درآمد میلیاردی معادن و زیان روستاها/ یک درصد معادن به توسعه و بهسازی زیرساخت های روستایی نرسید.


ساعت: 17:34
تاریخ انتشار: 05/07/1401
کد خبر: 1886319

این روزها زخم معادن بر زندگی مردم روستایی تربت حیدریه استان خراسان رضوی تعمیق بخشیده است و از بی عدالتی و عدم توجه به سهم میلیاردی خود از درآمد معادن گلایه دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; شهرستان تربت حیدریه علاوه بر بیشترین تولید زعفران در کشور، دارای ظرفیت بسیار غنی در زمینه های مختلف از جمله مواد معدنی است، اما آثار این معادن در زندگی مردم روستا نمایان است. 60 معدن فعال، نیمه فعال و غیرفعال در چهار نقطه شهرستان تربت حیدریه شامل بخش مرکزی، بیگ، کدکن و رخ وجود دارد، اما تعداد قابل توجهی از اهالی روستاهای مجاور این معادن و بخشداران و دهیاران نگران هستند. در مورد عملکرد این معادن و خسارات وارده به آن، قنات ها، زمین های کشاورزی، جاده ها و خانه های روستایی بر اثر انفجار مین آسیب دیده است.

بخش قابل توجهی از اهالی روستا می گویند که بارها نامه نوشته و طومار جمع آوری کرده اند که برخی فعالیت های معدنی برایشان مشکل ساز شده است، می خواهند در روستا بمانند، دامداری و کشاورزی کنند و تولید کنند.

یکی از اهالی روستای تربت حیدریه در این خصوص گفت: چرا باید برای سودی که عده ای می خواهند همه چیز را از بین ببرند؟ روستای ما نزدیک ترین روستا به این معدن است، ترک ها بر در و دیوار خانه هایمان می نشینند و هر روز صدای مهیب انفجار مین اجازه نمی دهد پس از کار در مزرعه در خانه استراحت کنیم.

و افزود: هیچ یک از مسئولان معدن به اعتراضات مردم این روستا توجهی نمی کنند که گویی فعالیت معدنی در این سال ها زخمی عمیق در زندگی مردم روستا بر جای گذاشته است. این اولین گفتگوی اهالی روستای تربت حیدریه است.

هر کدام از دردی می گویند که چند سالی است گریبانشان را گرفته است، به دنبال ایجاد تنش نیستند و می گویند طبق قانون باید بخشی از استخراج مواد معدنی از معادن به روستاهای همجوار پرداخت و هزینه شود. در مورد توسعه روستا

در همین حال محسن زنگنه، رئیس شورای عالی معدن خراسان رضوی از پیگیری جدی و درخواست ارائه گزارش به دیوان محاسبات استان در خصوص سهم 15 درصدی حقوق معدنی دولت خبر داد.

زنگنه یادآور شد: با توجه به وفور معادن در روستاها و محرومیت زیاد شهرها و همچنین تاکید بر قانون برنامه ششم و قوانین بودجه سال 1400 و 1401، این گزارش از اهمیت بالایی برخوردار است.


c934aa99 4151 477a 9393 cf34ef4e1b78 خبر خاکستری


خسارت معدن به قنات روستا

معصومه نیکو شرف کشاورز اهل روستای فدیهه بیگ تربت حیدریه با اشاره به نامه ارسالی خود به نماینده مجلس گفت: معدن واقع در اراضی این روستا بر اثر انفجارهای ایجاد شده خسارت جدی به منازل ما وارد کرده است. توسط فعالیت مین. تا مرز نابودی.

نیکو شرف افزود: این حادثه علاوه بر خسارات مادی، خسارات روحی و روانی بر مردم وارد کرد. فعالیت های معدنی هر روز به مرزهای روستا نزدیک می شود و به لوله های آب روستا آسیب وارد کرده است، همچنین اکوسیستم منطقه آسیب دیده و مراتع و مراتع روستا تخریب شده است.در مجلس با حضور نماینده معدن تصمیمات بسیار خوبی برای رفع مشکلات گرفته ایم و معدن متعهد به تحقق آنهاست که جا دارد از مسئولان تشکر کنیم.


انفجار مین باعث ایجاد شکاف در دیوارها و آسیب به خانه های روستایی شد

به یکی از روستاهای حاشیه شهرستان تربت حیدریه رسیدیم، محمد محمدی یکی از اعضای شورای اسلامی روستای اسفیوخ که در بخش مرکزی شهرستان تربت حیدریه قرار دارد، گفت: دو مین واقع در حوالی روستا باعث ایجاد اتفاقات زیادی شد. مشکلات برای مردم بهره برداری از این معادن مشکلات زیست محیطی را برای کشاورزان و دامداران ایجاد کرده و باعث ایجاد ترک در دیوار خانه ها و آسیب به ساختمان های مسکونی بر اثر انفجار شده است.

محمدی اذعان داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که برای مردم روستا به وجود آمده این است که به دلیل وجود مین ها و فعالیت آنها، زمین ضلع شمالی روستا مشمول طرح هادی نمی شود و این مشکل محدودیت هایی را برای افرادی ایجاد می کند که می خواهم برای خودم خانه بسازم


80a3146f 2d4e 410e b60b 5bad3d32ab38 خبر خاکستری


تاکنون سهمی از معادن برای توسعه روستا ندیده ایم

رضا چیراگی صنوبری یکی از اهالی روستای صنوبر از توابع شهرستان تربت حیدریه خاطرنشان کرد: مشکلی که معدن نزدیک روستا برای مردم ایجاد کرده عبور ماشین آلات سنگین در جاده های بین مزارع است که باعث می شود. گرد و غبار و آسیب به محصولات کشاورزی

چراغی افزود: برای جلوگیری از ریزش گرد و غبار در جاده درخواست مالچ پاشی این جاده را داشته ایم اما متاسفانه به بهانه هزینه می کنند و اقدامی صورت نگرفته است. یکی از دغدغه های اصلی مردم روستا بحث استخراج معادن است، درست است که معدن برای هر منطقه ای یک ظرفیت و مزیت است اما به شرطی که منافع آن به همه صاحبان زمین و ساکنان برسد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون بخشی از درآمد معادن متعلق به دولت است و بخش بسیار ناچیزی باید صرف ساخت و ساز و توسعه روستاها شود اما تاکنون این مقدار اندک را برای بهبود وضعیت ندیده ایم. از روستا


خسارت معدن به باغات و جاده های روستایی

حسن قربانی بخشدار مرکزی تربت حیدریه در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: اهالی به ویژه کشاورزان از فعالیت معادن مجاور در روستاهای بخشداری گلایه دارند.

وی افزود: در طول روز چندین کامیون از معدن در مسیر باغات و مزارع روستا تردد می کنند و از کوه های روستا مواد معدنی استخراج می شود و به خصوص در فصل برداشت خسارت زیادی به باغات وارد می کند. همچنین در یکی از روستاهای بخش مرکزی عبور کامیون های معدنی از جاده آسفالت شده توسط اهالی در سال 1396 به جاده آسیب رساند و بر مشکلات مردم افزود.

قربانی ادامه داد: مردم در مجموع از فعالیت برخی معادن در مجاورت خود راضی نیستند، باید با یک درصد حق الزحمه معدن که طبق قانون به روستاها تقسیم می شود در این امر کمک شود. علیرغم اینکه اعضای دهیاری و دهیاری چندین بار درخواست تشکیل جلسه از مسئولان معدنی اطراف روستا و حتی کمک مالی برای انجام کارهای عمرانی روستا و جبران خسارت کرده اند، اما متأسفانه اقدامات لازم صورت گرفته است. همکاری اجرایی نشده است.


6a07ad95 e8bd 4c28 b903 d1662d99ba14 خبر خاکستری


رهاسازی ضایعات معدنی در زمین های کشاورزی

حیدر میرزابیگی بخشدار روح تربت حیدریه نیز در گفت و گو با خبرنگار گفت: مشکلات ناشی از مین در روستاهای دهستان روح تربت حیدریه تا حدودی به آسیب راه ها و راه های روستایی مربوط می شود. ریختن زباله های معدنی در زمین های عمومی و آسیب به زمین های کشاورزی از دیگر مواردی است که مردم از آن گلایه دارند، مشکلی که کم و بیش از آن شکایت دارند صدای انفجار تصادفی و ایجاد گرد و غبار در هوا است.

میرزابیقی اضافه کرد: برای رفع مشکل ترافیک ماشین آلات معدنی باید از راه خود استفاده کنند و یا در صورت آسیب به راه های روستایی نسبت به تعمیر و ترمیم جاده اقدام کنند. برای جلوگیری از مشکلات کشاورزان، معادن از ریختن زباله در روستاها و زمین های کشاورزی خودداری کنند.

حمید عیدی بخشدار بیگ تربت حیدریه نیز اظهار داشت: اگر بخواهم مشکلات معادن را برای روستاها برشمردم باید به تخریب جاده آسفالته خودروهای سنگین حامل مواد معدنی، خطر تصادف کالاهای سنگین برای روستاها اشاره کنم. همسایه معادن در جاده های نامرغوب و باریک، سر و صدا انفجارهای مهیب آرامش و آسایش را از مردم روستاهای مجاور سلب می کند، تخریب و آسیب به خانه های روستایی در اثر انفجار، تخریب و آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی، عدم استخدام معادن. نیروی انسانی توسط نیروهای بومی منطقه و عدم پرداخت دستمزد به قانونی بودن منطقه معدن اشاره می کنم.

وی افزود: یکی دیگر از نکات قابل تامل خام فروشی مواد معدنی و عدم فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت در منطقه است که باید به آن توجه شود.


معدن یک خطر تنفسی برای روستاییان است

یکی از اهالی روستای برس از توابع شهرستان کدکن تربت حیدری بر اساس پیگیری رسانه‌ها در این خصوص در سال‌های اخیر به خبرنگار ما گفت: اینجا مردی است که می‌خواهد حفاری کند، نرسیده به روستای ما و از باغ های روستا حدود 500 متر و از منازل مسکونی روستا حدود 800 متر فاصله دارد. مشکلات و خطراتی برای مردم منطقه وجود دارد و گرد و غباری که وارد روستا می شود باعث بیماری های ریوی می شود.

یکی دیگر از اهالی این روستا خاطرنشان کرد: صدای انفجار مین مردم را آزار می دهد و نمی خواهیم معدن در اینجا فعال شود. خطر دیگر آلودگی قناتی است که وارد روستا می شود که یکی از دغدغه های مردم است.


55bbe1d4 eef2 490e 874e 3a6389e55150 خبر خاکستری


200 نفر طومار اعتراضی را امضا کردند

تربت حیدریه عضو شورای اسلامی شهر برس کدکان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: سال گذشته حدود 200 نفر از مردم روستای برس طوماری در اعتراض به احداث معدن در حوالی این روستا امضا کردند. با توجه به اینکه انفجارهای ناشی از بهره برداری از معدن می تواند منجر به از بین رفتن آب روستا شود، مخالف ادامه فعالیت این معدن هستیم.

وی خاطرنشان کرد: این روستا حدود 800 نفر جمعیت دارد و اکثریت مخالف راه اندازی و راه اندازی این معدن هستند و موضوع را به مسئولین شهرستان ارجاع داده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید