تاثیر شرکت های زیان ده بر اقتصاد / زیان انباشته ایران خودرو و سایپا 120 هزار میلیارد تومان

تاثیر شرکت های زیان ده بر اقتصاد / زیان انباشته ایران خودرو و سایپا 120 هزار میلیارد تومان

الهام روحانی: بازار خودرو در انحصار دو خودروساز بزرگ دولتی (ایران خودرو و سایپا) است و به همین دلیل قیمت خودرو بالا و کیفیت آن پایین و نامشخص است. تقاضای بازار بالاست و تولید و عرضه خودرو نیز کم است. در این شرایط مردم برای خرید خودرو از خودروسازان باید چندین ماه منتظر بمانند و یا با قیمتی بالاتر از قیمت کارخانه خریداری کنند. این در حالی است که کارشناسان و پلیس هشدار و هشدار می دهند که واردات خودروهای باکیفیت و ایمن با مصرف سوخت کم برای اقتصاد و سلامت جامعه مفید است، وقتی دو شرکت ایران خودرو و سایپا زیان انباشته نجومی دارند با چه منطقی به فعالیت خود ادامه می دهند. و برای دولت و مردم هزینه ایجاد کند آیا وقت آن نرسیده است که این دو شرکت آنها را تعطیل کنند؟ رئیس مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد از گرانی خودرو در بازار گفت: نبود راهکارهای فوری بازار خودرو را با چالش مواجه می کند. منتخبی از نظرات وی را به نقل از آفتاب نیوز در زیر می خوانید.

بابک نگداری با اشاره به روند رشد قیمت ها در بازار خودرو گفت: خوب نیست در طول سال راه حلی برای حفظ و افزایش تولید و کنترل قیمت های بازار خودرو نداشته باشیم که به آن تورم می گویند. کنترل و رشد تولید.» رشد قیمت ها در بازار خودروهای کارخانه و تفاوت های چشمگیر آن با بازار آزاد و در نتیجه شکل گیری فضای واسطه ای کاذب بدون توجه و دید مراجع نظارتی مغایر با روح دولت مردم و اقتصاد مردم.

زنگ خطر در صنعت خودرو به صدا درآمد

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مشکل صنعت خودرو و زیان انباشته خودروسازان مشکلی نیست که یک شبه به وجود آمده یا کاملاً مربوط به دوران تحریم و نحوه قیمت گذاری باشد، بلکه مهم ترین مشکل مربوط به ساختار مدیریتی صنعت خودرو و ماهیت اقتصادی و سیاسی شرکت ها نیازمند اصلاحات ساختاری است. زنگ خطر در صنعت خودرو به صدا درآمده است و برای برون رفت از این بحران نیازمند راه حلی است و اگر راه حلی فوری و به موقع در بازار خودرو وجود نداشته باشد به یکی از چالش های بزرگ پیش روی حاکمیت کشور تبدیل خواهد شد.

خودروی داخلی با قیمت بالا و کیفیت پایین

وی تصریح کرد: ناکارآمدی طراحی و مدیریت در چند دهه گذشته باعث شده است که همه طرف ها در صنعت خودرو و بازار بازنده باشند، بنابراین خودروساز با بازیگران زیادی مواجه است، خریدار محصولی با قیمت بالا و بی کیفیت خریداری می کند و دولت نیز در این میان قرار دارد و در بخش عرضه و تقاضا با مشکلات زیادی مواجه است. وی بابیان اینکه این مرکز گزارش هایی از مشکلات صنعت و ساماندهی بازار خودرو را تدوین و منتشر کرده است، گفت: این گزارش ها با تمرکز بر مشکلات صنعت خودرو کشور در سال های اخیر، راهکارهایی ارائه کرده و در گزارش های جدید نیز تاکید شده است. مسائل مربوط به قیمت گذاری و اصلاح ساختار و کیفیت در این صنعت به زودی منتشر می شود که با نگاهی به آن بخشی از مشکلات حل خواهد شد.

زیان انباشته ایران خودرو و سایپا

وی بابیان اینکه بسیاری از خودروسازان جهان در بازار رقابتی سود مطلوبی کسب می کنند، ادامه داد: گزارش مرکز پژوهش های مجلس حاکی از آن است که دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا در پایان شهریور 1400 به دلیل انباشت ده زیان سال حدود 55. این رقم یک هزار میلیارد تومان بوده در حالی که با صورت های مالی تلفیقی این رقم در مجموع برای دو خودروساز بیش از 100 هزار میلیارد تومان بوده که در شهریور 1401 به بیش از 120 هزار میلیارد تومان رسیده است.

مشکلات خودروسازان

وی افزود: بر اساس جلسات کارشناسی برگزار شده با متخصصان و صاحب نظران صنعت خودرو، عواملی مانند عملیات زیان ده خودروسازان، عدم تعادل هزینه درآمد تولید خودرو با درآمد عملیاتی، افزایش هزینه های مالی خودروسازان. بدهی شرکت‌ها بابت خودروسازی، وجود موجودی‌های چرخه‌ای و مدیریت معیوب و دارایی‌های مازاد و غیر مرتبط با کسب و کار خودروسازان را می‌توان در بروز مشکلات در این حوزه موثر دانست.

نزدیک شدن

رئیس مرکز پژوهش های مجلس با تشریح برخی تصمیمات در زمینه حل مشکلات صنعت خودرو در کشور، تصریح کرد: بررسی چشم انداز و تدوین سیاست های توسعه صنعت خودرو و اصلاح نظام نظارتی این صنعت. صنعت علاوه بر افزایش بهره وری در فرآیند تولید، شفافیت در هزینه تامین مواد اولیه، مصرف در تولید خودرو، بهبود روش های قیمت گذاری، داخلی سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارز، انتقال سهام چرخه ای و بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکت های خودروسازی با افزایش سرمایه نقدی می توانند بخشی از پیشنهادات برای بهبود صنعت باشند.خودروساز در کشور باید برجسته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید