نرخ سود عامل اصلی رکود تورمی است / بانکداری اسلامی راهبرد اصلی نظام بانکی برای کنترل نقدینگی و تورم


ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: 1401/03/07
کد خبر: 1842005

این کارشناس اقتصادی در گفت و گو با دانا گفت;

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه نرخ سود عامل اصلی رکود تورمی است، گفت: راهبرد اصلی نظام بانکی برای کنترل نقدینگی و تورم بازگشت به مبانی بانکداری اسلامی و کنترل نرخ سود است.

مجید گودرزی، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی راه دانا; وی در خصوص چالش های پیش روی نظام بانکی کشور گفت: با وجود اینکه خداوند هشت بار در قرآن ربا را مذمت کرده است، نظام بانکی شرعی و قانونی ما سودهای کلانی می برد! که نمونه ای از همین ربات است که نامش تغییر کرده است. اما آثار آن در اقتصاد نیز قابل مشاهده است.

وی گفت: انتخاب نام بانکداری اسلامی به عنوان نظام ربوی مانند این است که سرماخوردگی را سرطان بدانیم و این سوال پیش می آید که آیا از درد و عوارض آن کاسته می شود؟


وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که نرخ سود بانکی در هر کشوری 20 درصد نیست در حالی که مرکز ثقل همه اقتصادهای جهانی سرمایه گذاری است و نرخ سود با نرخ سرمایه گذاری نسبت معکوس دارد و این بدان معناست که افزایش نرخ سود سرمایه گذاری ها را صفر یا حتی صفر می کند. منفی، “او گفت.

وی تصریح کرد: نرخ سود بالا باعث می شود همه سرمایه گذاری هایی که بازدهی کمتری نسبت به نرخ سود دارند غیراقتصادی باشد، در حالی که یک فعالیت اقتصادی باید بازدهی بالاتر از نرخ سود بدون ریسک داشته باشد که این امر باعث بی رغبتی سرمایه گذاران می شود. در فرآیند صنعتی و حتی می خواهند پول برداشت کنند، قادر به رقابت با بانک ها نیستند.

گودرزی نرخ سود را عامل اصلی رکود تورمی دانست. نرخ بهره می تواند هزینه های تامین مالی را افزایش داده و بهای تمام شده کالا و خدمات را افزایش دهد. از سوی دیگر نرخ بهره بالا باعث افزایش تورم و در نتیجه افزایش هزینه های تولید و کاهش تقاضا و رکود می شود.

وی تاکید کرد: بانک ها می گویند چون تورم بالاست نرخ سود باید بالا باشد زیرا بخش مهمی از تورم ناشی از مزایای تسهیلات بانکی و هزینه های گزاف تامین مالی است که تا 95 درصد نقدینگی کشور را به همراه دارد، بانک ها تنظیم می شوند. برای دامن زدن به آشفتگی اقتصادی ناشی از افزایش بی رویه نقدینگی.

این فعال اقتصادی با اشاره به مشارکت بانک ها در بازارهای دیگر از جمله مسکن گفت: بانک ها برای ارائه مدارک لازم برای دریافت وام از بانک مرکزی و با افزودن قیمت ملک و مسکن و تجدید ارزیابی املاک خود، با تخلف از بازار مسکن اقدام می کنند. دارایی ها، قدرت اعتباری آنها.» آنها به شدت افزایش می یابند و از تورم مسکن نقدینگی ایجاد می کنند.

وی با اشاره به رد ریسک سرمایه گذاری از سوی بانک ها، گفت: زمانی که بانک ها ریسک سرمایه گذاری را نمی پذیرند، ریسک سرمایه گذاری را برای بخش خصوصی افزایش می دهند. آنها قوانینی را تصویب می کنند که در نهایت منافع بسیار بیشتر و خطرات بسیار کمتری را برای خود به ارمغان می آورد که به نوبه خود باعث کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور می شود.

وی در پایان با اشاره به روند خلق پول از بانک‌ها گفت: بانک‌ها در کشور ما می‌توانند چندین برابر بیشتر سرمایه وام دهند و سودهای کلانی به دست آورند که نشان می‌دهد بین سرمایه بانک‌ها و نیروی اعتباری آنها رابطه معناداری وجود ندارد. زیرا در حالی که اگر این روند درست نباشد، تورم در کشور کنترل نمی شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید