چرا بانک ها وام نمی دهند؟ / هشدار ورشکستگی با رفع بدهی

چرا بانک ها وام نمی دهند؟  / هشدار ورشکستگی با رفع بدهی

با ادامه مشکلات دریافت وام، دولت و بانک مرکزی بار دیگر به بانک ها برای تسهیل و تسریع در بازپرداخت وام های خرد هشدار دادند. این در حالی است که به گفته مدیرعامل سابق بانک صادرات، دلیل اصلی بدهی های سنگین تحمیل شده به بانک ها ناتوانی آنها در پرداخت وام است و این مشکل می تواند عواقب جبران ناپذیری از جمله ورشکستگی بانک ها را به دنبال داشته باشد.

اگر در ماه های اخیر برای دریافت وام های کوچک به بانک ها مراجعه کرده اید، احتمالا در این مسیر با مشکلاتی مواجه شده اید. چرا که در حال حاضر اکثر بانک های کشور به دلایل مختلف در پرداخت تسهیلات به مشتریان خود تاخیر دارند. این در حالی است که سهولت دریافت تسهیلات خرد مانند وام ازدواج و فرزندآوری از مواردی است که دولت سیزدهم همواره بر آن تاکید داشته است اما به نظر می رسد بانک ها در این زمینه ناتوان هستند.

در این مدت دولت و بانک مرکزی بارها با صدور بخشنامه های مختلف و اخطارهای متعدد سعی در تغییر وضعیت موجود داشته اند و این اقدامات در روزهای اخیر مجددا در دستور کار این دو نهاد قرار گرفته است.

بانک مرکزی امروز در بخشنامه ای خطاب به شبکه بانکی ضمن تاکید بر اهمیت و اولویت تسهیلات ازدواج و لزوم تعیین تکلیف متقاضیان در نوبت دریافت این تسهیلات، بسته جدیدی را با عنوان نظارت – ابلاغ کرد. بسته تسهیلات اعتباری و تسریع در اعتبار ازدواج. در این بسته که تفاوت چندانی با اطلاعیه های قبلی بانک مرکزی در این زمینه ندارد، بار دیگر بر مواردی همچون فرآیند تعیین شعبه 15 روزه، واریز مبلغ 10 روزه وام و ممنوعیت بانک ها از پذیرش بیشتر توسط یک ضامن تاکید شده است. . و این در حالی است که قبلا این موارد به بانک ها ابلاغ شده بود اما پیگیری نشد.

از سوی دیگر، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، ۲۸ خرداد نیز با اشاره به موضوع اعتبارسنجی برای پرداخت تسهیلات خرد، مدیران بانکی متخلف در پرداخت این تسهیلات را به اخراج تهدید کرد. خاندوزی در رابطه با این موضوع گفت: در مورد اعتبار سنجی اعتبارات خرد تکلیف مشخص است اما گاهی گزارش هایی مبنی بر در دست داشتن پرونده های زیادی در استان ها بر خلاف این آیین نامه در دست بررسی است که ناشی از بی توجهی همکاران در شبکه بانکی است. وجهه شبکه بانکی دولت را مخدوش می کند و این قابل قبول نیست.

وی افزود: از معاون جدید بانکی، بیمه ای و شرکت های دولتی این وزارتخانه نیز خواستم که وقتی مردم این شرایط را دارند و می توانند از این مجموعه مصوبات استفاده کنند، شبکه بانکی درنگ نکند و مدیر شعبه متخلف را اخراج کند. زیرا ابلاغیه و تاییدیه ها را باطل می کند.

بانک ها و مدیران بانک ها مورد بمباران اولتیماتوم های دولت و بانک مرکزی هستند که به نظر نمی رسد مقصر اصلی این موضوع باشند. زیرا به گفته کارشناسان بانکی یکی از مهم ترین عوامل ناتوانی بانک ها در پرداخت وام، اقدامات دولت و بانک مرکزی و انبوه وام هایی است که به بانک ها واگذار می شود.
بیشتر بخوانید: رکورد بازار آزاد دوباره شکست/ تزریق 150 همات بانک مرکزی به بانک ها

تجارت نیوز برای بررسی این مشکل و پاسخ به این سوال که چرا بانک ها وام نمی دهند و مقصر این مشکل کیست، با احمد خاتمی یزد، مدیرعامل سابق بانک صادرات گفت وگو کرده است.

خاتمی یزد در ابتدای این گفتگو با انتقاد از آخرین اظهارات وزیر اقتصاد گفت: آقای خاندوزی به چه حقی به بانک ها دیکته می کند که به چه کسانی وام بدهند؟ این معافیت های بدهی که توسط دولت، مجلس و بانک مرکزی به بانک ها تحمیل می شود، می تواند منجر به ورشکستگی بانک ها شود. چرا که ممکن است تسهیلاتی که بانک ها مجبور به پرداخت آن هستند به بانک برگشت داده نشود و به این ترتیب سپرده های مردم در خطر باشد.

وی افزود: بانک باید قدرت ارزیابی ریسک بازپرداخت وام مشتری در هر پرداخت وام را داشته باشد. نه اینکه همه کسانی که برای وام درخواست می کنند بتوانند از این فرصت برخوردار شوند. این مشکل فقط در کشور ما وجود دارد و به همین دلیل بانک های ما در وضعیت مالی بسیار بدی قرار دارند. هم بانک های دولتی و هم بانک های خصوصی این مشکل را دارند که نمی توانند ریسک پرداخت ابزار را به طور دقیق اندازه گیری کنند.

این کارشناس بانکی در ادامه گفت: آقای احمدی نژاد در زمانی که رئیس جمهور بودند دستور دادند در هر استانی به نام وام های زودبازده تسهیلات پرداخت شود. با این حال، این وام ها صرف تولید برای ایجاد بازده نشد و بیشتر این وام ها صرف مصرف خانوارها شد.

وی ادامه داد: این داستانی است که سال هاست در کشور تکرار می شود و به همین دلیل بانک های ایرانی مورد اعتماد کشورهای خارجی نیستند. بانک ها باید به فردی که توانایی و اراده بازپرداخت مبلغ وام را داشته باشد وام دهند. باید به بانکی که خیریه نیست دستور داد به مردم وام بدهد. بانک یک نهاد اقتصادی است و چنین انتظاری از بانک ها غیرمنطقی و مغایر با قوانین و مقررات بانکی کشور است.

رای جمع آوری وام های دولتی

مدیرعامل سابق بانک صادرات همچنین به تجارت نیوز گفت: دستور بانک مرکزی، مجلس یا وزیر اقتصاد به بانک ها برای پرداخت مثلاً وام ازدواج با سود 4 درصد، خلاف اصول بانکداری علمی است و دولت ها می خواهند رای دهند. با این دستورات اگر دولت قصد حمایت مالی از گروه درآمدی خاصی را دارد باید از بودجه خود استفاده کند نه از سپرده های مردم.
بیشتر بخوانید: اجرای طرح کارمزد خرید کارت یکشنبه/ کدام کلاس ها شامل طرح نمی شوند؟

وی همچنین بیان کرد: افرادی که پول خود را در بانک سپرده گذاری می کنند، می خواهند از سرمایه خود سود کسب کنند. در غیر این صورت می توانند با پول خود کالاهای مختلفی را خریداری کنند و در نتیجه با افزایش تقاضا موجب تورم شوند.

در حالی که دولت بارها بر تسهیل و تسریع در بازپرداخت وام توسط بانک ها تاکید کرده است، اخیرا محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی به بانک های غیر فعال برای بهبود وضعیت خود تا شهریورماه فرصت داد و آنها را به ادغام و انحلال تهدید کرد. در عین حال به نظر می رسد یکی از مهم ترین دلایل نارضایتی بانک ها همین تعهدات دولت بر دوش آنها باشد.

خاتمی یزد نیز بر این نکته تاکید کرد و توضیح داد: بانک ها به اندازه سپرده دریافتی تسهیلات پرداخت کنند اما این دستور با اظهارات اخیر آقای خاندوزی مغایرت دارد. چون از یک طرف وزیر اقتصاد به بانک ها می گوید چرا وام نمی دهید و از طرف دیگر بانک مرکزی بانک های جعلی را تهدید می کند. زیرا این تسهیلات بیش از حد بانک ها را ناراضی می کند.

هرج و مرج در نظام بانکی ایران

این کارشناس بانکی افزود: نارضایتی در بانک ها وجود دارد یعنی بانک بیش از حد تسهیلات داده و با کمبود منابع مواجه است. لذا این کسری را با استقراض از بانک مرکزی و بدهکاری جبران کرده اند. این در حالی است که اگر بانک ها به میزان سپرده هایی که دارند منهای سپرده قانونی که باید نزد بانک مرکزی بگذارند، تسهیلات پرداخت کنند، عدم تعادل ایجاد نمی شود. اما متأسفانه ترازنامه و ساختار مالی هیچ یک از بانک های کشور مطابق با استانداردهای تعیین شده توسط خود بانک مرکزی نیست.

خاتمی یزد در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هرج و مرج اساسی در نظام بانکی ایران حاکم است. چون این گروهی که روی کار آمدند تشخیص درستی از سیاست هایی که باید اجرا شود ندارند و حرف کارشناسان اقتصادی و بانکی را نمی شنوند.

دیدگاهتان را بنویسید