند و با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری سهامی (صندوق سهام) قابل معامله در بورس، یک میلیارد تومان یک شبه به دو میلیارد تومان تبدیل شد.

وی تصریح کرد: در اینجا عدد مهم نیست، بلکه چنین تصمیماتی تنها به بی ثباتی بازار دامن می زند. به نظر من اگر بر اساس تحلیل محاسباتی که یک صنعت یا شرکت دارای رتبه و جذابیت خاصی باشد (نسبت سود به حقوق صاحبان سهام) در روند بازار موثرتر عمل می کند، اما متاسفانه به دلیل نوسانات در معاملات بازار، این موارد سهام قوی توسط معامله گران ترجیح داده نمی شود.

وی تصریح کرد: شرکت های متانول در 5 ماه گذشته دچار اتفاقات منفی شده اند و اکنون برخی معتقدند که; با مذاکره با شرکت نفت یا وزارت دفاع می توان بخشی از کاهش حاشیه سود ناشی از افزایش قیمت خوراک و یا ایجاد تعرفه بر صادرات آنها را جبران کرد. در حالی که شاید جبران این ضرر کوچک زیاد نباشد. اما هدف از این تصمیمات افزایش بی اعتمادی سرمایه گذاران است.

آقابزوری با اشاره به این موضوع که نباید فراموش کرد که یکی از پارامترهای محاسبه ریسک، نوسان قیمت است، گفت: نوسانات تصمیم گیری نیز یکی از ریسک هاست. بازار سرمایه اگرچه راه مقابله با مشکلات مختلف در بخش تولیدی اقتصاد آزمون و خطا است، اما انتظار می‌رود سیاست‌گذاران در جریان معاملات متوجه پرورش چنین راهکارهایی شوند. بازار سرمایه بودن


قیمت سهام شرکت در محدوده معقول است

وی بیان کرد: این روزها قیمت سهام شرکت ها در محدوده ارزشی قرار دارد، اما ادامه این روند منوط به اهمیت آن است که تصمیم گیرندگان بزرگ به صورت موردی و روزانه عمل نکنند و با وجود همه این تصمیمات، سرمایه گذاران انتظارات اساسی برای آینده در چنین صنایعی داشته باشد، هنوز منفی نیست.

وی با اشاره به احتمال برداشت 50 هزار میلیاردی دولت در 6 ماهه دوم امسال گفت: با این نگاه خریداران و فعالان بازار در حال خروج از بازار و برداشت پول هستند تا بتوانند سهام را با قیمت کمتری خریداری کنند. از فعلی با ورود مجدد.


نگاه به بازار سهام برای کسب سود باید بلندمدت باشد



این کارشناس بورس گفت: با توجه به نحوه سیاست گذاری و برنامه ریزی احتمالاً یک برنامه بلندمدت 3 ساله برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است، بنابراین برخی از آثار تورم را می توان به عنوان سود در بورس دانست. از سال 2019، من معتقدم این نسخه برای بازرگانان در دسترس است بازار سرمایه پیچیده شد؛ که سهامداران به ویژه سهامداران کوتاه مدت مجبور به خروج از معاملات هستند بازار سرمایه نگاهی به بازار سهام برای دستیابی به سود بلندمدت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سال 1388 تاکنون سه رئیس سازمان بورس روی کار آمده اند و هر کدام رویکرد متفاوتی به این موضوع دارند. بازار سرمایه دردن گفت: در حال حاضر معامله گران توجه چندانی به وضعیت بنیادی سهام ندارند و اغلب برای ورود مجدد به بورس پس از انجام اصلاحات، فروش را در دستور کار خود قرار می دهند که یکی از بدترین ریسک ها است. بازار سرمایه که به حساب می آید.

دیدگاهتان را بنویسید