25 درصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه است/ تامین مالی 34 طرح مرتبط با شرکت های دانش بنیان از طریق بورس


ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 09/03/1401
کد خبر: 1913383

مجید عشقی گفت: در حال حاضر حدود 20 تا 25 درصد تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت و اوراق مختلف منتشر شده توسط دولت و شرکت ها به بازار سرمایه منتقل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، مجید عشقی امروز در مراسم افتتاحیه اولین همایش مالی منطقه ای غرب کشور اظهار داشت: موضوعات مربوط به بازار سرمایه بسیار پیچیده، تخصصی و گسترده است و باید به طور مستمر توسط ادارات مختلف پیگیری شود. ، وی نتیجه گیری کرد

وی بازار سرمایه را از دو بخش بازار اولیه و بازار ثانویه تشکیل می‌دهد و افزود: بازار ثانویه دارای فراز و نشیب‌هایی است که تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد و قیمت‌ها و شاخص‌ها بر این اساس در نوسان هستند، اما یکی از رسالت‌های اصلی بازار سرمایه عبارت است از تسریع تامین مالی سرمایه و کمک به تشکیل سرمایه.

عشقی تصریح کرد: در کشور ما به طور سنتی بار اصلی تامین مالی بر دوش بانک ها است و بالغ بر 90 درصد املاک صنعتی توسط سیستم بانکی تامین مالی می شود. بین 20 تا 25 درصد از تامین مالی از طریق انتشار اوراق مشارکت و اوراق مختلف منتشر شده توسط دولت و شرکت ها به بازار سرمایه منتقل شد.

رئیس سازمان بورس گفت: امیدواریم با طراحی ابزارهای مناسب روند صعودی را حفظ کنیم تا بتوانیم نقش موثرتری در تشکیل سرمایه داشته باشیم.

به گفته عشقی، در یک سال گذشته تاکید اصلی سازمان بورس بر تامین مالی و تولید ابزار است، بر این اساس تلاش کردیم نهادهای مالی را گسترش دهیم و راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری مختلف در حوزه های مختلف را دنبال کردیم و با توجه به با توجه به نیازهای سرمایه گذاری افراد مختلف، صندوق با درآمد ثابت و … راه اندازی شد که نیازهای بخش های مختلف را تامین می کند.

وی افزود: حضور شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه بسیار محدود و حداقلی بود و تنها کاری که در حوزه دانش انجام شد این بود که تعدادی از شرکت های دارای مجوز دانش بنیان در بازار سرمایه پذیرفته شدند. و سهام آنها بازخرید شد.

رئیس سازمان بورس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان می توانند نقش بسیار مهم تری ایفا کنند و با پیشرفت های صورت گرفته و اتفاقات چند سال اخیر به این نتیجه رسیده ایم که شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت ها، که کل کسب‌وکارها بر پایه اقتصاد هستند، این فناوری‌های دیجیتال است که می‌توانند نقش موثری در بازار سرمایه ایفا کنند.

عشقی تصریح کرد: ضوابط پذیرش شرکت‌های مبتنی بر اقتصاد دیجیتال با کمک نهادهای نظارتی و سایر نهادهایی که دغدغه‌ای در این زمینه داشتند بررسی و ابلاغ شد و اولین شرکت مبتنی بر اقتصاد دیجیتال پذیرفته شد و سهام آن مورد معامله قرار گرفت. هر چند با پذیرش این امر شرکت با موانع و مشکلات زیادی مواجه شد.


پذیرش اولین شرکت مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه

وی افزود: با توجه به ضوابط موجود پذیرش اولین شرکت مبتنی بر اقتصاد دیجیتال در بازار سرمایه بسیار سخت بود و در گام بعدی سعی داریم ضوابط پذیرش را تسهیل و قوانین دستکاری که در آن رعایت شده بود حذف شود. معیارهای اولیه و اجازه پذیرش به شرکت های بیشتری را می دهد.

عشقی با اشاره به اینکه در راستای تامین مالی جمعی برای شرکت های دانش بنیان نیز گام هایی برداشته شده است، خاطرنشان کرد: این روش تامین مالی برای پروژه های دانش بنیان کوچک و متوسط ​​بسیار امیدوارکننده است که تاکنون بیش از 34 پروژه تامین مالی شده است و در حال حاضر بسیاری از آنها پروژه ها در حال انجام است.

رئیس سازمان بورس گفت: این روش تامین مالی برای پروژه هایی است که کمتر از 25 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز دارند. پروژه های کوچک و متوسطی که دوره سرمایه گذاری و بهره برداری مشخصی دارند و می توانند در یک دوره زمانی مشخص به نتیجه برسند که البته با استقبال بسیار خوبی به خصوص در حوزه دانش مواجه شد و امیدواریم بتوانیم از این ابزار به درستی در زمان جلسات امروز معرفی کنیم و استان می تواند از این ابزار استفاده کند.

عشقی خاطرنشان کرد: 50 درصد اقتصاد ایران خدمات محور است، بر این اساس اگر بخواهیم حرکتی در اقتصاد با در نظر گرفتن مسائل اقتصاد دیجیتال و حوزه دانش ایجاد کنیم، معتقدیم حوزه خدمات می تواند نقش بسیار موثری داشته باشد لذا رویکرد بازار سرمایه بر این اساس است که در این حوزه شرکت های دانش بنیان و دیجیتال سهم بسزایی در بازار سرمایه و همچنین تامین مالی این شرکت ها دارند.


ما در تلاش هستیم تا مقررات موجود در بخش تامین مالی و انتشار اوراق را تسهیل کنیم

وی افزود: همچنین در تلاش هستیم تا مقررات موجود در بخش تامین مالی و انتشار اوراق را تسهیل کنیم.

پشت اوراق برای گرفتن مجوز انتشار اوراق منتشر شده است در حالی که این رویکرد باید تغییر کند و باید به سایر دارایی ها اعتماد کنیم و بشناسیم تا بتوانیم این حوزه ها را نیز تامین کنیم.

عشقی با بیان اینکه اکنون تنوع صندوق های سرمایه گذاری کامل شده است، گفت: علاوه بر صندوق های سرمایه گذاری در بازار ثانویه، صندوق ها و صندوق های سرمایه گذاری با اهرم وجود دارند که ریسک بسیار بالاتری نسبت به بورس دارند و همچنین ضمانت سرمایه. منابع مالی. آغاز شده است


مشکل حضور گسترده افراد بی سواد مالی در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس گفت: یکی از مشکلاتی که از سال 1388 با آن مواجه بودیم، حضور گسترده مردم عادی و فاقد دانش مالی و سواد بازار بورس بود که به دلیل تبلیغات کانال تلگرام و اعتماد به برخی، سهام را با قیمت های بالا خریداری کردند. با توجه به این شرایط سعی کردیم ابزاری تعریف کنیم که افراد متقاضی ورود به بازار سرمایه که تمایلی به ریسک ندارند، بتوانند در این صندوق ها مشارکت کنند.

عشقی خاطرنشان کرد: در صندوق های ضمانت سرمایه، سرمایه افراد کم ریسک محفوظ است و در صورت سود از افزایش قیمت سهم از آن بهره مند می شوند و در حال حاضر این ابزار طراحی شده و در دسترس است. در بازاری که می پذیرد می تواند وارد بازار سرمایه شود. افراد با ریسک بالا می توانند ابزارهای پرریسک داشته باشند و افراد کم ریسک می توانند در صندوق های تضمین سرمایه سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: در حوزه صندوق های سرمایه گذاری مرتبط با شرکت های دانش بنیان بیش از 100 صندوق جسورانه راه اندازی شده و منابع خوبی نیز دارند اما یکی از مشکلات صندوق های جسور این است که ارتباط خوبی بین مدیران و بهره برداران وجود دارد. از این صندوق ها با شرکت ها زمینه اقتصاد دانش بنیان ایجاد نشده است.

عشقی خاطرنشان کرد: اگر مدیران این صندوق ها بتوانند دانش و تعامل بیشتری با فضای سرمایه گذاری در حوزه شرکت های اقتصاد دیجیتال و شرکت های دانش بنیان داشته باشند، به راحتی می توانند این شرکت ها را تامین مالی کنند.

رئیس سازمان بورس گفت: در حال حاضر منابع زیادی در دسترس است یا می تواند در صندوق های جسورانه موجود باشد که با استقبال خوبی هم مواجه خواهد شد، اما این منابع به سمت پروژه های اقتصادی نمی رود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید