آذربایجان غربی بهترین ظرفیت برای ایجاد پایانه صادرات فرش / نیاز به تسهیل صادرات و بازاریابی فرش دستباف


ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810362

فرش های تولید شده در آذربایجان غربی به دلیل ظرافت و کیفیت بالای خود توانسته اند مشتریان زیادی را از خارج از کشور به خود جذب کنند و با دیپلماسی اقتصادی علاوه بر ایجاد بازارهای قوی برای فروش فرش دستباف ایرانی، عرضه فرش را نیز فراهم کنند. .

به گزارش راه دانا به نقل از اروم نیوز، صنعت فرش و قالی بافی در آذربایجان غربی و شهرستان میاندوآب قدمتی طولانی دارد و از دیرباز مورد توجه مردم منطقه بوده است.

فرش یکی از محصولات مهم کشور است که از نظر تجارت و سودآوری بسیار مورد توجه تجار و تولیدکنندگان قرار گرفته است.

آذربایجان غربی و شهرستان میاندوآب نیز از مراکز صنعتی و فرش کالای تجاری محسوب می شود. فرش های افشار و تمام ابریشم نیز در این منطقه تولید و به بازارهای هدف ارسال می شود.

فرش های تولید شده در کارگاه های فرش آذربایجان غربی دارای برند و منحصر به فرد هستند که از جذابیت بالایی در بین مصرف کنندگان برخوردار بوده و توجه را به سمت خود جلب می کنند.


سالانه 290 هزار متر مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی تولید می شود

در همین رابطه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ما از فعالیت 72 هزار نفر در استان در حوزه فرش خبر داد و گفت: در مجموع 224 کارگاه فرش دستباف وجود دارد. کار در آذربایجان غربی و سالانه 290000 متر مربع فرش دستباف در آذربایجان غربی تولید و به فروش می رسد.

گلمرضا بابایی افزود: فرش ریز خوی در شمال آذربایجان غربی در سال های اخیر به ثبت جهانی رسیده است و اخیراً فرش دستباف افشار تکاب بر اساس معاهده لیسبون گواهی ثبت جهانی دریافت کرده است.

وی گفت: سالانه 290 هزار متر مربع فرش دستباف تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی استان می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: این استان علاوه بر تولید فرش دستباف در آذربایجان غربی دارای 227 کارگاه غیر متمرکز متمرکز و هفت مجتمع بزرگ قالی بافی است.

بابایی گفت: برای حمایت از بافندگان فرش دستباف در تلاش هستیم تا با بانک های موجود برای فروش اقساطی فرش برای استفاده عموم به توافق برسیم و همچنین با ارائه تسهیلات ارزان قیمت به بافندگان به افزایش تولید این صنعت هنری کمک کنیم. “


راه اندازی اولین فناوری تولید ماشینی فرش جهان در شمال غرب کشور در میاندوآب

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت فرش افشار زرینه میاندوآب در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به فعالیت بیش از ربع قرن این شرکت در زمینه تولید ماشینی فرش شمال غرب کشور، گفت: گفت: تایم موفق شد اولین فناوری تولید ماشینی فرش جهان را در شمال غرب کشور در میاندوآب راه اندازی کند.

عزیز بکتاش گفت: 40 درصد محصولات این شرکت به فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی و 60 درصد مابقی از طریق روابط تجاری با 22 کشور جهان صادر می شود.

وی افزود: فرش تولید شده در این فاز 1500 شانه با تراکم 4500 تراکم و عرض چهار متر یکی از بهترین و منحصر به فردترین فرش های جهان است.

مدیرعامل شرکت فرش میاندوآب افشار زرینه گفت: این مجموعه تولید روزانه 480 متر مربع فرش از 22 کشور از جمله عراق، ترکیه، آذربایجان، روسیه، چین، هند، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، آلمان و استرالیا تولید می کند. سوئد با لبنان و چندین کشور دیگر تجارت دارد.


تسهیل صادرات و بازاریابی فرش دستباف

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ما ایجاد بازارهای جدید و شناسایی خریداران فرش دستباف را نیازمند برنامه های تبلیغاتی دانست که باید مورد توجه قرار گیرد. این استان از گذشته تا به امروز با موقعیت خاص خود می تواند نقش مهمی در توسعه صادرات منطقه داشته باشد.

جواد وقاری گفت: برای تسهیل صادرات و بازاریابی فرش دستباف در بازارهای داخلی و خارجی کنسرسیوم ویژه ای با حضور فرش زیر نظر شرکت شهرک های صنعتی این استان تشکیل می شود.

وی افزود: با اجرای این طرح امکان حضور فرش آذربایجان غربی در نمایشگاه ها و بازارهای خارج از کشور و همچنین حضور فعالان این بخش در هیئت های تجاری و ایجاد دفاتر بازرگانی بازاریابی و فروش فراهم می شود. فرش دستباف خارج از کشور.»


آذربایجان غربی بهترین ظرفیت پایانه صادرات فرش را دارد

مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه آذربایجان غربی به دلیل هم مرز بودن با سه کشور خارجی، بهترین ظرفیت پایانه های صادراتی فرش را دارد، گفت: در حال حاضر بهترین ظرفیت پایانه های صادراتی فرش است. وی ادامه داد: از طریق دیپلماسی اقتصادی می‌توان علاوه بر فروش قوی فرش دستباف، در کشورهایی که بازار فرش ایران هنوز راه‌اندازی نشده است، بازارهایی ایجاد کرد تا از عرضه فرش اطمینان حاصل شود.

عبادلا اکبری معتقد است: یکی از مهم ترین اهرم ها و راهکارها برای افزایش صادرات غیرنفتی از جمله فرش دستباف، تقویت دیپلماسی اقتصادی عمومی است که سفارتخانه های ما در سایر کشورها علاوه بر کارهای کنسولی و دیپلماتیک می توانند انجام دهند.

فرش های تولیدی آذربایجان غربی به دلیل ظرافت و کیفیت بالای خود توانسته است مشتریان زیادی را از کشورهای خارجی به خود جذب کند و از این فرصت بی نظیر می توان به بهترین نحو برای توسعه و رشد استان استفاده کرد و قطعا با دیپلماسی اقتصادی به این مهم دست یافت. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید