تصویب طرح دانش بنیان برای جهش به تولید مجلسی/صنعتی باید با ظرفیت دانش بنیان رقابت کند.


ساعت: 15:14
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1816944

سید شمس الدین حسینی گفت: مجلس یازدهم طرح جهش به فرآیند دانش بنیان را تصویب کرده است که امیدواریم پس از تصویب در اسرع وقت ابلاغ شود. این پروژه امکانات و پشتیبانی عالی را برای تولید دانش بنیان فراهم می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید شمس الدین حسینی در گفت و گو با بلاغ با اشاره به نامگذاری سال 1401 توسط مقام معظم رهبری به نام سال «تولید; وی ادامه داد: طی یک دهه اخیر به دلایل مختلف داخلی و خارجی، تحریم ها، تاج گذاری ها و سیاست های نامناسب در حوزه تولید و درآمد ملی پیشرفت نکرده و صورت گرفته است، لذا مقام معظم رهبری سال ها است که عناوین خود را انتخاب می کنند، لذا توجه داشته باشید که مشکل اصلی ما تولید است.

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به سیاست های مختلف در جهت ارتقای تولید توجه شود، افزود: جدا و گسسته اما این شعارها مستمر است و باید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: همانطور که در گذشته بحث تولید مصرف کننده و سرمایه مطرح می شد، امروزه نیز اقتصادها بر اساس معیار دیگری طبقه بندی می شوند که مبتنی بر دانش یا دانش باشد. در واقع چقدر دانش در تولید ملی نقش اساسی دارد. حداقل در دو دهه اخیر توجه ویژه ای به این موضوع شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه تاکید بر دانش در تولید و تاکید بر دانش در اقتصاد موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز مطرح شده است، اما امروز سهم و وزن دانش بسیار افزایش یافته است، به نقل از شعر “بگذار درخت در درخت معرفت را در ادامه بیاموز مجموعه چرخ نیلوفر آبی «ناصر هسرو قبادیانی» ادامه داد: از نظر تئوری و به نظر من در این شعر، چوب همان تولید است و اگر تولید بر اساس دانش و دانش باشد، می‌تواند باعث فروپاشی آن شود. اقتصاد جهانی.”

حسینی با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان از حدود دو دهه پیش وارد اقتصاد شد و اکنون بر اساس آن طبقه بندی می شود، تصریح کرد: ایران در شتاب علمی و تولید دانش در جایگاه خوبی قرار دارد اما به سادگی نمی توان به اقتصاد دانش بنیان دست یافت. از طریق مبتنی بر دانش است. یعنی یک شاخص دانش و یک شاخص اقتصاد دانش بنیان وجود دارد. در برخی کشورها اقتصاد دانش بنیان به دلیل مولفه دانش پایین در سطح خوبی قرار ندارد، اما ایران کشوری با شاخص دانش بالا، اما شاخص اقتصاد دانش بنیان آن است.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و شکوفایی جلسات مجلس ادامه داد: توجه مقام معظم رهبری به تولید دانش بنیان به معنای کاهش فاصله دانش و اقتصاد با دانش و تولید، نوآوری علمی و تولید است که اگر این اتفاق بیفتد، تولید ما رقابتی خواهد بود تا بتوانیم سهم بیشتری از اقتصاد جهانی داشته باشیم.

وی با اشاره به بیکاری بالا گفت: یکی از مشکلات کشور بیکاری زیاد و رشد اقتصادی و تولید پایین است. همانطور که تولید باید مبتنی بر دانش باشد تا رقابت پذیر باشد، باید بتواند مشکل بیکاری را نیز حل کند.

حسینی با بیان اینکه رقابت پذیری باید به یکی از شاخصه های تولید تبدیل شود که نیازمند تولید دانش بنیان است، افزود: رویکردهای تولید ملی باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری شود.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات مجلس یازدهم در رسیدگی به مسائل دانش بنیان تصریح کرد: این طرح تسهیلات و حمایت بسیار خوبی از تولید دانش بنیان ارائه می کند.

حسینی با بیان اینکه طرح تسهیل در صدور پروانه کسب از دیگر اقدامات مجلس یازدهم در این زمینه است، اجرای این مصوبه را عاملی برای تحریک تولید دانست و ادامه داد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش و شکوفایی رویه مجلس افزود: همچنین تبصره 18 لایحه بودجه سال 1401 را به گونه ای اصلاح کرده ایم که حمایت های لازم را از اشتغال و تولید اشتغال زا انجام دهیم. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا از این فرصت ها استفاده کنیم و اجازه دهیم همه با هم برای رسیدن به رشد اقتصادی و تولید رقابتی تلاش کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید