رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف: فرش های کاخ سعد آباد به موزه فرش چهارراه فاطمی منتقل شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف: فرش های کاخ سعد آباد به موزه فرش چهارراه فاطمی منتقل شد.

سفرزاد خبر مفقود شدن فرش های موزه سعد آباد را تکذیب کرد و افزود: این فرش ها از کاخ سعد آباد به موزه فرش ایران در چهارراه فاطمی منتقل شد. و اظهار نظر وزیر سابق در مورد بی مصرفی این فرش ها ریشه در بی لیاقتی و بی سوادی وی دارد. در سفرم به ایتالیا در یکی از موزه ها خطی به نمایش گذاشته شده بود و یک کارشناس ساعت ها در مورد این خطی که داوینچی برای گردشگران ترسیم کرده بود صحبت می کرد و گردشگران برای دیدن آن باید حداقل 25 یورو می پرداختند.

مسعود سفرزاد از کاهش 80 تا 85 درصدی صادرات فرش دستباف در سال گذشته خبر داد و افزود: تقاضای مشتریان خارجی برای خرید فرش دستباف ایرانی به دلیل نوسانات نرخ دلار در قیمت نهایی کاهش یافته است. محصول اثر و قیمت آن را دو برابر کرده است. مثلاً برای خرید فرشی که سال گذشته هزار دلار برای خریدار خارجی هزینه داشت، امسال باید حداقل 2 هزار دلار برای خرید آن هزینه کند و این افزایش قیمت برای خریدار خارجی منطقی نیست.

وی با اشاره به نوسانات نرخ ارز و تاثیر آن بر افزایش دستمزد و مواد اولیه تصریح کرد: افزایش متعاقب آن نرخ ارز و افزایش قیمت فرش دستباف برای خریداران خارجی فرش منطقی نیست نمی دانند چرا باید یک و نیم متر فرش ابریشمی را که در سال 1400 ساخته شده بود، بخرند، همان فرش را به قیمت 14 هزار تومان، هزار دلار (50 میلیون تومان) می خریدند و همان فرش را می خریدند. 2 هزار دلار یک سال بعد.

رئیس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف، سهم فرش ایران در بازارهای خارجی را روزانه در حال کاهش دانست و افزود: نپال، هند و پاکستان جایگاه ما را در بازارهای خارجی به دست گرفته اند. البته رکود به بازارهای خارجی محدود نمی شود و با کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای خرید فرش دستباف در بازار داخلی نیز کاهش یافته است.

سپهرزاد در پاسخ به این سوال که آیا در شرایط رکود بازار فرش دستباف از قالیبافان حمایت می شود؟ وی گفت: حدود 10 تا 12 میلیون بافنده فرش دستباف در کشور داریم که به دلیل عدم حمایت و بیمه تعداد آنها روزانه در حال کاهش است. شرایط بافندگان مساعد نیست اما خبر اسکان مجدد آنها در ترکیه را تایید نمی کنم.

این فعال اقتصادی ادامه داد: برای احیای جایگاه فرش ایران در بازارهای جهانی باید اراده قوی در همه نهادها شکل گیرد و این امر نیازمند مصوبه دولت است تا فرش ایرانی بتواند سهم خود را در بازارهای جهانی بازپس گیرد. متاسفانه شرایط کار برای همه اقشار کشور سخت شده است و همه در یک قایق نشسته ایم و به نظر می رسد برای حل مشکلات مردم اعم از کارمندان و کسبه نیازی به دست نیست.

وی با انتقاد از عملکرد وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در خصوص نمایش فرش دستباف گفت: در موزه فرش دستباف فرش هایی مربوط به 400 سال پیش وجود دارد که با نمایش هر کدام می توان درآمد کسب کرد اما این فرش ها یکی پس از دیگری حفظ می شوند و ما امیدواریم که در نحوه نگهداری آنها دقت بیشتری شود تا در زمان گم نشوند. ما باید به این فرش ها افتخار کنیم و لطفا برای حفظ این فرهنگ تلاش بیشتری کنیم.

سفرزاد خبر مفقود شدن فرش های موزه سعد آباد را تکذیب کرد و افزود: این فرش ها از کاخ سعد آباد به موزه فرش ایران در چهارراه فاطمی منتقل شد. و اظهار نظر وزیر سابق در مورد بی مصرفی این فرش ها ریشه در بی لیاقتی و بی سوادی وی دارد. در سفرم به ایتالیا در یکی از موزه ها خطی به نمایش گذاشته شده بود و یک کارشناس ساعت ها در مورد این خطی که داوینچی برای گردشگران ترسیم کرده صحبت می کرد و گردشگران برای دیدن آن باید حداقل 25 یورو می پرداختند.

وی تاکید کرد: دیدن فرش های 5 متری ایرانی بافته شده در 500 سال پیش بی شک حس خوبی را برای گردشگران ایجاد می کند اما متاسفانه نمی خواهند و نمی خواهند بازار فرش دستباف رونق بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید