تامین منابع مالی، بزرگترین چالش طرح های دانش بنیان صنعتی و کشاورزی/ توافق اصولی، پیش نیاز تامین اراضی منابع ملی


ساعت: 09:53
تاریخ انتشار: 1301/06/12
کد خبر: 1893496

رئیس سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی استعلام و تایید اولیه را پیش نیاز تامین اراضی منابع ملی برای طرح های دانش بنیان صنعتی و کشاورزی بررسی کرد و گفت: تامین اعتبار بزرگترین چالش طرح های صنعتی و کشاورزی است. در سال های اخیر

صفدر نیازی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان امور اراضی کشور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص آخرین وضعیت طرح موافقت با واگذاری اراضی منابع ملی و دولتی به طرح های دانش بنیان و موضوع تامین مالی طرح های کشاورزی و تولیدی و چالش های اجرای این طرح، اظهار داشت: این طرح با هدف توسعه صنعت انجام می شود. و زیرساخت های کشاورزی به ویژه برای حمایت از شرکت های دانش بنیان در 10. ماه گذشته اجرا شد و در دولت سیزدهم تاکنون حدود 5 هزار و 63 هکتار از اراضی منابع ملی برای این طرح تعیین شده است.


سازمان اراضی هیچ محدودیتی برای اعطای اراضی منابع ملی ندارد



وی ادامه داد: سازمان امور اراضی هیچ محدودیتی برای اجرای این طرح ندارد و بسته به دستگاهی که موافقت اصولی خود را با این طرح اعلام می کند، طرح مورد نظر از طریق سامانه ها به صورت الکترونیکی ثبت، بررسی و به تایید استان می رسد. کمیسیون بسته به موضوع اجاره نامه منعقد و زمین به متقاضی تحویل داده می شود.

بیشتر بخوانید:

تکمیل طرح زنجیره تامین مالی اولویت وزارت حراست / تامین مالی طرح های دانش بنیان با راه اندازی صندوق علم، تحقیقات و فناوری

وی تاکید کرد: مهمترین عامل موافقت با واگذاری این اراضی، حمایت و تایید دستگاه اجرایی طرح است که پس از صدور تاییدیه اصلی طرح به این سازمان اجرایی خواهد شد.


پیش نیاز اعطای اراضی ملی، رضایت اصولی و استعلام قانونی است



نیازی تصریح کرد: تا رسیدن به این مرحله چالش هایی مانند اخذ استعلامات لازم در خصوص امکانات لازم طرح پیشنهادی وجود دارد، به عنوان مثال در یک پروژه کشاورزی، تامین آب این پروژه باید به تایید وزارت نیرو برسد یا در صورت وجود چاهی است که این آب را تامین می کند، باید پروانه بهره برداری یا در طرح صنعتی وجود داشته باشد، از نظر زیست محیطی این فعالیت باید بلامانع باشد و همه این مراحل در قوانین اجرایی پیش بینی شده است.

وی در پاسخ به زمان قانونی فرآیند تحویل زمین گفت: نوع زمین در فرآیندهای اداری به گونه ای است که مستلزم استعلامات ویژه است که معمولاً دریافت کامل این استعلام ها زمان بر است اما در سال های اخیر از طریق استفاده از در سیستم های آنلاین، سعی شده است این زمان به حداقل برسد و کاربران می توانند از یک پنجره واحد بر این فرآیند نظارت کنند.

وی درباره قیمت اجاره این زمین ها گفت: از سال 1388 قوانین ملی واگذاری زمین تغییر کرد و قبل از آن پس از اجرای طرح زمین به مالکان واگذار شد اما پس از تصویب قوانین جدید این واگذاری انجام شد. باطل شد و این زمین ها با مبلغ بسیار ناچیزی به متقاضی داده می شود که تاثیری در روند تولید ندارد.


بزرگترین مشکل پروژه های صنعتی و کشاورزی منابع مالی است



نیازی تاکید کرد: بزرگترین مشکل پروژه های این روزها تامین مالی و برخی از درخواست ها بعد از سه سال بررسی می شود که در صورت تکمیل نشدن پروژه، قرارداد آنها لغو می شود که مشکل اصلی این طرح ها به دلیل نبود پروژه است. تامین مالی و عدم توانایی در گرفتن وام از موسسات مالی و یا ارائه وثیقه.

وی گفت: امروزه حتی در پروژه های دانش بنیان که بیشترین حمایت را دارند، لازم است حداقل 20 درصد از هزینه ها به عنوان سرمایه اولیه در اختیار پیمانکار پروژه قرار گیرد و با رفع این فرآیند به ویژه در توزیع وام. منطقه، این فرآیند تامین مالی پروژه ها را تسهیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید