لزوم تبدیل برندهای کوچک فرش دستباف با برندهای بزرگتر/ ضرورت حذف تکلیف ارزی از صادرات فرش


ساعت: 10:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۸
کد خبر: 1809158

فرحناز رفیع بر لزوم ادغام برندهای کوچک در تولید فرش دستباف در کشور و تبدیل آن به برندهای بزرگتر تاکید کرد و گفت: مرکز ملی فرش این هدف را تسهیل می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فرحناز رفیع رئیس مرکز ملی فرش ایران در گفت و گو با عصرتراک درباره رونق فرش دستباف کشور در بازارهای داخلی و بین المللی گفت: در حال حاضر این هنر به دلایل مختلفی از جمله صنعت ملی است. تحریم های بین المللی و بازپرداخت بدهی های ارزی در آستانه انقراض است.

رفیع با بیان اینکه حفظ این هنر کهن نیازمند جان تازه ای است خاطرنشان کرد: وزارتخانه های جهاد کشاورزی، کار، تعاون و رفاه اجتماعی، صمت، میراث فرهنگی و اقتصاد و دارایی باید برای نجات این هنر از نابودی تلاش کنند. برای همکاری در این زمینه.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: برای حفظ و ترویج هنر تولید فرش دستباف در کشور، بررسی بوم شناسی فرش دستباف، ایجاد خانه های خلاق و تسریع شده، ضروری است. ایجاد زیرساخت های آموزشی برای ارائه آموزش های به روز از جمله در هنرستان ها و دانشگاه ها، فنی، تخصصی و استانداردسازی مهارت ها و همچنین تدوین اساسنامه جدید برای تهیه طرح های مرکز ملی فرش.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون مواد 14 و 15 آیین نامه پیشگیری از تخلفات در صنعت فرش دستباف، تشکیل شورای دستمزد، شناسایی و تجلیل از فرش دستباف، انجام تحقیقات در زمینه فرش های فاخر، تهیه و تنظیم اسناد و پخش رادیو و تلویزیون ملی و سایر برنامه های ذکر شده در دستور کار قرار دارد.

رفیع در بخشی دیگر از سخنان خود بر لزوم ادغام برندهای کوچک در تولید فرش دستباف در کشور و تبدیل آنها به برندهای بزرگتر برای حمایت و عرضه این محصول به بازارهای بین المللی تاکید کرد و گفت: در این راستا مرکز برای دستیابی به این هدف، تحقق شرایط این امر را تسهیل خواهد کرد.

وی همچنین درباره مهمترین مشکلات فعلی صنعت فرش دستباف در کشور گفت: اعمال تحریم های بین المللی برای کاهش صادرات این محصول به بازارهای جهانی به منظور ناامید و از بین بردن اشتغال یکی از مشکلات اساسی در این حوزه است. .

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین دستورالعمل بازپرداخت بدهی های ارزی ناشی از صادرات این محصول را یکی دیگر از مشکلات بسیار مهم در این حوزه اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه زمان فروش این محصول به بازارهای بین المللی است. طولانی است، اما دولت بازپرداخت بدهی ارزی یک ساله تعیین شده است که بر تجارت این محصول تاثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه این مشکلات منجر به کاهش چشمگیر حجم صادرات این محصول به بازارهای جهانی شده است، از دولت خواست حداقل بازپرداخت بدهی ارزی را از محل صادرات این محصول حذف و یا مدت بازپرداخت آن را تمدید کند.

رفیع گفت: در غیر این صورت به جایگاه صادراتی قبلی این محصول برنمی گردیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید