افزایش نرخ سود در سیستم بانکی / نرخ سود 25 درصدی در بانک های دولتی اعمال شد

افزایش نرخ سود در سیستم بانکی / نرخ سود 25 درصدی در بانک های دولتی اعمال شد

همزمان با مجوز صدور گواهی با سود 23 درصد، فضای رقابتی بین بانک ها وارد مرحله جدیدی شد تا جایی که برخی از بانک های دولتی سود سپرده ها را به 25 درصد افزایش دادند.

یکی از مهمترین تصمیمات بانکی در دوره ریاست سرلشکر صالح آبادی، افزایش نرخ سود اوراق گواهی سپرده به 23 درصد بود.

به گزارش تسنیم؛ مجوز صدور گواهی سپرده مدت دار ویژه سرمایه گذاری عمومی در جلسه شورای عالی بانک مرکزی در 12 دی ماه سال جاری تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.

این اوراق با نرخ سود 23 درصد منتشر می شود و تنها به ایرانیان بالای 18 سال اجازه فروش دارد. سررسید این اوراق حداکثر یک سال است اما بانک مرکزی به بانک ها اجازه داده است که این اوراق را با سررسید کمتر از یک سال منتشر کنند.

این تصمیم زمانی به سیستم بانکی ابلاغ شد که بانک مرکزی به صورت رسمی موضوع افزایش نرخ سود را به شورای پول و اعتبار اعلام کرد و تاکید کرد: به دنبال تغییر نرخ سود هستیم.

این سیاست توسط فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی نیز دفاع می شود. وی در گفتگوی ویژه خبری اعلام کرد که از ابزار نرخ سود نیز استفاده خواهیم کرد اما نحوه استفاده از آن را متعاقبا اعلام خواهیم کرد.

اما پس از صدور گواهی سپرده با سود 23 درصدی، برخی بانک ها به ویژه بانک های دولتی نرخ سود سپرده های بانکی را افزایش دادند. مشاهدات خبرنگار تسنیم نشان می دهد که نرخ سود سپرده های بانکی دولتی هم اکنون به 25 درصد افزایش یافته است.

لازم به ذکر است که نرخ سود تسهیلات بانکی در شعب بانک های دولتی و خصوصی نیز افزایش یافته و به حدود 24 تا 25 درصد رسیده است! برخی از بانک های خصوصی در پرداخت تسهیلات، نرخ سود 24 درصدی را به مشتریان اعلام می کنند. این درصد قبلاً 18 درصد بود.

شورای پول و اعتبار هنوز در خصوص تغییر نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی تصمیم رسمی نگرفته و مشخص نیست بانک های دولتی و خصوصی با چه مجوزی این نرخ ها را افزایش داده اند؟!

دیدگاهتان را بنویسید