استرس رئیس کل بانک مرکزی برای تعدیل نرخ سود بانکی با رعایت دقیق قانون

ساعت: 09:47
تاریخ انتشار: 1301/10/30
کد خبر: 1923356

رئیس کل بانک مرکزی بر تعدیل نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی بر اساس ضوابط و بخشنامه های بانک مرکزی تاکید کرد و گفت: مهار تورم و کنترل نقدینگی مهمترین هدف بانک مرکزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا فرزین در گردهمایی ماهانه مدیران بانکی گفت: برای رسیدن به هدف کنترل تورم و افزایش قدرت خرید مردم، سیاست پولی و بانکی فعال و کنترل تقاضا از حوزه نقدینگی و خلق پول را اجرا می کنیم. عوامل موثر در سمت هزینه

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: مدیریت انتظارات تورمی، کنترل بخشی از ترازنامه و اضافه برداشت بانکی به همراه نظارت قوی بر نحوه استفاده از اعتبارات در شبکه بانکی در برنامه جدی بانک مرکزی است.

رئیس هیات پول و اعتبار در ادامه اجرای موفقیت آمیز اصلاح نرخ سود سپرده ها و تسهیلات بانکی را مستلزم اجرای دقیق قوانین و بخشنامه های بانک مرکزی در این خصوص برای یکپارچه سازی شبکه بانکی و جلوگیری از تخلفات احتمالی عنوان کرد. .

وی همچنین بر لزوم افزایش سرمایه بانک ها و همچنین فروش دارایی های مازاد شبکه بانکی به عنوان سیاست نهایی بانک مرکزی تاکید کرد.

فرزین با بیان اینکه حفظ ارزش پول ملی و کنترل تورم جزو ماموریت های اصلی همه بانک های مرکزی است، تصریح کرد: این بانک در چارچوب سیاست تثبیت، سیاست گذاری و عمل می کند.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین بر اجرای سیاست تثبیت با میانگین نرخ 28500 تومان در سامانه نیما برای واردات کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات تولیدی به منظور ایجاد ثبات در بازار ارز و کاهش نرخ ارز تاکید کرد. انتظارات تورمی و گفت: با امنیت شبکه بانکی می توان به این سیاست جدید ارزی بانک مرکزی کمک کرد.

فرزین با تاکید بر اجرای دقیق این سیاست ارزی در بخش‌های مختلف گفت: علاوه بر این سیاست، بازار ارز و طلا را در نیمه اول بهمن ماه باز می‌کنیم تا مابقی خدمات مورد نیاز و ارز مردم باشد. نیازها در این بازار برآورده می شود. همچنین تامین و توزیع ارز در بانک مرکزی هم اکنون در حال انجام است.

رئیس کل بانک مرکزی نیز در ادامه این جلسه و پیرو درخواست مدیران عامل شبکه کنترل تورم مبنی بر پیامدهای افزایش اعطای بدهی به بانک ها و تأثیرات آن بر افزایش عدم تعادل بانکی و گسترش پایه پولی. و از نمایندگان شورای اسلامی می خواهیم در بررسی لایحه بودجه از مشخص شدن تعهدات مالی ملایتق به بانک ها خودداری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید