ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با 374 زیان و بدهی تنها یک قدم تا ورشکستگی کل فاصله دارند.

ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو با 374 زیان و بدهی تنها یک قدم تا ورشکستگی کل فاصله دارند.

دلایل مختلفی از سوی فعالان و کارشناسان صنعت خودرو ذکر می شود که چرا خودروسازان بزرگ کشور اینگونه زیان انباشته می کنند و وارد عرصه ورشکستگی می شوند. از دیدگاه صنعت خودرو، دلیل اصلی زیان هنگفت آنها قیمت گذاری اجباری است. سیاستی که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مجاز به تعیین خودسرانه قیمت محصولات خود نیستند.

دنیای اختاز نوشت: صورت های مالی 12 ماهه خودروسازان نشان می دهد که سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مجددا مشمول ماده 141 قانون تجارت و در مسیر ورشکستگی قرار گرفته اند.

با انتشار صورت های مالی 12 ماهه تلفیقی خودروسازان (منتهی به 29 اسفند 1401) مشخص شد که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مجددا مشمول بند 141 قانون تجارت شده و به این ترتیب بار دیگر در مسیر ورشکستگی طبق ماده 141 قانون تجارت «در صورتی که حداقل نصف سرمایه شرکت به علت زیان از بین برود هیأت مدیره مکلف است بلافاصله مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام را برای رأی گیری در مورد انحلال یا ادامه فعالیت دعوت کند. ” بر اساس این ماده قانونی و با عنایت به زیان انباشته سه خودروساز بزرگ کشور در بازه زمانی منتهی به 29 اسفند 1300، هر سه خودروساز مشمول ماده 141 قانون تجارت شدند که زیان آنها بیش از نصف بوده است. سرمایه آنها و حتی کل مبلغ.

اگرچه ممکن است کسب زیان انباشته هنگفت خودروسازان را بتوان به ورشکستگی آنها تعبیر کرد، اما کارشناسان مالی معتقدند اگرچه غول های جاده ویژه مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند، اما در راه هستند. به ورشکستگی ، در حال حاضر ورشکسته محسوب نمی شوند.

یک کارشناس مالی در این زمینه می گوید: درست است که سه خودروساز بزرگ کشور مشمول هنر هستند. ماده 141 قانون تجارت به دلیل زیان انباشته بیش از نیمی از سرمایه ثبت شده آنها هنوز ورشکسته محسوب نمی شوند مگر اینکه نتوانند بدهی خود را پرداخت کنند.به گفته وی، شمول خودروسازان در ماده 141 قانون تجارت. به این معنی که آنها به سمت ورشکستگی پیش می روند. اما اگر ثابت شود که آنها توانایی پرداخت بدهی خود را دارند، به معنای بازگشت به مسیر ورشکستگی خواهد بود.

به گفته این کارشناس مالی، برای اینکه مشخص شود خودروسازان بزرگ کشور روی کاغذ ورشکسته هستند یا خیر، جدا از ارقام زیان، باید بدهی آنها را نیز در نظر گرفت. نگاهی به صورت های مالی یک سال گذشته خودروسازان نشان می دهد که علاوه بر زیان انباشته هنگفت، بدهی های کلانی نیز انباشته شده است. این بدهی شامل مواردی مانند بدهی به سیستم بانکی و بدهی به قطعه سازان می شود، در این میان این دومی گاهی باعث ایجاد حاشیه و گاهی حتی تاخیر یا توقف تولید می شود.

اما با توجه به زیان انباشته خودروسازان از یک سو و بدهی زیاد آنها از سوی دیگر، اگرچه مشمول ماده 141 قانون تجارت هستند، اما این امکان را دارند که با تعیین تکلیف بدهی خود از خطر ورشکستگی جلوگیری کنند.

اگرچه خودروسازان برای جلوگیری از ورشکستگی و خروج از بند 141 قانون تجارت راه دیگری به نام تجدید ارزیابی دارند، اما گفته می شود با توجه به اینکه قبلاً از این حربه استفاده کرده اند، فعلاً نمی خواهند از آن استفاده کنند. داشت طبق این روش، خودروسازان معمولاً قادرند ارزش دارایی های خود را به روز کرده و آن را به صورت افزایش سرمایه در صورت های مالی خود ارائه کنند. با افزایش سرمایه ثبت شده، نسبت زیان انباشته به سرمایه خودروسازان تعدیل می شود و در نتیجه ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج می شوند و خطر ورشکستگی دیگر وجود نخواهد داشت (تا زمانی که زیان آنها از نصف سرمایه آنها تجاوز نکند).

دلایل مختلفی از سوی فعالان و کارشناسان صنعت خودرو ذکر می شود که چرا خودروسازان بزرگ کشور اینگونه زیان انباشته می کنند و وارد عرصه ورشکستگی می شوند. از دیدگاه صنعت خودرو، دلیل اصلی زیان هنگفت آنها قیمت گذاری اجباری است. سیاستی که ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مجاز به تعیین خودسرانه قیمت محصولات خود نیستند.

کارشناسان مشکلات دیگری مانند بهره وری پایین، تامین نقدینگی گران و بی توجهی نسبی به بازار سرمایه را از عوامل زیان دهی صنعت خودروی کشور عنوان می کنند. (توضیح این دلایل در گزارش دیروز در صفحات بورسا و کدال «دنیای اکوتاز» آمده است).

اگرچه بسیاری از کارشناسان اتفاق نظر دارند که قیمت گذاری اجباری عامل اصلی زیان های هنگفت خودروسازان است، اما در مورد آزادسازی قیمت نیز اتفاق نظر وجود ندارد. این عدم اجماع به این دلیل است که برخی کارشناسان معتقدند آزادسازی قیمت ها باید در فضای رقابتی صورت گیرد در حالی که بازار خودرو کشور در حال حاضر شاهد چنین رقابتی نیست.

نکته دیگری که کارشناسان به آن توجه می کنند گرانی بازار خودرو است. به گفته آنها، قیمت آنقدر بالا رفته است که اگر در چنین شرایطی قیمت گذاری آزاد شود، جامعه هرگز ظرفیت پذیرش آن را نخواهد داشت. در عین حال، قدرت خرید مشتریان نیز بسیار کاهش می یابد و حتی ممکن است تولید کاهش یابد – به دلیل کاهش فروش. بنابراین کارشناسان معتقدند ابتدا باید با شکل گیری رقابت واقعی و نزدیک (مثلا از مسیر واردات) بستر لازم برای آزادسازی قیمت ها ایجاد شود و سپس به خودروسازان اجازه تعیین قیمت داده شود.

در این شرایط کارشناسان و فعالان خودرو بر استفاده از روش متوسط ​​و موقت خودروسازان برای غلبه بر ضرر تاکید دارند. آنها پیشنهاد می کنند که این خودرو در بورس عرضه شود، البته این یک روش متعارف و استاندارد نیست. به گفته کارشناسان، با عرضه خودرو در بورس کالا و کشف قیمت در این بستر، خودروسازان تا حد زیادی از تبعات قیمت های دستوری به دور خواهند بود، بنابراین به نوعی جلوی زیان تولید آنها گرفته می شود و می توان به تدریج جبران کرد. زیان انباشته

به هر حال، این روش سال گذشته آزمایش شد و هم برای خودروسازان و هم برای مشتریان مفید بود. در واقع فروش خودرو در بورس کالا در مقایسه با حضور قبلی شورای رقابت در قیمت‌گذاری و اجرای نظام قرعه‌کشی به نفع خودروسازان بوده است چرا که به ضرر برخی از محصولات آن‌ها پایان داده و حتی برای آنها سود هم به همراه داشته است. . نحوه فروش خودرو در بورس کالا به این صورت بود که خودروسازان محصولات خود را با قیمت «پایه» در این بستر عرضه می کردند و در نهایت خودروها با قیمتی که با توجه به عرضه تعیین شده بود در اختیار برندگان این حراج قرار می گرفت. و سیستم تقاضا

بنابراین خودروسازان نه تنها از محل فروش تولیدات خود در بورس کالا متحمل ضرر شدند، بلکه سود خوبی هم کسب کردند. کاربران واقعی همچنین این فرصت را داشتند که در صورت برنده شدن در حراج خودرو سهام، خودروی مورد نظر خود را با قیمت بسیار پایین تری در بازار خریداری کنند. «خودروی مبادله» قبلاً به مخاق رفته و مخالفان زیادی دارد. از جمله شورای رقابت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و برخی از نمایندگان شورای اسلامی. بنابراین فعلا و با این شرایط عرضه خودرو در بورس کالا در کما به سر می برد و سیاستمدار بر قیمت دستوری تاکید می کند. در همین حال، خودروسازان هشدار داده‌اند که نمی‌توانند به برنامه تولید امسال (یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه) عمل کنند.

374 زیان و بدهی خودروسازان

اما بر اساس آنچه در صورت های مالی خودروسازان (تا تاریخ 8 اسفند) آمده است، در مجموع 130 هزار میلیارد تومان زیان انباشته به ثبت رسانده اند. البته این رقم تنها مربوط به سه شرکت مادر (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) است و اگر زیان تلفیقی مربوط به کل گروه را در نظر بگیریم، رقم بسیار بالاتری خواهد بود. خودروسازان نیز حدود 244 هزار میلیارد تومان بدهی دارند که تنها متعلق به شرکت های مادر است.

در بین خودروسازان، ایران خودرو با رقمی حدود 75 هزار میلیارد تومان بیشترین زیان انباشته را دارد. زیان انباشته ایران خودرو نسبت به سال 1400 حدود 74 درصد افزایش نشان می دهد. سرمایه ثبت شده شرکت های خودروسازی ایران در بورس کمی بیش از 30 هزار میلیارد تومان است که زیان انباشته آنها از دو برابر این سرمایه فراتر رفته است.

بنابراین ایران خودرو مشمول ماده 141 قانون تجارت و در مسیر ورشکستگی قرار دارد. طبق اطلاعات موجود در کدال، ایران خودرو نیز 131 هزار میلیارد تومان بدهی دارد. پس از ایران خودرو، سایپا با رقمی حدود 39 هزار میلیارد تومان بیشترین زیان انباشته را دارد. زیان انباشته سایپا نسبت به سال 1400 حدود 59 درصد افزایش نشان می دهد.

سرمایه ثبت شده سایپایی ها در بورس کمی بیش از 19 میلیون و 500 هزار میلیارد تومان است که زیان انباشته آنها بیش از دو برابر این سرمایه است. با این حساب سایپا مشمول ماده 141 قانون تجارت و در مسیر ورشکستگی قرار دارد. بر اساس اطلاعات موجود در کدال، سایپایی ها نیز 93 هزار و 700 میلیارد تومان بدهی دارند.

در نهایت پارس خودرو با 16100 میلیارد تومان کمترین زیان انباشته را دارد. زیان انباشته پارس خودرو نسبت به سال 1400 حدود 92 درصد افزایش نشان می دهد. سرمایه ثبت شده خودروهای پارس در بورس کمی بیش از 11300 میلیارد تومان است که زیان انباشته آنها از کل سرمایه بیشتر است. بنابراین پارس خودرو مشمول ماده 141 قانون تجارت و در مسیر ورشکستگی قرار دارد. بر اساس اطلاعات موجود در کدال، پارس خودرو نیز 131 هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید