صادرات تخصصی زعفران از گمرک خراسان شمالی/ لزوم آماده سازی زیرساخت ها و حمل و نقل هوایی کالا برای توسعه صادرات تخصصی

ساعت: 11:32
تاریخ انتشار: 1400/08/15
کد خبر: 1781947

جواد جعفری با اعلام آغاز صادرات تخصصی زعفران توسط گمرکات استان، گفت: تاکنون دو محموله زعفران توسط گمرک فاروج به کشورهای مقصد ارسال شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد جعفری مدیرکل گمرک خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک اظهار کرد: گمرک خراسان شمالی امکانات و ارگان های لازم را برای انجام صادرات تخصصی کالا دارد.

جعفری گفت: به طور رسمی صادرات تخصصی محصولات زعفران از گمرک فاروج آغاز شده است.

وی بیان کرد: مراحل تشریفات صادرات کالا از کشور مبدا به کشور مقصد در گمرک شهرستان فاروژ در حال انجام است.

این مقام مسئول گفت: تاکنون دو تشریفات گمرکی برای صادرات تخصصی زعفران توسط گمرک شهرستان فاروج انجام شده است.

وی افزود: این دو محموله زعفران از فرودگاه امام خمینی (ره) با پرواز به کشورهای مقصد صادر شد.

جعفری یادآور شد: برای صادرات تخصصی این محصول از خراسان شمالی زیرساخت های آزمایشگاهی و قرنطینه آزمایش کالا توسط اداره کل استاندارد و سازمان جهاد کشاورزی استان فراهم شده است.

وی همچنین گفت: استانداری و سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در نظر دارند برای توسعه صادرات زعفران از گمرکات خراسان شمالی آزمایشگاه های نمونه برداری پیشرفته تری را برای این محصول آماده کنند.

مدیرکل گمرک خراسان شمالی در عین حال به سه صادرات تخصصی فرش از گمرک خراسان شمالی اشاره کرد و گفت: این صادرات از چندین سال پیش انجام شده اما از آن زمان تاکنون مشتری در این حوزه نداریم. “

وی گفت: با توجه به اینکه دو کارشناس فرش با گمرک خراسان شمالی همکاری می کنند، هنوز زیرساختی برای انجام فرآیندهای پرداخت فرش در استان ایجاد نشده است.

جعفری همچنین تاکید کرد: خراسان شمالی استعدادهای مختلفی در تولید کالاهای صادراتی غیرنفتی به ویژه در تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد و حتی قبل از صادرات اعم از فرآوری، پرداخت، بسته بندی و سورتینگ برای صادرات تخصصی محصولات تولیدی انجام نشده است.

این مقام مسئول همچنین با اذعان به اینکه گمرک خراسان در خراسان شمالی از امکانات لازم برای صادرات کالا برخوردار است، خاطرنشان کرد: ارسال کالا به کشورهای مقصد تا بندر مبدا اعم از زمینی، دریایی، هوایی و ریلی ضروری است.

وی گفت: با توجه به اینکه هنوز موضوع بازگشایی مرز پرسه سو در شمال خراسان برای ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه بازگشایی نشده است، این استان با وجود داشتن فرودگاه، امکان پروازهای بین المللی باری را ندارد.

جعفری گفت: از 10 سال گذشته مدیران گمرک خراسان شمالی و فرودگاه بوینورد بر برقراری پروازهای باری بین المللی برای صادرات کالا از استان مرزی خراسان شمالی نظارت داشته اند اما هنوز شرایط فنی و وجود هواپیما فراهم نشده است. .

وی در خاتمه اعلام کرد: در شش ماهه نخست امسال 28 هزار و 911 تن کالا به ارزش 20 میلیون و 500 هزار دلار توسط گمرکات خراسان شمالی به کشورهای مقصد صادر شد.

مدیرکل گمرکات خراسان شمالی گفت: این کالاها عمدتاً شامل کود اوره، پروفیل فولادی، کریستال ملامین، رب گوجه فرنگی، زعفران و محصولات کشاورزی است که به کشورهای افغانستان، آذربایجان، ایتالیا، اتریش، عراق و گرجستان صادر شده است.

وی افزود: تشریفات گمرکی از سوی گمرکات خراسان شمالی برای صادرات این کالاها انجام و کالا از مبادی خروجی مرزی کشور ارسال شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در شش ماهه نخست امسال 12 هزار و 700 تن کالا به ارزش 25 میلیون و 500 هزار دلار به خراسان شمالی وارد شد.

جعفری افزود: محصولات وارداتی به استان شامل ماشین آلات خطوط تولید، مواد اولیه برخی واحدهای تولیدی، برنج، شکر خام، پودر تری اکسید آلومینیوم و آب است که از کشورهای چین، ترکیه، آلمان، پاکستان، هند و عمان وارد می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید