تولید دانش بنیان موجب افزایش بهره وری و کاهش هزینه ها می شود/ لزوم توجه مضاعف دولت به تولید دانش بنیان


ساعت: 12:32
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1817074

میرزایی گفت: تولید دانش بنیان ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال در جامعه هدف، افزایش بهره وری، کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفیت و رقابت پذیری محصولات و خدمات.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود میرزای شهرابی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در گفتگو با صبح توس، با بیان اینکه بهار نشانه امید است و امید سرچشمه همه حرکت ها و پیشرفت ها است، گفت: بهار امید است.پارک های علم و فناوری به عنوان بخش مهمی از اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور، ضمن ایجاد امید و انگیزه در بین جوانان به ویژه فارغ التحصیلان دانشگاهی، باید فرهنگ مبتنی بر دانش را در تمامی بخش ها به ویژه تولید که موتور محرکه آن است، معرفی کنند. میزبان گفت: اقتصاد.


پارک های علم و فناوری باید فرهنگ دانش بنیان را وارد تولید کنند

وی افزود: تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال برای نیروهای دانش بنیان و استفاده از ظرفیت عظیم سرمایه انسانی کشور برای ایجاد فناوری های صنعتی، نه صرفاً تولید کارخانه های مبتنی بر خطوط تولید وارداتی، باید در حالی که تولید دانش بنیان است. ایجاد ارزش افزوده بالا و ایجاد اشتغال در جامعه هدف که بیشترین بیکاری یا فعالیت در حوزه های غیرتخصصی را دارد، این امر باعث ایجاد امید در جوانان و نشاط جامعه می شود و از سوی دیگر باعث افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید می شود. و باعث افزایش کیفیت و رقابت پذیری محصول می شود.خدمات ناشی از رویکرد دانش است.


لزوم اتخاذ رویکرد دانش در صنایع کشاورزی و معدنی

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حوزه های بیوتکنولوژی، نانوفناوری، فضا و انرژی هسته ای که خوشبختانه کشور در آستانه دانش قرار دارد، مرهون تاکیدات مقام معظم رهبری و استفاده از دانش و دانش است. جهادگران و استقلال طلبان، تامین امنیت، سلامت و انرژی و همچنین نیاز به رویکرد دانش بنیان در سایر حوزه ها به ویژه در صنایع کشاورزی و معدنی برای خودکفایی در محصولات استراتژیک و رفع وابستگی و جلوگیری از فروش. مواد اولیه باید در نظر گرفته شود.

میرزایی تاکید کرد: پارک علم و فناوری خراسان رضوی با توجه به بیانات گام دوم انقلاب و منویات مقام معظم رهبری این مهم را رسالت خود می داند و ضمن حمایت از فعالیت های انرژی انجام شده تاکنون، فناوری اطلاعات و ارتباطاتمهندسی، تجهیزات پزشکی و افزایش کمی و کیفی شرکت‌ها به‌ویژه استارت‌آپ‌ها تمرکز ویژه‌ای بر حوزه‌های معدن، فناوری فرهنگی و صنایع غذایی خواهد داشت.


پارک علم و فناوری خراسان رضوی به دنبال جبران عقب ماندگی دانش است

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود ملی به ویژه منطقه ای، در این مواقع حمایت ویژه ای از به کارگیری دانش و فناوری در این حوزه ها می شود تا عقب ماندگی نسبی این حوزه ها در حوزه دانش جبران شود.


پردیس تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی در پارک علم و فناوری خراسان رضوی راه اندازی می شود.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی یادآور شد: راه اندازی پردیس تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی با رویکرد دستیابی به امنیت غذایی با همکاری نهادهای ذیربط و حمایت از ایجاد مراکز نوآوری برای صنایع بزرگ به ویژه در حوزه صنایع غذایی این در سال 1401 خواهد بود.

میرزایی گفت: به کارگیری دانش و فناوری روز با استفاده از ظرفیت دانشگاه ها در محصولات غذایی اساسی مانند خوراک، دانه ها، روغن ها و افزایش بهره وری، کیفیت و رقابت پذیری محصولات و خدمات در این حوزه مورد توجه قرار می گیرد.


چالش های اصلی دانش بنیان

وی گفت: برای حل چالش های اصلی دانش بنیان به تامین منابع مالی متناسب با نیاز و شرایط این نوع شرکت ها توجه شود و نه از نظر کارخانه و سرمایه، فضاسازی برای شهرک سازی متناسب با نیاز کارگران نخبه، نیرو و تجهیزات و دسترسی مناسب به آنها. درخواست به موقع از دولت به عنوان بزرگترین مشتری، کمک های مالی و فناوری های تحقیق و توسعه صنایع بزرگ جهت نفوذ دانش و دانش بنیان در صنایع مادر جهت افزایش بهره وری و کیفیت و توسعه بازار شرکت های مبتنی بر دانش و همچنین معرفی نیازهای صنایع در قالب پروژه های دانشگاهی و حمایت از پایان نامه ها و پایان نامه های کاربردی مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید