تصمیم‌های پیمان‌سپاری ارزی فرش دست‌ بافت بر رونق صادرات اثرات مثبت دارد



به گزارش خبرگزاری موج فارس، حمیدرضا ذوالانواری در جلسه کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس که با حضور اعضای آن برگزار شد، بیان کرد: موضوع تعهد ارزی، صادرات فرش را با مشکل مواجه کرده بود که پس از پیگیری های انجام شده این موضوع با سیاست گذاری های جدید حل و فصل شد.

رئیس کمیسیون فرش، صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس از جمله مشکلات صادرات فرش را رشد رقبا و از دست دادن بازارهای صادراتی فرش ایرانی عنوان کرد و افزود: در بحث رفع تعهد ارزی، کالای فرش بر اساس مواد اولیه در نظر گرفته شده است و برگشت ارز حاصل از صادرات به کل فرش تعلق نمی گیرد بلکه تنها ۱۰ درصد مواد اولیه را شامل می شود و مابقی معافیت دارد.

ذوالانواری با اشاره به بررسی معضلات و چالشهای استانی صنعت فرش و صنایع دستی اظهار داشت: یکی از درخواست واصل شده از سوی فعالان حوزه فرش استان به کمیسیون فرش و صنایع دستی اتاق بازرگانی فارس پیگیری ممانعت خروج فرش دستبافت توسط مسافر توسط پلیس فرودگاه شیراز بود که این موضوع را دنبال کردیم.

وی اضافه کرد: بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳۹ آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی هر مسافر می تواند تا سقف ۲۴ متر مربع فرش دستباف ایرانی و ۴۰ متر مربع گلیم دستباف به همراه خود از کشور خارج کند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات در سقف متراژ مذکور وجود نخواهد داشت.

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: برخوردهای سلیقه ای و غیر قانونی موجب تحمیل ضرر و زیان به حوزه اقتصاد استان و از جمله اقتصاد صنعت فرش استان می شود که برای حل این موضوع مکاتبه ای با استانداری فارس و بخش های مربوطه در کشور انجام شده و پیرو نامه اتاق موضوع به پلیس فرودگاه شیراز نیز منعکس شده است.

ذوالانواری در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز تاسف به از دست رفتن جایگاه مرکز ملی فرش کشور عنوان داشت: تنزل این جایگاه ضربه مهلکی به صنعت فرش خواهد کرد هرچند اقدامات و مکاتبات اتاق با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به  بررسی اهمیت برندسازی در حوزه فرش و صنایع دستی نیز تصریح کرد: مبحث برندینگ یکی از راهکارهای برون رفت از وضعیت کنونی فرش و صنایع دستی می باشد و ثبت برند تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی موضوع بسیار مهمی است.

ذوالانواری اظهارکرد: با هدف رونق و برگزاری دوره های آموزشی برای حوزه فرش و صنایع دستی اتاق را در این کمیسیون دنبال می کنیم که در گام نخست دو دوره جامع برند سازی و فرایند ثبت برند – استراتژی برجسته گرایی و برند سازی آثار فاخر فرش، صنایع دستی و هنرهای سنتی و طراحی آینده گرا در صنایع دستی را برای فعالان این بخش در استان برگزار خواهیم کرد.

در ادامه این جلسه زنهاری رئیس اداره فرش سازمان صمت فارس هم گفت: متاسفانه شاهد وجود فرش و صنایع دستی قاچاق در مراکز فروش هستیم در صورتی که در قانون به صراحت عنوان شده کالایی که مشابه داخل دارد قاچاق محسوب می شود و ما آمادگی داریم با همکاری واحد نظارت اتاق اصناف و واحد بازرسی سازمان صمت و با کارشناسی های اتحادیه فرش موضوع را پیگیری کنیم.

وی، از نبود بانک اطلاعاتی فرش استان و عدم ارائه آمار به روز جهت برنامه ریزی های آتی انتقاد کرد.

در ادامه این جلسه مازیار قاسم زاده متخصص بازاریابی و برندینگ به طرح بحث در خصوص جایگاه کشور در زمینه برندینگ فرش و صنایع دستی پرداخت.

وی با اشاره به مقوله رقابتی حال حاضر در حوزه های بازیابی و ارتباطات گفت: مزیت رقابتی منجر به جذب مشتری و سهم بازار بیشتر خواهد شد. استفاده از فناوری های نوین و واقعیت مجازی اخیرا به شدت مورد توجه واقع شده است.

وی اظهار داشت: بازاریابی نوین برپایه سهولت، سرعت، انعطاف، امنیت و مزیت رقابتی است بنابراین بایستی تولیدکنندگان به این واقعیت برسند که برند سرمایه مادی و معنوی واحد اقتصادی خواهد بود و هدف تنها فروش نیست بله کسب جایگاه در بازار و  تمایز از سایر رقبا و تجربه مشتری است.

قاسم زاده ادامه داد: صادرات مستمر فرش و صنایع دستی نیازمند این است که همگام با دنیا گام برداریم و با برندسازی به مشتری احساس بفروشیم چرا که در زمینه کیفیت و بعد زیبایی فرش و صنایع دستی کاستی وجود ندارد.



آیا این خبر مفید بود؟



دیدگاهتان را بنویسید