نبود گمرک تخصصی آمار صادرات فرش دستباف را با مشکل مواجه کرده است


ساعت: 10:18
تاریخ انتشار: 1401/02/18
کد خبر: 1837116

آمار دقیقی از صادرات فرش به استان کردستان به دلیل نبود گمرک تخصصی در دست نیست. صادراتی که می تواند به نفع این استان باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، در میان هنرهای کهن و بومی منطقه کردستان، قالی بافی سابقه 100 ساله پرفراز و نشیب دارد، از این رو این هنر در فرهنگ عامیانه ما نیز نمود پیدا کرده است و قالیبافان که اکثراً زن بودند، به صورت فردی یا با هم هستند. مشغول بافندگی

فرش دستباف کردستان از نظر طرح، بافت و ماندگاری از مشهورترین قالی‌های جهان است و شهرت قالی‌های سنندج و بیجار به دست قالی‌های این کشور به دست آمده است.

از این میان 50 هزار بافنده کرد عضو انجمن ها و انجمن های فرش دستباف هستند که سالانه 180 هزار متر مربع فرش به فروش می رسد.

تاکنون 185 مجوز تولید فرش در استان کردستان صادر شده است اما متاسفانه آمار دقیقی از صادرات فرش به استان در دست نیست.


به دلیل نبود گمرک تخصصی آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف کردستان وجود ندارد.

احمدیان یکی از کارشناسان فرش استان به کُردتودی گفت: صادرات فرش به کشورهای دیگر در استان وجود دارد اما متاسفانه به دلیل نبود گمرک تخصصی در استان، فرش از سایر گمرکات یا استان های دیگر صادر می شود. منجر به عدم وجود آمار دقیق از صادرات فرش دستباف شد.

وی ادامه داد: تاکنون 17 هزار بافنده در کردستان تحت پوشش بیمه ای قرار گرفته اند، مشکلی که رضایت قالیبافان را جلب نمی کند.

این کارشناس ادامه داد: امیدواریم امسال با کمک مسئولان مربوطه افزایش سطح بیمه 10 هزار نفری بافندگان استان را در نظر بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا تجهیزاتی برای حمایت از بافندگان پرداخت شده است که جای امیدواری برای حمایت بیشتر از این قشر زحمتکش است.

احمدیان همچنین بیان می کند: خوشبختانه در سال 1400 موفق به پرداخت حدود 6 میلیارد تن تجهیزات به 66 نفر از حامیان مشاغل داخلی شدیم که در این میان تعدادی بافنده مستقل برای اخذ این تسهیلات معرفی شدند.


29c44df8 279d 43b6 bba8 58479234639d خبر خاکستری

اشتغال 150 نفر از فرش کردی

الهام امینی یکی از بافندگان فرش دستباف کردستان در گفتگو با خبرنگار کُردتودی گفت: از حدود 4 سال پیش با ده زن شروع به بافتن کردم و اکنون توانسته ام با توکل به خدا و توکل بر تلاش خودم. 150 نفر.

این بافنده کرد با اشاره به اینکه هدف از این کار ارائه کار مفید برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای زنان خانه دار بی سرپرست یا ضعیف است، افزود: نبود خریدار مطمئن در این زمینه، نبود امکانات لازم و وجود دلال. فرش از طریق واسطه، کمبود سرمایه گذار، کاهش صادرات خارجی، کاهش تقاضای داخلی از جمله مشکلاتی است که راه بافندگان را بسته است.


چشمانم را به خاطر قالی بافی از دست دادم

مرضیه ساعدی یکی دیگر از قالیبافان کردستانی نیز در این خصوص گفت: نزدیک به 30 سال است که قالی بافی می کنم و در این زمینه زجر زیادی کشیده ام و حتی چشم و ریه خود را به دلیل قالی بافی از دست داده ام. مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه بسیاری از زنان و دختران برای امرار معاش خود و خانواده خود تلاش کرده اند، انتظار می رود مسئولان نیز در رفع مشکلات این دسته از بافندگان به ویژه در بحث پرداخت های تامین اجتماعی و تسهیلات ویژه فرش کمک کنند. «متاسفانه آنچه به وفور دیده می شود، کم کاری است که در این حوزه دیده می شود.

فرش دستباف در حال حاضر محصولی لوکس و کم کش در بازار محسوب می شود و با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی خانوارها هیچ اولویتی برای آن قائل نیست. بنابراین دولت باید برای جلوگیری از تشدید رکود در این صنعت تدابیر جدی بیندیشد و زمینه صادرات را در تجارت خارجی فراهم آورد تا تولید صادرات در این صنعت افزایش یابد و هم اکنون فرش دستباف سنندج و بیجار که ثبت ملی شده است. سال ها و با پیگیری ثبت جهانی آن نزد سازمان مالکیت معنوی استان کردستان، امیدواریم با مساعدت و پیگیری مسئولین هر چه سریعتر این امر محقق شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید