پیش بینی بازار سرمایه / مهاجرت پول از بورس به سایر بازارها


ساعت: 12:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۱
کد خبر: 1896845

سیدحمید میر معینی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند نزولی بازار بر خلاف سیگنال های مثبت گزارش رشد نمادها، این کاهش را اثر روانی اخبار منفی مذاکرات می داند و می گوید: سایه ترس از ضرر دلیل خروج پول از بازار سرمایه و مهاجرت پول از بورس به بازارهای مشابه مانند مسکن است.و خودرو و… بود.

سید حمید میرمعینی، کارشناس ارشد بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه خبر؛ راه دانا؛ وی در خصوص علت روند نزولی بورس در هفته های اخیر تصریح کرد: مهمترین دلیل ریزش بازار به دلیل متغیرهای خوبی است که نشان دهنده رشد است و با توجه به اینکه در هر دوره ای یکی از این اتفاقات باید منجر به بازار شود. رشد و شکوفایی؛ اما در این دوره به دلیل سیاست بین المللی موثر برای آینده کشور و اخبار بدبینانه ای که از این روند منتشر می شود، در هفته اخیر با افت مواجه شده است.


چرا برخلاف سیگنال های مثبت، روند بازار منفی شده است؟



وی ادامه داد: از نگاه بازار این خبر منفی باعث عقب نشینی فعالان بازار سرمایه شده و این روزها بازار احساس می کند وارد دوره جدیدی از چالش ها شده است که این سیاست مذاکره در دولت جدید برای بیشتر ادامه پیدا کرده است. بیش از یک سال و نیم و اکنون با توجه به اخبار منتشر شده و تحریم های جدید در بازار، بیم آن می رود که این چالش جدید باعث افزایش دوره سود شود و به همین دلیل سرمایه گذاران از سرمایه گذاری در این بازار کناره گیری کرده اند.

بیشتر بخوانید:

تا زمانی که اطمینان به بازدهی بازار سهام ایجاد نشود، روند صعودی نخواهد بود/ 60 درصد نمادها همچنان بالاتر از ارزش ذاتی قیمت گذاری می شوند.


سایه ترس از رکود در بازار سرمایه



این کارشناس بازار سرمایه وی تصریح کرد: در این مقطع فعالان این حوزه معتقدند در صورت شکست مذاکرات، تحریم های جدیدی اعمال می شود و اقتصاد ما با بحران دیگری مواجه می شود، ذخایر غیرطبیعی نیست.

وی با اشاره به ریسک بزرگی که پیشرفت فعالان بورس در این شرایط است، گفت: خروج از این بازار می تواند اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. چرا که با مشکلات اجتماعی که امروزه در جامعه ما وجود دارد، بازار فکر می کند خیلی دیر شده است و با توجه به نرخ بین بانکی که رقیب برای بازار سرمایه در کنار کسری بودجه و تورم مورد انتظار، دولت مجبور به خروج از این بازار خواهد شد که این امر بر بازار نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

میر معینی تاکید کرد: اقدامات امدادی مدبرانه مانند تغییر نوسانات و معرفی سیمان، شیشه و خودرو در بورس کالا از اقدامات خوبی است. اما از نظر سرمایه گذار هنوز تا رفع کامل نقص فاصله داریم و همه اینها دلیلی است بر اینکه نگاه اقتصادی به بورس با بدبینی و ترس همراه شود.


مهاجرت پول از بورس به بازارهای دیگر

وی گفت: بی برنامگی سیاست های مالی دولت باعث سردرگمی فعالان می شود بازار سرمایه اثر نامطلوب آن بر تورم در بازارهای رقیب نیز منجر به خروج پول واقعی از بازار شده و این نقدینگی به همان بازارها سرایت کرده است. بازار سرمایه مانند منازل، ماشین و … قابل انتقال است.

این کارشناس اقتصادی توضیح داد: از نگاه فعالان این روزها بازار سرمایه میزان ریسک، حفظ ارزش پول را پوشش نمی دهد، که باعث می شود افراد پول خود را در جایی ببرند که تجربه نشان می دهد که می تواند دارایی های آنها را حفظ کند.

وی بیان کرد: در صورت افزایش تحریم ها، همان شرکت های سهامی فعلی که توانسته اند صادرات سختی داشته باشند دوباره با مشکل مواجه می شوند و حاشیه امن خود را از دست می دهند و این روزها در شرایط فعلی هیچ تحلیل فنی نمی تواند آینده را پیش بینی کند. بازار سرمایه من پیش بینی می کنم

دیدگاهتان را بنویسید