تنها 5.5 درصد تسهیلات بانکی در ساخت مسکن سرمایه گذاری می شود / توزیع منابع بانکی برای توسعه اقتصادی کشور و رفع نیازهای مردم نیست.

ساعت: 14:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۹
کد خبر: 1799184

یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تنها 5.5 درصد تسهیلات بانکی برای مسکن است، گفت: منابع بانکی باید برای توسعه اقتصادی کشور و تامین نیازهای اساسی مردم مانند مسکن استفاده شود که در حال حاضر اینگونه نیست. .

فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با اشاره به نقش اقتصاد مسکن به عنوان محرک اقتصادی کشور، گفت: ساخت و ساز مسکن بخش بزرگی از اقتصاد را به خود اختصاص داده است. صنایعی مانند سیمان، فولاد، کارهای روزمره، کاشی، سرامیک و غیره. با شروع ساخت مسکن فعال می شود.

بخش مسکن به 180 رشته صنعتی وابسته است / ایجاد 1.5 شغل با ساخت یک میلیون واحد در سال

وی با بیان اینکه بخش مسکن و ساختمان به حدود 180 صنعت وابسته است، افزود: فعال شدن بخش مسکن موجب فعال شدن بسیاری از صنایع می شود. به ازای ساخت هر 100 متر واحد مسکونی برای 2.5 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.; یعنی با ایجاد یک میلیون واحد حدود 70 متری بین 1.5 تا 2 میلیون شغل ایجاد می شود.

این نماینده مردم در مجلس گفت: هزینه ایجاد هر شغل برای دولت حدود 400 میلیون تن است، اما با فعال سازی حوزه مسکن می توان شغل قابل توجهی ایجاد کرد که باعث صرفه جویی زیادی در هزینه های دولت می شود.

این سرویس بیشترین فرصت های بانکی را دریافت کرد!

رحمانی گفت: نکته مهم در بحث تامین مالی ساخت مسکن، آمادگی سیستم بانکی برای تامین مسکن بلندمدت است. تسهیلات ارائه شده توسط سیستم بانکی در سال گذشته حدود 1898 میلیارد تن است که از این میزان تنها 104 میلیارد به بخش مسکن اختصاص یافته است. حدود 5.5 درصد

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: بخش خدمات که عموماً بی‌مولد است، بیشترین میزان تسهیلات و حدود ۷۴۰ هزار میلیارد تن تسهیلات بانکی را دریافت کرد.. این نشان می دهد که سیستم بانکی پتانسیل کافی برای تامین مالی بخش مسکن را دارد و نبود عزم جدی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید مانع اصلی آن است.

منابع بانک ها برای توسعه اقتصادی کشور داده نمی شود

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن برای پرداخت بخش قابل توجهی از این تسهیلات اعلام آمادگی کرده است، ادامه داد: با توجه به موارد فوق به نظر می رسد ساخت یک میلیون واحد مسکونی در حال حاضر نیازی اجتناب ناپذیر در بازار باشد. می توان مدل های مختلف ساخت مسکن را پوشش داد و منابع مالی این پروژه را بدون اتکا به اعتبارات بودجه دولتی تامین کرد.

رحمانی تاکید کرد: باید از منابع بانکی برای توسعه اقتصادی کشور و تامین نیازهای اساسی مردم مانند تامین مسکن استفاده شود اما در حال حاضر اینگونه نیست.

ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال زمینه رونق اقتصادی را فراهم می کند

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بررسی ابهامات پیرامون طرح ساخت یک میلیون مسکن در سال فرصت بی نظیری را نشان می دهد که در صورت توجه دولت علاوه بر داشتن نزدیک به 3 میلیون و 400 هزار نفر در سال، می تواند رونق اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته باشد. این امر علاوه بر توانمندسازی خانواده باعث ایجاد اشتغال و بهبود معیشت مردم می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید