اعطای تسهیلات به بخش تولید، ضامن اصلی کنترل تورم/ مسکن کمترین تسهیلات بانکی را دریافت کرده است.

ساعت: 14:00
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۷
کد خبر: 1793072

یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، اعطای تسهیلات به بخش های غیرمولد و چاپ غیرقانونی پول را یکی از عوامل اصلی تورم دانست.

مهرداد گودرزوند چگینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و لوایح مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی دولت سیزدهم، در خصوص اقدامات دولت سیزدهم و طرح ساخت 4 میلیون واحد مسکونی گفت: : فکر می کنم دولت می تواند به قانون جهش تولید توجه کند که همه ارکان را در نظر گرفته و باید متناسب با کار خود عمل کنند و برای اجرای این قانون برنامه ریزی کنند.

دولت با واگذاری زمین بازار مسکن را کنترل و رونق اقتصادی ایجاد خواهد کرد

وی افزود: دولت با واگذاری زمین ها و بخش های مختلف خود به انبوه سازان می تواند بخشی از بازار مسکن را برای ایجاد رونق اقتصادی کنترل کند. بانک مرکزی و وزارت اقتصاد نیز باید نسبت به اعطای تسهیلات اقدام کنند.

چگینی با ارزیابی نقش بانک مرکزی در رونق بازار مسکن و هدایت منابع بانکی به سمت تولید در سال های اخیر گفت: بانک مرکزی دولت قبل نتوانست در جهت دهی منابع بانکی به سمت تولید به درستی عمل کند. دولت قبل در بخش‌های غیرمولد تسهیلات بانکی ارائه کرد و باعث تورم شد.

اعطای تسهیلات به بخش‌های غیرمولد یکی از عوامل اصلی تورم است

وی گفت: متاسفانه اعطای تسهیلات بانکی به بخش های غیرمولد یکی از عوامل اصلی تورم در شرایط فعلی است. این مشکل در کنار چاپ بی رویه پول برای کشور مشکلات متعددی را ایجاد کرده است. در واقع اگر بانک مرکزی در مسیری که قانون پیش بینی کرده حرکت کند، علاوه بر تحریک تولید، جایگاه خود را در کنترل قیمت ها و تورم نیز به دست خواهد آورد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه مسکن همواره کمترین تسهیلات را در بخش‌های اقتصادی دریافت کرده و دولت برنامه‌ریزی دقیقی نداشته است، گفت: به خوبی پرداخت می‌شود و شرایط را برای پرداخت تسهیلات ضروری مسکن فراهم می‌کند.

چگینی ادامه داد: سرمایه گذاری هایی که دولت دارد باید توسط خود دولت مدیریت شود. مانند بحث زمینی که در حوزه های مختلف بخش مسکن مورد نیاز است تا بتوان به سمت تولید مسکن هدایت شود.

بانک مرکزی و دولت قبل قانون بودجه را اجرا نکردند

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد تبصره 18 بودجه سال جاری برای تخصیص 360 میلیارد تن تسهیلات بانکی برای ساخت و نوسازی یک میلیون و 200 هزار واحد مسکونی در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی از ارائه این تسهیلات خودداری کرده است. تصریح کرد: پاسخ این سوال را باید از بانک مرکزی و دولت قبل درخواست کرد.

ما قانون کافی داریم. مشکل قسمت اجراست

وی افزود: مجلس قطعا بر این بخش نظارت خواهد کرد اما دولت باید برای اجرای بودجه ورود کند. اگر بودجه به درستی اجرا شود بیشتر مشکلات کشور حل می شود. مشکل ما این است که قوانین کافی در کشور داریم، اما حکمرانی قوی کافی نیست.

چگینی درباره نقش نظارتی مجلس گفت: نظارت بر اجرای قانون بودجه توسط دیوان محاسبات کشور و نمایندگان مجلس انجام می شود و باید مشخص شود که کدام دستگاه تخلف کرده و کدام دستگاه به تعهدات خود عمل کرده است. بدون نقض.« مجلس بسیاری از بحث های سال گذشته را به قوه قضاییه برد.

بانک مرکزی نیز وظایفی دارد

این نماینده مجلس ادامه داد: قانون بودجه یکساله است اما امروز رو به اتمام است. حالا باید این قانون اجرا می شد و آیین نامه آن نوشته می شد. در واقع اگر این اتفاق نیفتد کار دولت با مشکل مواجه می شود زیرا مجری دولت است و مردم مطالبات خود را از دولت می خواهند.

وی تاکید کرد که نمایندگان در حال انجام وظایف قانونی خود هستند. قطعا مجلس موضوع نظارت را پیگیری می کند، البته تکلیف بانک مرکزی هم نظارت است و تکلیف آن در قانون مشخص شده است. وزیر اقتصاد برای اجرای این تبصره باید اهرم هایی را که در اختیار دارد ردیابی و استفاده کند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت به تازگی تشکیل شده است. معمولاً در سال اول هر دولتی در اجرای قانون با مشکلاتی مواجه می شویم، اما اگر دولت قانون را اجرا نکند و در بخش اشتغال و اقتصاد خوب عمل کند، مشکلاتی به وجود می آید.

گردش مالی در تولید، کلید اصلی رونق اقتصادی است

چگینی گفت: برخی از مردم مسکن را لنگر تورم می دانند و معتقدند که باعث رونق اقتصادی می شود.

وی افزود: گردش مالی در تولید رمز رونق اقتصادی است و کشور را به حرکت در می آورد. بنابراین دولت باید در این مسیر حرکت کند، اما باید دولت را قادر سازد تا به ثبات و تحکیم کامل دست یابد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید