ایران خودرو و سایپا 55 هزار میلیارد تن زیان انباشته داشته اند


ساعت: 12:49
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877802

سرویس پژوهش های اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی به آسیب شناسی وضعیت مالی ایران خودرو و سایپا پرداخت و پیشنهادهایی برای اصلاح ارائه کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، در این گزارش آمده است: صنعت خودرو در کشور ما در دوره های مختلف با چالش ها و مشکلات زیادی مواجه است. بهره وری پایین، تنوع و کیفیت پایین محصولات، نارضایتی مشتریان، ساختارهای مالکیتی و مدیریتی معیوب، عدم درک و درک متقابل تصمیم گیرندگان و ذینفعان کلیدی بازار و صنعت خودرو از مشکلات و چالش های این صنعت، تصمیم گیری های اشتباه و مداخلات غیراصولی در این صنعت عدم اراده کافی در اجرای پیشنهادات کارشناسی یکی از دلایل اصلی چالش های پیش روی شرکت های خودروسازی و این صنعت است.

در این گزارش آمده است: در این میان یکی از نتایج این چالش ها وضعیت نامناسب مالی دو شرکت بزرگ خودروسازی (ایران خودرو و سایپا) است که در «از دست رفتن» فعالیت این صنعت منعکس شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: عملیات تولیدی این دو خودروساز زیان نسبتاً جدی را نشان می دهد. مجموع زیان انباشته این دو شرکت که در نتیجه ده سال عملیات زیان دهی ایجاد شده است، طبق آخرین صورت های مالی حسابرسی شده (منتهی به 1400/06/31) بالغ بر 55 هزار میلیارد تن می باشد. همچنین بر اساس صورت های مالی تلفیقی، این عدد برای مجموع ایران خودرو و گروه سایپا بالغ بر 100 تریلیون تن است. به ویژه زیان انباشته مربوط به گروه ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا بر اساس صورت های مالی حسابرسی شده منتهی به 31/6/1400 به ترتیب بالغ بر 52.5 تریلیون تن و حدود 48 تریلیون تن و زیان انباشته شرکت اصلی می باشد. بر اساس صورت های مالی دوره ایران خودرو و سایپا به ترتیب 6.34 هزار میلیارد تن و 19.19 میلیارد تن برآورد شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: تجدید ارزیابی دارایی های این دو شرکت در پایان سال 1388 منجر به تغییر موقت وضعیت مالی (ترازنامه) و ساختار مالی این شرکت ها شد. به عبارت دیگر با تجدید ارزیابی دارایی ها، سرمایه این دو شرکت افزایش می یابد. با افزایش سرمایه نسبت زیان انباشته به سرمایه کاهش می یابد و هر دو شرکت از شمول هنر خارج می شوند. (141) قانون تجارت. اما با توجه به عملیات زیان ده این شرکت ها همانطور که حسابرس متذکر می شود هر دو شرکت مجددا مشمول ماده (141) قانون تجارت می شوند.


چالش های پیش روی شرکت های خودروسازی ایرانی

در ادامه این گزارش به بررسی صورت های مالی این دو خودروساز و تشریح و شناسایی چالش های موجود می پردازد: عملیات زیان ده خودروسازان، افزایش هزینه های عملیاتی (خودروها) بر درآمدهای عملیاتی، هزینه های مالی بالای خودروسازان (به ویژه سایپا). شرکت)، بدهی شرکت‌های خودروسازی (به خریداران خودرو و تامین‌کنندگان مواد اولیه)، وجود انبارهای چرخه‌ای و مدیریت نادرست و همچنین مازاد دارایی‌های غیرمرتبط با کسب‌وکار خودروساز از جمله این چالش‌ها هستند.

این گزارش ادامه می دهد: این چالش ها پیامدها و آسیب های بسیاری در دو سطح خرد و شرکت ها دارد. در سطح شرکت، عواقب قانونی ورشکستگی طبق ماده. (141) قانون تجارت، کاهش دسترسی به منابع مالی در بازارهای مالی (کاهش رتبه اعتباری یا اعتبار) و عدم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه شرکت از مهمترین پیامدهای منفی آن است. در سطح کلان، تشکیل طرح پونزی و افزایش ریسک اعتباری در سیستم مالی و اقتصادی، کاهش تولید محصولات (خودرو) و ریسک کاهش کیفیت محصولات تولیدی از مهمترین موارد است. عواقب.


پیشنهادات مرکز پژوهش های مجلس

در ادامه این گزارش آمده است: بر اساس آسیب شناسی، مهمترین پیشنهادات اصلاحی با محوریت مسائل مالی و سرمایه گذاری که باید به طور کامل و غیرانتخابی به آن پرداخته شود عبارتند از: افزایش بهره وری در فرآیند تولید، افزایش شفافیت در هزینه مواد اولیه و مواد مصرفی در صنعت خودرو (تاکید بر خرید تمام یا اکثر مواد از بورس کالا)، تغییر روش‌های قیمت‌گذاری، داخلی‌سازی قطعات و کاهش نیاز به واردات و ارزش‌گذاری، انتقال سهام چرخه‌ای، انتقال دارایی‌ها و دارایی‌ها، غیرمرتبط با رشته‌های تجاری عمده بهبود محصول. روش های پیش فروش و قیمت گذاری، بهبود وضعیت سرمایه گروه و شرکت های خودروسازی از طریق افزایش سرمایه پول یا سهام و بهبود وضعیت مالی شرکت و کاهش سهم هزینه های مالی از جمله پیشنهادات مرکز تحقیقات می باشد.

در بخشی دیگر از این گزارش تاکید شده است: همچنین شایان ذکر است که حتی اگر محاسبات بهای تمام شده خودروسازان بر اساس اصول پذیرفته شده و استانداردهای حسابداری باشد، این استانداردها عمدتاً به نحوه ثبت و گزارش مالی وضعیت موجود و مسائل مربوط می شود. مانند سودآوری.اقتصاد فراهم نمی کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید