بانک مرکزی به بانک هایی که این وام را مسدود کردند هشدار داد


ساعت: 16:55
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914579

سخنگوی بانک مرکزی در پاسخ به اینکه برخی بانک ها برای پرداخت تسهیلات، سپرده ها یا مبالغ وام را مسدود می کنند، گفت: عدم رعایت بخشنامه های فوق از سوی بانک ها تخلف برخی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی است. موضوع مشمول اقداماتی است که در هیأت انتظامی بانک ها رصد و برنامه ریزی می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از ممنوعیت انسداد بخشی از مبلغ وام و همچنین سپرده‌های بدون بهره برای اخذ تسهیلات، عملکرد بانک‌ها در این خصوص و رعایت این بخشنامه بررسی شد و بر اساس مشاهدات میدانی برخی از شعب کفیلی و سپه سپرده‌ها را مسدود کردند. پرداخت تسهیلات و بانک اقتصاد نوین نیز بخشی از مبلغ وام را بلوکه کرد.

در همین زمینه مصطفی کمری وفا – سخنگوی بانک مرکزی – در گفت وگویی اظهار داشت: بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی بر اساس مفاد بخشنامه شماره 375517/00 مورخ 2 اسفند 1400 تصریح کرد. موضوع ابلاغ مصوبه جلسه 30 اسفند 1400 هیأت عامل بانک مرکزی، اخذ وثیقه نقدی به هر دلیل قبل یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها ممنوع است. موسسات اعتباری غیر بانکی

سخنگوی بانک مرکزی همچنین گفت: در صورتی که بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی بر اساس بخشنامه شماره 100832/99 مورخ 18 تیرماه 1398 قبل از اعطای تسهیلات و مشروط به توافق قبلی، وثیقه نقدی را در قالب اخذ کرده باشند. سپرده سرمایه گذاری بلندمدت توسط گیرنده ابزار. پرداخت سود علی الحساب سپرده مورد نظر معادل نرخ سود مربوط به مدت این سپرده، مشابه سپرده هایی که وثیقه ابزار نیست، الزامی است.

وی تاکید کرد: رعایت نکردن بخشنامه های فوق تخلف برخی بانک ها و موسسات اعتباری غیربانکی است و موضوع موضوع اقدامات و طرح های نظارتی در هیات انتظامی بانک ها خواهد بود.

پیش از این ابوذر سروش – معاون نظارتی بانک مرکزی – نیز به ایسنا اعلام کرده بود که بانک هایی که بخشی از این وام را مسدود کرده اند به هیات انتظامی معرفی می شوند.

دیدگاهتان را بنویسید