قفل سایش چرخ ماشین آلات معدنی در خراسان شمالی/معادن استان از زیرساخت های اولیه محروم هستند


ساعت: 14:08
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903684

علی اصغر شادمانی با اعلام اینکه در حال حاضر نیمی از معادن دارای پروانه بهره برداری در استان نیمه تعطیل و تعطیل هستند، گفت: فرسودگی ماشین آلات معدنی عامل بسیار مهمی در این وضعیت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اصغر شادمانی رئیس خانه معدن خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک گفت: داشته است در خراسان شمالی 270 پروانه بهره برداری صادر شده که بیشتر این واحدهای معدنی کوچک هستند.

شادمانی گفت: در حال حاضر بیش از نیمی از این واحدهای معدنی نیمه تعطیل هستند.

وی فرسودگی ماشین آلات معدنی این واحدها، گرانی ماشین آلات، عدم حمایت مالی مورد نیاز چرخه معدن، هزینه بسیار بالای حمل و نقل مواد معدنی، ضعیف بودن پایه مالی بهره برداران معدن را از جمله موارد ذکر کرد. وی همچنین مشکل ضعیف بودن واحدهای معدنی را از جمله مشکلات فعلی و بسیار مهم واحدهای معدنی استان برشمرد.




بی توجهی به معادن کوچک در مفاد بخشنامه واردات ماشین آلات معدنی

رئیس خانه معدن در خراسان شمالی درباره مشکل فرسودگی ماشین آلات واحدهای معدنی گفت: با توجه به اینکه قیمت خرید ماشین آلات معدنی بسیار گران است، در چند سال گذشته واحدهای معدنی استان اکثرا که نسبتا کوچک هستند، نمی توانند ماشین های جدید بخرند.

وی در ادامه به صدور بخشنامه وزارت حراست در خصوص واردات ماشین آلات معدنی به کشور اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه این بخشنامه در سال جاری ابلاغ شد، بر اساس این بخشنامه واردات ماشین آلات جدید به کشور توسط بازرگانان و یا خود واحدهای معدنی

با این حال شادمانی یادآور شد: با صدور این بخشنامه مجوز واردات برای ماشین آلاتی که قدرت موتور آنها باید بالای 300 اسب بخار باشد صادر شده است و این قدرت موتور برای ماشین آلات مورد استفاده در واحدهای بزرگ معدنی استفاده می شود. و ماشین های مورد استفاده در معادن کوچک نیازی به این قدرت موتور ندارند.

وی همچنین افزود: در این بخشنامه به تناژ مواد معدنی استخراج شده از واحدها نیز اشاره شده است و میزان تناژ اعلامی استخراج شده تنها در معادن بزرگ انجام می شود.

رئیس خانه معدن خراسان شمالی گفت: در مجموع بخشنامه صادره تنها نیاز ماشین آلات واحدهای معدنی بزرگ را برطرف می کند و شامل وضعیت فعلی واحدهای معدنی کوچک نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: تنها سه واحد معدنی بزرگ در خراسان شمالی وجود دارد و مابقی واحدهای معدنی فعال در استان کوچک هستند.

شادمانی همچنین با یادآوری اینکه بخشی از ابزار و ماشین آلات مورد نیاز واحدهای معدنی کشور توسط برخی واحدهای صنعتی تولیدکننده داخل کشور تولید می شود، گفت: قیمت آنها بسیار بالاتر از قیمت وارداتی است که بهره برداران معدنی استان آن را ندارند. ظرفیت مالی لازم برای خرید این ابزار و ماشین آلات تولید داخلی.

وی در ادامه گفت: حتی خرید ابزار و ماشین آلات بومی نیازمند سرمایه در گردش است و در این زمینه باید تسهیلات مناسب و ارزان به واحدهای معدنی پرداخت شود.

رئیس خانه معدن خراسان شمالی اضافه کرد: البته بانک ها پروانه بهره برداری را به عنوان وثیقه نمی پذیرند در حالی که در قانون معادن بر موضوع پذیرش پروانه بهره برداری به عنوان وثیقه بانکی و پذیرش به عنوان ضمانت نامه بانکی تاکید شده است.

وی همچنین بیان کرد: واحدهای معدنی اگر نتوانند ماشین آلات قدیمی را با ماشین آلات جدید جایگزین کنند باید برای تعمیر ماشین آلات خود هزینه کنند، متاسفانه هزینه های نگهداری بسیار بالاست و صرف این هزینه ها توجیه اقتصادی ندارد.

شادمانی تصریح کرد: در زمینه صدور این بخشنامه که مفاد آن چندین بار تغییر کرده است، دولت هیچ توجهی به تامین نیاز ماشین آلات واحدهای کوچک معدنی نداشته و از آن غفلت کرده است.

وی افزود: در عین حال 70 درصد واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل در خراسان شمالی به دلیل فرسودگی ماشین آلات در رکود هستند.

رئیس خانه معدن در خراسان شمالی درخواست کرد بخشنامه واردات ماشین آلات واحدهای معدنی کشور اصلاح و در واحدهای کوچک معدنی نیز گنجانده شود.

شادمانی خاطرنشان کرد: این نگرانی مطرح و به اتاق بازرگانی خراسان شمالی گزارش شده است تا شورای گفتگوی بخش خصوصی دولت را تحت تاثیر قرار دهد.




عرضه خام سنگ ثروت از خراسان شمالی

رئیس خانه معدن در خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخنان خود به ظرفیت بالای خراسان شمالی در زمینه سنگ مرمر و مواد معدنی مرمریت که بسیار سفید و خالص هستند و همچنین تولید ماده معدنی کربنات کلسیم که از آن استخراج می شود اشاره کرد. لاشه سنگ مرمر .. و گفت: این ظرفیت های معدنی بسیار قابل توجه استان به صورت خام به خارج از استان و به بازار هدف ارسال می شود.

شادمانی تصریح کرد: این در حالی است که در صورت فرآوری معدنی کربنات کلسیم و تبدیل آن به پودر میکرونیزه می توان به درآمد بسیار قابل توجهی دست یافت.

وی خاطرنشان کرد: پودر میکرونیزه در صنایع مختلف از جمله کاغذسازی، رنگ، خوراک دام، لاستیک سازی و صنایع شیمیایی کاربرد فراوانی دارد.

رئیس خانه معدن خراسان شمالی افزود: این ماده معدنی به صورت خام به بازارهای هدف استان عرضه می شود.

شادمانی تصریح کرد: عملیات فرآوری این ماده معدنی و سایر مواد معدنی مستلزم پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و یا تبلیغ و جذب سرمایه گذار است.




دولت باید ذینفعان در مضیقه را تحمل کند

رئیس خانه معدن خراسان شمالی در ادامه دلایل بسیار مهم تعطیلی واحدهای معدنی، رد صلاحیت آنها و برگزاری مزایده برای انتخاب سرمایه گذاران جدید را بیان کرد: علاوه بر بحث فرسودگی ماشین آلات، ضعف مالی نیز وجود دارد. ظرفیت اپراتورهای اصلی، نبود بازار فروش محصولات در طول فعالیت واحدهای معدنی، مطالعات ناکافی تحقیقاتی، عدم اطلاع دقیق از کمیت و کیفیت مواد معدنی مناطق معدنی موجب می شود تا سرنوشت واحدهای معدنی به حراجی ها ختم شود

شادمانی توصیه کرد: اگر اپراتور بخواهد از حمایت های مالی دولت برای ادامه فعالیت خود استفاده کند، راه حل منطقی این است که دولت اپراتور را تحمل کند و با حمایت مالی دوباره بتواند فعالیت کند.

وی افزود: بهره بردار اصلی سرمایه ای را برای اکتشاف و استخراج منطقه معدنی صرف کرده و از تمامی اطلاعات حوزه معدنی مطلع است.

رئیس خانه معدن خراسان شمالی گفت: در مجموع انجام مزایده مشکل واحدهای معدنی راکد را حل نمی کند، اما برخی از آنها حتی دوباره تعطیل می شوند.

وی وضعیت زیرساخت های آب، برق و راه های دسترسی واحدهای معدنی استان را نیز بیان کرد: بیشتر معادن استان از این زیرساخت ها بی بهره اند.

شادمانی افزود: این در حالی است که بیشتر معادن استان در مناطق کوهستانی واقع شده و از این خدمات محروم هستند.

وی بر لزوم تخصیص اعتبار برای تامین نیازهای زیرساختی اعلام شده در بخش معدن استان تاکید کرد.




درخواست بررسی های اکتشافی مواد معدنی آزاد شده، بدون پاسخ

رئیس خانه معدن خراسان شمالی همچنین به مناطق معدنی آزاد شده در استان در سال جاری که موضوع اکتشافات سازمان زمین شناسی کشور بوده است اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه متقاضیان زیادی برای انجام خود درخواست دریافت مجوز کرده اند. مطالعات اکتشافی و معدنی، درخواست آنها در فرآیند اخذ مراجعات از مراجع اجرایی ذیربط لحاظ می شود.

شادمانی اعلام کرد: در این زمینه ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی استان به هیچ یک از استعلام ها برای واگذاری این مناطق به متقاضیان برای صدور مجوز پاسخ نداده اند.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این پهنه های معدنی رهاسازی شده در محدوده اراضی تحت مدیریت اداره کل محیط زیست و یا در حاشیه این مرز قرار دارد.

رئیس خانه معدن خراسان شمالی در پایان بر لزوم برگزاری جلسات شورای معادن استان برای بررسی و اتخاذ تصمیمات برای حل مشکلات معدنکاران استان تاکید کرد و یادآور شد: متاسفانه این جلسات با تاخیر برگزار می شود و تنها یکی از آنها نشست امسال برگزار شد

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید