مصمم به کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری با استفاده از محصولات دانش بنیان هستیم


ساعت: 13:22
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890344

رئیسی در بازدید از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان پیشران:

رئیس جمهور گفت: محصولات دانش بنیان تولید شده توسط محققان داخلی باعث کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری و ایجاد ارزش افزوده زیادی می شود و مصمم به حمایت و استفاده از آنها هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی در حاشیه بازدید از نمایشگاه شرکت های دانش بنیان پیشران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را سال تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال معرفی کرده اند، با اشاره به موضوع علمی گفت: ظرفیت کشور گفت: در ایران اقدامات فناورانه، نوآوری و خلاقیت زیادی وجود دارد.

رائیزی مدیریت آب و خاک را در بخش کشاورزی مهم و ضروری می داند و خاطرنشان می کند: مشکلات کشاورزی با سخنرانی و بخشنامه حل نمی شود، بلکه باید سازوکاری برای ایجاد کشاورزی فناورانه مهیا شود.

آیت الله رئیسی بر بومی سازی دانش خدمات آب های زیرزمینی در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: ضروری است این دانش در اختیار همه کشاورزان کشور باشد و دولت موظف به حمایت از فناوری های پایه و اقدامات علمی اساسی در این حوزه می باشد.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از بازدید از این نمایشگاه و قدردانی از زحمات کارشناسان و صاحب نظران حوزه های دانش بنیان، گفت: این اقدامات می تواند برای کشور در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی و صنایع و همچنین تولیدات و فرصت های آنها راهگشا باشد. در نهادهای کشور مورد بهره برداری قرار گیرد.

آیت الله رئیسی با طرح این سوال که آیا این میزان آب مصرفی در کشاورزی ضروری است و آیا می توانیم محصول کشاورزی ای را ارائه کنیم که نیاز به مصرف آب داشته باشد و هزینه کمتری داشته باشد، گفت: اقدامات محققین این مجموعه باعث کاهش هزینه ها می شود. باعث افزایش بهره وری و ایجاد ارزش افزوده زیادی می شود و از خام فروشی جلوگیری می کند و مصمم به حمایت و استفاده از آنها هستیم.

رئیس جمهور با تاکید بر حمایت دولت از فعالیت های دانش بنیان، تصریح کرد: شرایط نباید به گونه ای باشد که یک محقق و تولیدکننده بگوید برای محصول دانش بنیان او بازاری وجود ندارد که امکان تجاری سازی آن نیز وجود دارد، اما در عین حال. دستگاه های مختلف در همان واردات محصول از خارج از کشور. هیچ دستگاهی نباید این کار را انجام دهد.

رئیسی افزود: چرا محصولی که در داخل کشور با استانداردهای لازم تولید می شود باید از خارج وارد شود؟ این یک حمله به تولید و سازنده است، بنابراین ما به شدت از این نوع اقدامات جلوگیری می کنیم.
آیت الله رئیسی تاکید کرد: همه دستگاه های اجرایی کشور باید با قدرت و توان و با خروج از بروکراسی اداری که عمدتاً مانع است به کار ادامه دهند تا هم متخصصان تشویق شوند و هم بتوانیم بهره وری را در کشور افزایش دهیم.

رئیس جمهور در جریان بررسی بخش های مختلف این نمایشگاه که بیش از 3 ساعت به طول انجامید، با متخصصان، کارشناسان و مدیران شرکت های دانش بنیان پیشران در خصوص جزئیات فعالیت ها و محصولات این موسسه نوآوری، فناوری و علم آفرینی کشور

بیش از 500 نخبه، کارشناس و معلم از دانشگاه های کشور در رشته های مختلف فنی و تجربی و در قالب بیش از 50 شرکت در گروه «پیشران» فعالیت می کنند.

از مهمترین دستاوردهای آنها می توان به بومی سازی فناوری های پیشرفته و هوشمند کشاورزی، سیستم سیلوی علوفه و یونجه، فناوری هایی در زمینه پزشکی شخصی، از جمله کیت های تخصصی برای تعیین مسیر درمان سرطان بر اساس شبکه ژنی خاص هر بیمار اشاره کرد. وی، یک آنتی بادی مونوکلونال برای درمان سرطان، از واکسن mRNA، غشاهای تصفیه آب و فاضلاب و فناوری های جدید برای تولید مثل حیوانات سبک و سنگین (IVF و IVM) نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید