مصوبه مجلس: بانک مرکزی مسئولیت استقرار بانکداری اسلامی را برعهده گرفت/ رئیس شورای فقهی بانک مرکزی: ناظر شرعی در هر بانکی تشکیل شود.

مصوبه مجلس: بانک مرکزی مسئولیت استقرار بانکداری اسلامی را برعهده گرفت/ رئیس شورای فقهی بانک مرکزی: ناظر شرعی در هر بانکی تشکیل شود.

روز جدید :نمایندگان شورای اسلامی، مسئولیت استقرار بانکداری اسلامی و برقراری روابط عادلانه در بخش پولی و بانکی کشور را به بانک مرکزی واگذار کردند. در خبری دیگر، گلمرضا مصباحی مقدم رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی از انتصاب افرادی به عنوان سرپرست خبر داد که پس از گذراندن دوره آموزشی و بررسی صلاحیت در بانک ها مستقر می شوند. وی گفت: در حال حاضر در هر بانک یک نیروی نظارتی در حال بررسی است.

نمایندگان شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) دومین گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران را بررسی و ماده 3 این طرح را تصویب کردند.

بر اساس ماده 3 این طرح،

الف) ایجاد بانکداری اسلامی و ایجاد روابط عادلانه در بخش پولی و بانکی اقتصاد کشور در چارچوب قوانین بر عهده بانک مرکزی است. را

ب) بانک مرکزی باید به اهداف زیر دست یابد:
1. کنترل تورم و تثبیت سطح عمومی قیمت ها.
2. ثبات و سلامت شبکه بانکی و سایر “شخصیت های تحت نظارت”.
3. حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال.
4. از ارزش پول ملی حمایت کنید.
5. بهبود ارزش پول ملی.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی: در هر بانکی یک ناظر شرعی مستقر می شود

در خبری دیگر غلامرضا مصباحی مقدم رئیس هیات فقهی بانک مرکزی از انتصاب ناظرانی خبر داد که پس از گذراندن دوره آموزشی و تایید صلاحیت ها در بانک ها مستقر می شوند و بانک ها پس از گذراندن دوره آموزشی و بررسی صلاحیت ها اعلام کردند. .

به گزارش «انتخ»، غلامرضا مصباحی مقدم اظهار داشت: افرادی که به عنوان سرپرست منصوب می شوند باید دوره آموزشی را بگذرانند به گونه ای که داوطلبان در مسابقه ای شرکت کنند و گروهی که پس از کسب صلاحیت موفق به انجام این کار شوند بانک ها معرفی می شوند.

غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شورای حقوقی بانک مرکزی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با صداوسیما در خصوص مسائل مختلف اقتصادی به توضیحاتی که در این رابطه استناد می شود، توجه کرد.

درباره اختیارات بانک مرکزی و طرح اصلاح قانون بانک مرکزی توضیح دهید؟

اختیارات بانک مرکزی به این معنا که بانک‌های کشور را تحت نظارت قوی قرار می‌دهد و اجازه خروج از چارچوب‌های قانونی و نظارتی مربوط به عملیات بانکی و ارتباط آنها با بانک مرکزی را صادر نمی‌کند، همواره مورد توجه بوده است. خوشبختانه طرحی در این راستا در مجلس در حال پیگیری است و اخیراً شورا در سیاست های مربوط به برنامه هفتم در بخش پولی و بانکی به خوبی بر این موضوع تاکید کرده است. البته تحقق آن منوط به تایید مقام معظم رهبری است.

نیاز به بحث ناظران شرعی چه بود و چه آثاری از آن به چشم می خورد؟

به دلیل عدم وجود مرجع نظارتی بر بانک ها و شعب آنها، روال و معاملات وجوه در این سال ها بسیار نامناسب است، زیرا از این طریق مشخص می شود که آیا عملکرد بانک ها و شعب مطابق موازین شرعی است یا خیر. نه خوشبختانه با روی کار آمدن آقای دکتر صالح آبادی و عزم ایشان برای اصلاح نظام بانکی ابعاد مختلفی مورد توجه قرار گرفته است که یکی از آنها بعد شرعی است. بر این اساس با تشکیل شورای حقوقی بانک مرکزی که چهارمین سال فعالیت خود را سپری می کند، انتظار داریم شاهد تغییر رفتار متقاضیان تامین مالی سود و تسهیلات بانکی باشیم. البته این امر مستلزم هماهنگی هایی است که بخشی از آن قبلا در شورای حقوقی بانک مرکزی به نتیجه رسیده و بخشی دیگر در دستور کار است. همچنین باید به دستورالعمل هیئت پول و اعتبار تبدیل و به بانک ها ابلاغ شود که بعد از آن مرحله نظارت لازم است. ناظر باید کار نظارت را طبق دستورالعمل و چک لیست ارائه شده انجام دهد.

افرادی که به عنوان سرپرست منصوب می شوند باید دوره آموزشی را طی کنند تا داوطلبان در مسابقه ای شرکت کنند و گروهی که موفق می شود پس از احراز شرایط به بانک ها معرفی شود. در حال حاضر در هر بانک یک نیروی نظارتی در نظر گرفته شده است.

اخیراً رئیس مجلس اشاره کرد که بانک های ما در واقع بدوی هستند و جنگ با خداست و… نظر شما در این مورد چیست؟

در برخی موارد، بانکداری بدون ربا وجود دارد. نمونه ای از آن تامین مالی برای خرید خانه است. اگر شخصی برای خرید خانه اقدام کند، بخشی از وجوه را در اختیار دارد و می خواهد بخشی دیگر را از بانک بگیرد. پس از اعلام نیاز و موافقت، نماینده بانک در حین انتقال سند در دفتر حضور می یابد و آپارتمان را در گرو بانک می کند و چک به حساب فروشنده واریز می شود. به این ترتیب خرید توسط بانک انجام می شود و بانک از آنجایی که به صورت اقساطی فروخته می شود و بلندمدت است، مبلغی به آن اضافه می کند، مبلغ تعهد و سال پرداخت به خریدار ابلاغ می شود. در این روش واقعا هیچ تناقضی وجود ندارد و بر اساس اصول بانکداری بدون ربا است. اما شاید همین موضوع با خرید کالا متفاوت باشد زیرا وقتی صحبت از خرید کالا می شود، بانک از مشتری فاکتور می خواهد که فاکتورهای جعلی ایجاد می کند و خرید و فروش کامل نمی شود. این مشکلات جدی دارد. مشکل دیگر بحث سپرده است، به این معنا که سپرده گذار به دنبال سودی بر پول خود از بانک است یا با این فرض که بانک می خواهد از مشتری تامین مالی کند. عقدی می گذارد که نشان می دهد در مقابل مالی که به گیرنده عین می دهد که ربا است، سود می خواهد. حرف های دکتر کلیباف مزخرف نیست اما قابل تعمیم به تمام امور بانک نیست.

دیدگاهتان را بنویسید