افزایش منابع بودجه منجر به عدم تامین مالی بانک مرکزی و توقف تورم/حذف خط اعتباری بانک مرکزی از منابع تامین کسری بودجه شد.


ساعت: 09:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۳
کد خبر: 1897002

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به عدم تامین مالی دولت سیزدهم از سوی بانک ها و حذف خط اعتباری بانک مرکزی از منابع کسری بودجه گفت: با استفاده از رشد منابع بودجه از محل فروش نفت و مالیات. و اقداماتی مانند اصلاح نظام بانکی، رفع موانع تولید و احیای بنگاه های تعطیل شده و فعال سازی بخش مسکن، دولت جدید از این ابزارها به عنوان ترمز تورم استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; یکی از مهمترین معیارهای سنجش عملکرد دولت ها در نظر گرفتن شاخص هایی مانند کسری بودجه، سهم مالیات، سهم وام های عمرانی و زیربنایی از مخارج، وضعیت بدهی است که رشد منابع مالی دولت را قادر می سازد تا با برنامه ریزی دقیق و صرف این رشد منابع بودجه ای بر روی تمامی شاخص های موثر بر معیارهای اندازه گیری و با صرف این منابع مالی در صنایع و زیرساخت های اساسی و ضروری، سکان اقتصادی کشور را در دست گیرد. به گونه ای برنامه ریزی کنید که منافع آن در بلندمدت در اقتصاد و توده های مردم دیده شود.


دولت سیزدهم در چه شرایطی شروع به کار کرد؟



دولت سیزدهم کار خود را با مشکلاتی چون عدم تحقق بخش عظیمی از منابع، رشد چشمگیر هزینه ها به ویژه هزینه های غیرقابل انعطاف مانند دستمزد و حقوق، افزایش شدید بدهی ها و در عین حال اشباع شدن آغاز کرد. ظرفیت بازار بدهی و محدودیت امکان تامین مالی دولت از این کانال ها برعکس بود.

بیشتر بخوانید:
بهبود 80 درصدی تراز بودجه در 4 ماه امسال/خروج دولت از NFR صفر شد

در حالی که ادامه این روند مشکلات زیادی را برای کشور به همراه خواهد داشت، اما دولت سیزدهم اقداماتی از جمله بازاریابی بیشتر صادرات نفت و افزایش درآمدهای نفتی، ساماندهی پایانه های فروشگاهی و پیوند آنها با پرونده های مالیاتی و … را در راس کار خود قرار داده است. . . کم کاری دولت قبل را جبران کند.که باعث افزایش چشمگیر می شود منابع مالی دولت و در کنار آن، تلاش ها برای کنترل هزینه ها، از جمله هزینه های بیش از حد، انجام شد.


دولت سیزدهم برخلاف تصور و امید، بودجه را از بانک مرکزی برداشت نکرد



عبدالمجید شیخی، استاد اقتصاد دانشگاه در ارزیابی خود از اقدامات دولت در زمینه کنترل رشد اعتبارات بودجه و اثرات آن بر تورم اظهار داشت: طبق آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، ص رشد اعتبارات بودجهرشد نقدینگی نسبت به مدت مشابه سال قبل منهای 2 دهم درصد است، در واقع دولت سیزدهم تلاش کرد دولتی هماهنگ باشد در حالی که دولت قبل کسری بودجه را پولی کرده و این کسری را جبران کند. بانک ها به جیب زدند و بازار سرمایه در حال عقب نشینی بود.


با اشاره به تشکیل هیاتی در دولت شامل خزانه داری، سازمان برنامه و… برای تصمیم گیری در خصوص کسری بودجه، منابع مالی را افزایش دهید وی تاکید کرد: خط اعتباری خاصی از سوی بانک مرکزی در این حوزه وجود داشت اما دولت سیزدهم این خط اعتباری را حذف کرد و راه های دیگری مانند نظارت و کنترل ترازنامه بانک ها را ایجاد کرد که تاثیر زیادی در کاهش نقدینگی داشت.


لغو دستمزد و اعطای یارانه از منابعی که پایه پولی را افزایش نمی دهد



این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: همچنین دولت های گذشته به طور مرتب حقوق ها را دریافت می کردند اما دولت سیزدهم تاکنون حقوقی نداشته و آن را لغو کرده است و برای اطمینان از مرحله اول پرداخت یارانه ها، دولت به نوعی سعی کرد از منابعی استفاده کند که نداشت. بر رشد پایه پولی تاثیر می گذارد و در واقع یارانه ها را از پایه پولی موجود تامین می کند کسری بودجه این پرداخت را از منابع جایگزین مانند رشد درآمدهای مالیاتی و فروش نفت تامین می کند.


شیخی با اشاره به پرهیز دولت از استقراض از بانک مرکزی تصریح کرد: در این مدت درآمد دولت مناسب بوده و دولت دچار مشکل نشد و بسیاری از درخواست های ما از خارج دریافت شد و دولت نیز از بانک مرکزی وام نگرفت. بانک


توانایی ایجاد رشد در منابع بودجه از طریق گسترش قراردادهای تجاری منطقه ای و صادرات نفت



وی با بیان اینکه با مدیریت واردات و تقویت حوزه های تولید و بازکردن خطوط تجارت و مبادلات با کشورهای همسایه، صادرات و واردات رشد داشته است، گفت: واردات در سال 2019 حدود 38.9 میلیارد دلار بوده و در سال 1400 به 53 میلیارد دلار رسیده است. .


شیخی ادامه داد: صادرات در سال 2018 حدود 41 میلیارد دلار، در سال 2019 حدود 34.8 میلیارد دلار بوده و تا پایان سال 1400 صادرات ما به 48.6 میلیارد دلار رسیده است. یعنی صادرات نسبت به سال 2019 بیش از 30 درصد رشد داشته است که به عنوان ابزار تامین منابع برای دولت نیز مورد استفاده قرار گرفت.


وی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدامات، دولت در برقراری روابط اقتصادی با سایر کشورها و تنوع بخشی به صادرات نفت کوشا بود و عملا انحصار را از واردکنندگان تا حدودی سلب کرد.


ایجاد رشد در منابع بودجه ای با اقداماتی مانند اصلاح نظام بانکی، رفع موانع تولید، احیای بنگاه های تعطیل شده و فعال سازی بخش مسکن.



این کارشناس اقتصادی با اشاره به اقدامات دولت در خصوص اصلاح نظام بانکی گفت: از جمله این موارد می توان به تصویب رابطه دولت و بانک مرکزی و پولی نشدن کسری بودجه یعنی کسری بودجه اشاره کرد. و همچنین اصلاح رابطه بین دولت و بانک ها و همچنین رابطه بانک ها با مردم.


شیخی رشد شاخص های مختلف اقتصادی را نشانه های خوبی از اثربخشی اقدامات انجام شده دانست و ادامه داد: دولت سیزدهم در این مدت اقدامات منفی و مثبت را انجام داده است، اقدامات منفی با پیروی از رویکردهای قوه قضائیه در زمینه رفع موانع توسعه. این امر پیشگیری از تخلفات و به نتیجه رسیدن پرونده های قضایی است که در نتیجه آن بیش از 2000 بنگاه اقتصادی تعطیل شده و فعالیت و پیگیری 5000 پرونده دیگر عودت داده شده است.


وی با تشریح سایر اقدامات دولت، به تعهد شرکت ها و شرکت های بزرگ کشور به سرمایه گذاری 17 میلیارد دلاری در فعالیت های جدید و توسعه ای اشاره کرد و گفت: این موارد می تواند باعث ایجاد اشتغال و ایجاد اشتغال شود. رشد منابع به طور مستقیم در کشور انجام شود و مهمترین اقدام دولت این بود که پس از گذشت 8 سال از تعطیلی بخش مسکن، اکنون حوزه ساخت و ساز و مسکن ایجاد شده است و اگر مسکن که موتور محرکه اقتصاد است، باز می شود، به بیش از 300 زمینه برای کار منجر می شود

دیدگاهتان را بنویسید