هفت دستورالعمل مهم رئیس کل بانک مرکزی به بانک ها / جزئیات شرایط جدید پرداخت وام بانکی

هفت دستورالعمل مهم رئیس کل بانک مرکزی به بانک ها / جزئیات شرایط جدید پرداخت وام بانکی

روز جدید : رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر نظارت هوشمندانه بر بانک ها در سال جدید، هفت مصوبه مهم در حمایت از رونق تولید، تسهیل اسناد بانکی در ارائه تسهیلات خرد به مردم، اشتغال پایدار، حمایت عملی از اقتصاد دانش بنیان و سخت گیرانه. رعایت ضوابط پولی صادر شده در برنامه ابلاغی تحول نظام بانکی.

علی صالح آبادی در نشست نوروزی با مدیران عامل بانک گفت: بانک مرکزی در قالب طرح جامع تحول و اصلاح شبکه بانکی کشور، نظارت هوشمند خود را گسترش خواهد داد. برای این منظور بانک ها باید:

– انضباط مالی و سلامت اعتباری خود را در دستور کار جدی قرار دهند.
– تسهیل در اعطای تسهیلات بانکی به مردم با رعایت دقیق وام و اسناد آسانتر.
– ارائه تسهیلات بانکی به بخشهای مختلف تولیدی به صورت هدفمند و صحیح.
توقف تخصیص اعتبارات و اعتبارات بانکی به بخش های غیرمولد.
– اقدامات احتیاطی لازم در زمینه کنترل دقیق اندازه ترازنامه بانک ها انجام شود.
– مدیریت نقدینگی را به صورت جدی در دستور کار قرار داده و نظارت هوشمند بر مصرف تسهیلات را اعمال کنید.
– اضافه برداشت بانک ها توسط بانک مرکزی نیز طبق قانون بودجه 1401 ممنوع است مگر با سپردن اسناد معتبر.
رئیس شورای پول با بیان اینکه پیش از این بانک ها می توانستند طلا، اوراق قرضه و ارز را به عنوان وثیقه در بانک مرکزی سپرده گذاری کنند، افزود: امسال جایگاه های دیگری نیز به این وثیقه ها اضافه می شود و به زودی دستورالعمل ارسال می شود. در این صورت، بانک مرکزی ممکن است در صورت عدم تحقق تعهد بانک ها، این اوراق را در سامانه ای بفروشد.

صالح آبادی همچنین بر لزوم اصلاح عملیاتی نظام بانکی تاکید کرد و گفت: اصلاح نظام بانکی در سه حوزه ارتباط دولت با بانک مرکزی و بانک ها، ارتباط بانک ها با بانک مرکزی و ارتباط بانک ها با مشتریان است. یکی از الزامات امسال است که باید در این سه رابطه تغییری ایجاد شود تا شاهد تحول در نظام بانکی باشیم.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص راه اندازی صندوق های بازار پول در سال جاری افزود: صندوق های بازار پول می توانند ابزارهایی با سررسید کمتر از یک سال خریداری کنند. این صندوق ها را در بازار سرمایه ایجاد کنید.

صالح آبادی افزود: در کنار صندوق های بازار پول که به زودی در دستور کار قرار می گیرد، بانک ها می توانند با انتشار اوراق کوتاه مدت کمتر از یکسال در فرابورس نیز نقدینگی خود را با هماهنگی بانک مرکزی مدیریت کنند تا بانک ها زیر با مجوز بانک مرکزی، گواهی سپرده صادر می کنند، این گواهی سپرده معاف از مالیات است و با نرخ بازار سرمایه قابل معامله است.

در پایان رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر آسیب شناسی برخی تخلفات در برخی از خودپردازهای بانک ها در روزهای پایانی نوروز، دستورات لازم را برای بررسی این موضوع در بانک ها و رفع مشکل احتمالی در آینده صادر کرد.

در این جلسه مدیران عامل بانک ها نیز به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص طرح تحول کلی شبکه بانکی پرداختند و از برنامه های بانک مرکزی برای حمایت از رونق تولید و اقتصاد دانش بنیان، اصلاح روابط بانکی و تسهیل در ارائه تسهیلات خرد حمایت کردند. به مردم از طریق وام ها و ابزارهای جدید استقبال از مدیریت نقدینگی در شبکه بانکی.

دیدگاهتان را بنویسید