صادرات خراسان شمالی دوباره در مسیر رشد قرار دارد/ صادرات استان همچنان در تنگنای کمبود اعتبار و زیرساخت است.


ساعت: 15:09
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905047

مهرداد داودزاده گفت: ارزش کالاهای صادراتی خراسان شمالی از گمرکات استان به بازارهای هدف در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه اول سال گذشته 427 درصد افزایش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهرداد داودزاده معاون امور بازرگانی و توسعه بازرگانی سازمان صمت خراسان شمالی همزمان با بیست و نهم مهرماه روز ملی صادرات در گفت و گو با عصرترک اظهار داشت: در خراسان شمالی 80 تجار و واحدهای تولیدی صادراتی هستند. دارای کارت های تجاری فعال

داودزاده گفت: در شش ماهه نخست امسال 15 تاجر و واحد تولیدی صادراتی از استان به ارزش 113 میلیون دلار کالا از گمرکات مختلف کشور به بازارهای هدف صادر کردند.




رشد 427 درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان شمالی در نیمه نخست امسال

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی افزود: از 113 میلیون دلار کالای صادراتی، 79 میلیون دلار توسط گمرک خراسان شمالی به بازارهای هدف صادر شد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تجار و شرکت های صادرکننده استان در 6 ماهه نخست سال گذشته 72 میلیون دلار کالا از گمرکات مختلف کشور به بازارهای هدف صادر کرده اند که 15 میلیون دلار آن از گمرکات خراسان شمالی صادر شده است.

داودزاده افزود: ارزش صادرات کالا از گمرکات خراسان شمالی به بازارهای هدف در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه اول سال گذشته 427 درصد افزایش داشته است.

وی همچنین با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت ایران هر ساله ارزش صادرات کالاها را برای هر استان و گمرک آن تعیین می کند، گفت: این سازمان ارزش صادرات کالاهای خراسان شمالی را در 12 ماهه امسال 60 میلیون دلار تعیین کرده است. . خوشبختانه خراسان شمالی تنها در شش ماهه نخست امسال توانست 79 میلیون دلار کالا از گمرکات استان ترخیص کند.

معاون بازرگانی و توسعه بازرگانی سازمان حراست خراسان شمالی افزود: برنامه ریزی ستاد ویژه صادرات خراسان شمالی برای صادرات کالا از خراسان شمالی به بازارهای هدف طی 12 ماه امسال 100 میلیون دلار و بیش از 100 دلار است. پیش بینی می شود امسال یک میلیون کالا از استان خراسان شمالی صادر شود تا به بازارهای هدف صادر شود.




محصولات پتروشیمی و شمش آلومینیوم، بزرگترین ارزش صادراتی خراسان شمالی

معاون بازرگانی و توسعه بازرگانی سازمان خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه اوره، نیتروژن، پودر ملامینه، آمونیاک، بلوک آلومینیوم، میله های فولادی، الکترود، پلی فرم، محصولات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، زعفران، شیرینی و شکلات از جمله محصولات هستند، گفت: وی افزود: بیشترین کالاهای صادراتی پتروشیمی خراسان شامل کود اوره، آمونیاک، پودر ملامین و نیتروژن به ارزش 52 میلیون دلار و همچنین شمش آلومینیوم از مجتمع صنعتی آلومینا جاجرم بوده است. 13 میلیون دلار بود.

داودزاده گفت: تمامی محصولات صادراتی استان به 23 کشور از جمله اتریش، ترکیه، اسپانیا، بلغارستان، آلمان، پاکستان، گرجستان، افغانستان، عراق، ترکمنستان و ازبکستان صادر شد.

وی افزود: بیشترین کالاهای صادراتی از استان به بازار ترکیه به ارزش 27 میلیون دلار، به عراق 25 میلیون دلار، به افغانستان به ارزش 17 میلیون دلار، به ترکمنستان به ارزش سه میلیون دلار و به رومانی به ارزش دو میلیون دلار است.




فضای رایگان محصولات کشاورزی و دانش پایه در سبد صادراتی خراسان شمالی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره علت صادرات بسیار کم محصولات کشاورزی و صفر شدن صادرات محصولات دانش بنیان از خراسان شمالی گفت: صادرات از خراسان شمالی انجام می شود. گرفتار مشکلات جدی هستند.

وی بیان کرد: در استان باید تولید محصولات کشاورزی، واحدهای صنعتی تولیدی و رویکرد شرکت های فناور و دانش بنیان صادرات محور باشد.

داوود زاده در عین حال گفت: وجود مشکلاتی مانند تحریم، حذف مشوق های تجاری و شیوع بیماری کرونا نیز صادرات استان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش صادرات خراسان شمالی از صفر به 208 میلیون دلار از سال 83 تا 95 افزایش یافته است، اما به دلایل ذکر شده از سال 96 ارزش صادرات استان کاهش چشمگیری داشته است و امید است در دولت جدید، رویکرد مبتنی بر آن تقویت روابط خارجی است که در سایه آن تجارت ایران نیز رونق خواهد گرفت.

معاون بازرگانی و توسعه بازرگانی سازمان امنیت خراسان شمالی همچنین به موضوع تعهدات ارزی در زمینه تبدیل ریال به ارز صادراتی از دیگر مشکلات پیش روی صادرات در کشور و استان اشاره کرد.

وی علاوه بر این تصریح کرد: صادرات نیازمند تامین سرمایه در گردش است که متاسفانه روند پرداخت این تسهیلات به تجار با الزام ضمانت های کلان از تجار شرایط صادرات را بسیار سخت کرده است.

داودزاده در ادامه تصریح کرد: صادرات نیاز به زیرساخت های حمل و نقل دارد که خراسان شمالی از حمل و نقل دریایی، هوایی و ریلی برای صادرات کالا بی بهره است و حمل و نقل زمینی استان برای صادرات کالا ضعیف است که باید تقویت شود. . بودن

وی خاطرنشان کرد: صادرات نیازمند زیرساخت هایی از جمله بهره برداری از فضا برای ساخت نمایشگاه بین المللی، ایجاد گمرک در منطقه ویژه اقتصادی و پایانه صادراتی است که خراسان شمالی تاکنون از آن بی بهره بوده است.

این مسئول افزود: تلاش می کنیم با همکاری بخش خصوصی بخشی از این زیرساخت ها را محقق کنیم.




انتظاری که هنوز برآورده نشده است

در ادامه معاون امور بازرگانی و توسعه بازرگانی سازمان صمت خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه ارائه اتاق های بازرگانی و همکاری در زمینه پذیرش و اعزام هیئت های تجاری به منظور بازاریابی و آشنایی با هدف بازارها در تقویت صادرات کالا بسیار موثر است، اما هر دو اتاق فوق الذکر در خراسان شمالی نتوانستند انتظارات را بر اساس توانایی ها و ظرفیت های خود برآورده کنند.

داودزاده افزود: البته اتاق بازرگانی استان در زمینه پذیرش و اعزام هیئت های تجاری بسیار تلاش می کند، اما باید تا حد امکان از تلاش اتاق بازرگانی حمایت شود.

وی تصریح کرد: اتاق تعاون استان بر اساس ظرفیت و توان مدیریتی که دارد بر اساس تفاهم نامه صادراتی امضا شده هیچ گونه فعالیت صادراتی نداشته است.




تقویت زیرساخت های صادراتی نیازمند اعتبار است

معاون امور بازرگانی و توسعه کسب و کار سازمان صمت خراسان شمالی همچنین یادآور شد: برای صادرات محور شدن باید در هر استانی آموزش بازاریابی و عملیات بازاریابی صادراتی انجام شود که به دلیل این امر هنوز در استانی برای این منظور پیش بینی نشده است. کمبود مخابرات و وام برای ساخت فضای اینترنت.

داودزاده تصریح کرد: با وجود اینکه سند جامع صادرات و طرح های چشم انداز صادرات در استان تهیه شده است، اما به دلیل کمبود اعتبار نمی توان هر ساله بر اساس برنامه هایی که تهیه شده و در حال تهیه است، همگام سازی کرد.




سند صادرات محصولات کشاورزی از استان تصویب شد

اما معاون بازرگانی و توسعه بازرگانی سازمان حراست خراسان شمالی اعلام کرد: به دلیل مشکلات موجود صادرات را به تعویق نینداخته ایم و برای صادرات محور شدن بخش کشاورزی استان سند تدوین شد. افزایش صادرات محصولات کشاورزی از استان در مهر ماه گذشته تصویب شد.

وی افزود: بر اساس این سند برنامه ها و رویکردها و تعریف و وظایف هر دستگاه اجرایی ذیربط تعریف شده است.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: مذاکراتی با پارک علم و فناوری استان داشته ایم تا به شرکت های فناوری و دانش بنیان صادرات محور تبدیل شویم.

داودزاده افزود: از پارک علم و فناوری استان در زمان استقبال و اعزام هیئت های تجاری برای معرفی و ارائه توانمندی های شرکت های فناور و دانش بنیان استان به بازارهای هدف این نشست ها دعوت به همکاری می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید