سیستان و بلوچستان بزرگترین استان کشور/ افزایش بهره وری تولید با راهکارهای دانش بنیان راه حل مشکلات است


ساعت: 13:35
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917150

سید محمدرضا سیدحسینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تاکید بر افزایش بهره وری با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ؛ سید محمدرضا سیدحسینی صبح امروز در همایش روز خاک با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان با بیش از 18 میلیون هکتار وسعت بزرگترین استان کشور است، اظهار داشت: این استان با وسعتی بیش از 18 میلیون هکتار در کشور است. این منطقه تنها 410 هزار هکتار زمین قابل کشت دارد یعنی 2 درصد مساحت کل استان و از همه مهمتر از این سطح به دلیل محدودیت منابع آبی بین 45 تا 70 درصد یعنی. حداکثر 290000 تا 300000 هکتار برای محصولات قابل کشت است و باغ می رود.

وی افزود: با نگاهی به این آمار اهمیت حفظ آب و خاک به ویژه در سیستان و بلوچستان بسیار ضروری و حیاتی است.

این مسئول ادامه داد: میزان زمین های قابل کشت و تولید انواع محصولات کشاورزی و رفع نیاز جامعه بسیار محدود است. این امر ایجاب می کند که با استفاده از دانش روز در جهت افزایش بهره وری آب و خاک گام های موثری برداریم.

سید حسینی با ایجاد بستری برای صرفه جویی سالانه 265 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی، احداث سدهای آبی در سطح 10 هکتار برای ذخیره 500 هزار مترمکعب آب در هر منطقه، 49 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را به سیستم های آبیاری مدرن مجهز می کند. دوره سیلابی، انجام فعالیت‌های گسترده مدیریت حوضه آبریز به منظور کاهش فرسایش و رسوب‌گذاری خاک، کنترل پساب، کاهش سیلاب و بهره‌وری بهینه بارندگی، طرح توسعه ۳۶۰ هکتاری محصولات گلخانه‌ای برای افزایش تولید و اشتغال، توسعه کشت گیاهان دارویی و آب‌بر. در قالب طرح نمونه زراعی به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های در دست اجرا برای افزایش بهره وری آب و خاک در استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود.

رئیس انجمن خاک شناسی ایران حاضر در این مراسم گفت: پیام روشن این همایش که با شعار “خاک آغاز غذاست” برگزار شد این است که 95 درصد غذای تولید شده توسط انسان تولید می شود. مستقیم یا غیر مستقیم از طریق خاک کامبیز بازرگان با ارائه مقاله ای در خصوص اهمیت خاک در کشاورزی و جلوگیری از آلودگی آن و نقش آن در امنیت غذایی، هدف از حفظ فرهنگ جهانی خاک در کل جامعه به ویژه در بین نوجوانان و جوانان را حفظ و حراست برشمرد. تا بتوانیم خاکی سالم و حاصلخیز برای نسل های آینده داشته باشیم.

وی به چالش های آب و خاک در کشور اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تغییر کاربری اراضی، مواد آلی ضعیف، کاهش حاصلخیزی، بهره برداری نامتوازن از منابع آب و خاک، کاهش توده های آب زیرزمینی، همه مشکلات جدی در این حوزه است. رامرودی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان در سخنانی با اشاره به نقش خاک در ارتقای کمی و کیفی تولیدات کشاورزی درخواست کرد که این امر با نگاهی فرابخشی برنامه ریزی شود. حمایت مسئولان استانی برای تامین اعتبار برای انجام خاک سنجی و تقویت خاک استان سیستان که به بلوچستان تبدیل شد.

در پایان این مراسم از سه نفر از داوطلبان خاک و 9 نفر از برگزیدگان مسابقه نقاشی روز خاک با ساخت تندیس و لوح تقدیر تجلیل شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید