پیروزی بزرگ در جهان با اجرای کامل بانکداری اسلامی / افزایش نقش نظارتی بانک مرکزی با طرح بانکداری اسلامی


ساعت: 08:37
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1894285

از بانکداری بر اساس قوانین اسلامی چه می دانید؟

به مناسبت دهم شهریور روز بانکداری اسلامی در گزارش زیر به تبیین بیانات مقام معظم رهبری در این حوزه و بررسی برنامه اخیر شورای اسلامی در این حوزه می پردازیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; امروز دهم شهریور ماه در تقویم ملی کشورمان روز بانکداری اسلامی اعلام شده است. نظام بانکی مبتنی بر قوانین اسلامی و نظرات صاحب نظران و علمای اسلامی است که مبنای این نوع بانکداری، تقسیم سود، روشن بودن مسیر مصرف منابع و نظارت بر عملیات بانکی است.

در بحث بانکداری اسلامی بحث سود و حداقل سود مورد انتظار مطرح می شود که با ربا یا سود تفاوت های اساسی دارد یعنی دریافت هر مبلغ اضافی بر بدهی مشروط بر اینکه قبلاً توافق شده باشد از جمله آن سود با توافق طرفین بر اساس نسبت‌های توافقی تعیین و پرداخت می‌شود، اما ربا توسط قرض‌دهنده (قرض‌دهنده) تعیین می‌شود و به هر نرخ یا نرخی که از قبل تعیین شده باشد پرداخت می‌شود.

یک پیروزی بزرگ در جهان با تحقق همه جانبه بانکداری اسلامی

مقام معظم رهبری در خصوص بانکداری اسلامی فرمودند: «بنیان بانک توسعه اسلامی مبتنی بر موازین شرعی و احکام اسلامی است.» همچنین در دیدار جمعی از آزادگان و کارکنان بنیاد مستضعفان و ایثارگران، مقام معظم رهبری رهبر انقلاب فرمودند: «بانکداری اسلامی سؤال بسیار مهمی است.» اگر بتوانیم این حقیقت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کنیم، پیروزی بزرگی در دنیا خواهد بود. پیروزی فقط تسخیر قلعه ها و دژها نیست.» (6/7/1369).

رهبر فرزانه انقلاب در همین دیدار تأکید کردند: «بانکداری اسلامی ویژگی است و یکی از پایه‌های اصلی آن، معاملات پولی مبتنی بر غیر ربا، تنظیم مبادلات پولی بر اساس قوانین اسلامی و معاملات صحیح اسلامی است که در آن وجود دارد. ظلم، استثمار، اخاذی، تبعیض و اختلاف طبقاتی.» و مانند اینها وجود ندارد.

رهبر معظم انقلاب در دیدار مسئولان کشوری فرمودند: توصیه مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی، توصیه به بانک‌ها است. بانک‌ها باید در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و تطبیق سیاست‌ها و برنامه‌های دولت برای اجرای آن‌ها نقش مثبتی داشته باشند.» (4.12.93).

افزایش نقش نظارتی بانک مرکزی با طرح بانکداری اسلامی

در روزهای اخیر شاهد بودیم که شورای اسلامی ایران در صحن علنی در حال بررسی طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران است که دیروز مهد باقر کلیباف رئیس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در خصوص این طرح گفت: هدف از تصویب این برنامه راهبردی که پس از پنج دهه ساختار بانک مرکزی را متحول کرد، تقویت نقش نظارتی بانک مرکزی برای نظارت بر فعالیت های شبکه بانکی کشور است.

رئیس شورای اسلامی شهر افزود: در سال‌های اخیر به ویژه پس از توسعه بانک‌های خصوصی، خلأهای قانونی بسیاری مانع از اعمال اختیارات لازم بانک مرکزی بر شبکه بانکی و نظارت بر روندها و همچنین برخورد با تخلفات و اعمال قانون شده است. جریمه های لازم برای فقدان اختیارات حقوقی و بعضاً تضاد منافع اندک است و پشتوانه قانونی قوی و ساختار نظارتی مؤثری برای جلوگیری از تخلفات شبکه بانکی وجود ندارد یا بسیار محدود است.

حجت الاسلام والمسلمین امان الله علیمرادی در گفتگو با را آرمان; وی ضمن اشاره به دهم شهریور روز بانکداری اسلامی گفت: یکی از اهداف تاسیس بانک تسهیل فعالیت های مالی برای فعالیت های تجاری، تولیدی و خدماتی و نظایر آن و تجهیز منابع مالی و کانال کشی آنها برای فعالیت های تولیدی در بخش های مختلف

بانک ها در بانکداری اسلامی باید بر اساس قوانین اسلامی باشند

نماینده مردم استان کرمان در مجلس خبرگان رهبری، ارزش سرمایه مشتریان را باید در بانک ها حفظ و افزایش داد و گفت: در این میان بانکداری اسلامی این است که معاملات بانکی بر اساس ربا نباشد.

وی خاطرنشان کرد: در بانکداری اسلامی، بانک ها باید بر اساس قوانین اسلامی و معاملات صحیح اسلامی و به گونه ای باشد که ظلم، استثمار، اخاذی، زبان آموزی، تبعیض، اختلاف طبقاتی و مانند آن رخ ندهد و این مهم است. باید به آن دست یافت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید