شرکت های دانش بنیان باید برای کمک به صنعت و معدن کشور برای افزایش بهره وری وارد شوند


ساعت: 02:33
تاریخ انتشار: 1401/06/18
کد خبر: 1896132

پیشرفت فناوری های نوین و استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها می تواند بخش معدن و فلزات را به صنعت در سطح سازمانی (سازمان های اقتصادی) تبدیل کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرتضی کرموزیان (فعال و کارشناس عرصه صنعت و معدن کشور با 30 سال سابقه) در یادداشتی نوشت: دولت مردمی و انقلابی ما باید در مسیری گام بردارد که معادن در کشور علاوه بر بهره برداری بهینه و افزایش عملکرد آنها. نحوه فرآوری معادن به روش های جدید نیز نقش موثری خواهد داشت و البته این مشکل زمانی محقق می شود که تجهیزات و تکنولوژی روز و علم و دانش روز داشته باشند. بنابراین دولت باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشد و از سوی دیگر برای خام فروشی محدودیت هایی ایجاد کند تا این محصولات در داخل کشور فرآوری شوند تا نه تنها اشتغال زایی بیشتر در کشور ایجاد شود. همچنین و درآمد بیشتری ایجاد خواهد شد
اکنون شرکت های دانش بنیان خوبی در کشور ایجاد و به ثبت رسیده اند که می توانند نقش مهم و برجسته ای در استخراج و فرآوری محصولات معدنی داشته باشند.
علاوه بر این متأسفانه در سال های اخیر بسیاری از معادن ما به صورت خام فروخته می شدند و یا با تجهیزات و تکنولوژی قدیمی کار می کردند که به همین دلیل ارزش افزوده کمی برای خود و کشور به دست آوردند و باید این مشکل اصلاح شود.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس، سهم صادرات مواد اولیه، مواد معدنی، کنسانتره و گندله در کل زنجیره فولاد کشور کمتر از 6 درصد است. همچنین 94 درصد مواد معدنی استخراج شده از معادن کشور (بدون احتساب معدن شن و ماسه) به عنوان مواد اولیه در زنجیره ارزش محصولات معدنی و فلزی استفاده می شود و برای تولید محصولات با ارزش افزوده بالا استفاده می شود.
با تمام این مشکلات باید اعلام کرد که در حال حاضر بالغ بر 700 شرکت دانش بنیان در این زمینه در کشور فعالیت می کنند.
در شرایط بغرنج اقتصادی کشور و در این جنگ اقتصادی دشمنان، شرکت‌هایی مانند شرکت‌های معدنی و پتروشیمی با دانش ابتدایی می‌توانند در مقابل شرایط سخت کشور ایستادگی کنند.
اگر وزارت حراست (صنعت، معدن و تجارت) با تمام ظرفیت خود وارد این عرصه شود (یعنی دیجیتال و هوشمند شود)، می تواند نقش خود را در توسعه و ساخت دانش بنیان کشور به عنوان یک ابر موتور ایفا کند.
قدرت داده‌ها و پردازش و ارتباطات، روش‌های تحلیلی و هوشمند، تعامل انسان و ماشین و تغییرات دیجیتال 4 ابزاری است که چهارمین انقلاب صنعتی در حوزه فناوری و هوشمندی دیجیتال در اختیار ماینینگ قرار می‌دهد که افزایش بهره‌وری یکی از نتایج آن است.
پیشرفت فناوری های نوین و استفاده از ظرفیت دانش بنیان ها می تواند بخش معدن و فلزات را به صنعت در سطح سازمانی (سازمان های اقتصادی) تبدیل کند.
برای افرادی که در شرایط سخت اقتصادی مشکلات را تحمل می کنند، باید بهره وری را افزایش داد تا مشکلات معیشتی و اقتصادی آنها اصلاح شود.
شرکت های بزرگ دانش بنیان در خط مقدم نوآوری در کشور قرار دارند و افق روشنی زیر نظر شرکت های معدنی و صنعتی وزارت حراست وجود دارد و در این زمینه از نظر فرآوری و افزایش افزوده باید کارهای زیادی انجام شود. ارزش.انشاالله

دیدگاهتان را بنویسید