رئیس کل بانک مرکزی: قاطعانه می گوییم هیچ بانکی حق ندارد بیش از یک ضامن برای ارائه تسهیلات خرد بخواهد/ گزارش هایی دریافت کرده ایم که برخی بانک ها بیش از ۲ تا ۳ ضامن درخواست دارند.

رئیس کل بانک مرکزی: قاطعانه می گوییم هیچ بانکی حق ندارد بیش از یک ضامن برای ارائه تسهیلات خرد بخواهد/ گزارش هایی دریافت کرده ایم که برخی بانک ها بیش از ۲ تا ۳ ضامن درخواست دارند.

محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی درباره سخت گیری برخی بانک ها برای ارائه تسهیلات خرد در حوزه ضمانت نامه بانکی گفت: تسهیلات خرد بیش از یک ضامن نیاز ندارد، هرچند در هفته های اخیر گزارش هایی دریافت کردیم که نشان می داد برخی بانک ها به بیش از 2 تا 3 ضامن نیاز دارد. ضامن ها از متقاضیان گرفته می شود، بنابراین قاطعانه اعلام می کنیم که هیچ بانکی مجاز به ارائه بیش از یک ضامن نیست.

محمدرضا فرزین درباره سخت گیری برخی بانک ها برای ارائه تسهیلات خرد در حوزه ضمانت نامه های بانکی گفت: تسهیلات خرد بیش از یک ضامن نیاز ندارد، البته در هفته های اخیر گزارش هایی دریافت کرده ایم که برخی بانک ها بیش از ۲ تا ۳ ضامن از متقاضیان دریافت کرده اند. آنها انجام می دهند، بنابراین ما قاطعانه اعلام می کنیم که هیچ بانکی حق ندارد بیش از یک ضامن برای ارائه تسهیلات خرد به مردم بخواهد.

وی افزود: البته در این بین ممکن است برخی از بانک ها در زمینه اعتبارسنجی متقاضیان با مشکل مواجه شوند و به همین دلیل به بیش از یک ضامن نیاز دارند، اما بانک ها نباید این کار را انجام دهند و اگر بتوانیم موسسات ضمانت نامه را توسعه دهیم و ضمانت نامه ایجاد کنیم. موسسه ای که کار ضمانت را انجام می دهد دیگر نیازی به ضامن ندارد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا سهم بیشتری از منابع بانک ها را برای پرداخت تسهیلات خرد به بنگاه ها اختصاص دهیم، ادامه داد: برنامه های گسترده ای برای تسهیلات خرد داریم و اگر بسیاری از شرکت ها یا مشاغل خانگی دارای تسهیلات باشند. کمتر از 100 میلیون تومان اشتغال زایی می کنند و حتی محصولات خود را صادر می کنند و این نشان می دهد که پول بانک ها در پر برکت ترین مکان است.

دیدگاهتان را بنویسید