لزوم توجه مدیران به اولین تولید تجهیزات استراتژیک در صنعت کشور/ قانون جهش تولید دانش بنیان حامی اولین تولید


ساعت: 09:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1916437

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورا با اشاره به لزوم توجه مدیران دولتی به اولین تولیدات تجهیزات راهبردی در صنعت کشور، گفت: موضوع اولین تولید در جهش تولید مطرح شد. قانون مبتنی بر؛ اما متأسفانه اهمیت اولین تولید تجهیزات استراتژیک از سوی مدیران صنعتی و دولتی تشخیص داده نمی شود و گاه برخی از مدیران دولتی این مهم را نادیده می گیرند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر، راه دانا; یکی از نکات مهم تاثیر تحریم ها افزایش قیمت تمام شده و جهت گیری به سمت تولید محصولات با ارزش افزوده پایین در صنعت است.

عمده ترین اثرات تحریم بر بخش صنعتی و معدنی ایران، عدم دسترسی به مواد اولیه، تجهیزات و ماشین آلات و یا دسترسی به آنها با قیمتی چند برابر قیمت اولیه است که در نهایت منجر به افزایش، کاهش هزینه شده است. در سودآوری و کاهش رقابت پذیری این بخش ها.

اثرات تحریم بر تجهیزات صنعتی معدن



البته در بخش مواد اولیه به دلیل عدم وجود تکنولوژی در این بخش می توان این مواد اولیه را با قیمت مناسب خریداری کرد. اما مشکل تجهیزات و ماشین آلات بسیار پیچیده است و بنابراین موضوع تحریم در این بخش مهمتر از بحث تجهیزات است ماشین های استراتژیک این یک فرآیند تولید متمرکز است. تجهیزاتی که در داخل کشور تولید نمی شود و پیچیدگی تولید آن به حدی است که خود صنعت توانایی تولید آن را ندارد و به همین دلیل به سراغ خرید تجهیزات دست دوم از بازار کشورهای مختلف دنیا می روند.

این رویه آسیب جدی به صنعت کشور وارد کرد و این آسیب به حدی بود که توسعه صنعتی کشور را مختل کرد. در فرآیند تولید کشور، خرید فرآیندها و تجهیزاتی مجاز است که عمدتاً مربوط به تبدیل مواد اولیه به مرحله ای با ارزش افزوده بالاتر است و در عمل ما را به تولید مواد اولیه و نیمه خام تبدیل کرده است. در صنایع بالادستی

بیشتر بخوانید:
سیاست اشتباه واردات ماشین آلات به بخش صنعت لطمه می زند

موضوعی که اخیرا وزیر نفت در سخنرانی خود درباره صنعت پتروشیمی کشور به آن اشاره کرد؛ این مشکل در درازمدت در صورتی که قیمت گاز خوراک و انرژی ارزان نباشد، کشور را به تولیدکننده بالادستی مواد اولیه و نیمه خام در جهان تبدیل کرده است. این صنعت در کل ورشکست خواهد شد.

در بحث تاثیر تحریم ها بر صنعت کشور، مهم ترین راهبرد آمریکا در قسمت عدم اجازه واردات تجهیزات راهبردی و فناوری شناسایی می شود. این مشکل به دلیل عدم وجود بومی سازی تجهیزات استراتژیکتوسعه صنعتی کشور نیز با خطر مواجه خواهد شد و این امر باعث شده تا ایران بیش از پیش بر خام فروشی و تولید محصولاتی با راندمان تولید و ارزش افزوده پایین تمرکز کند. بنابراین، این رویکرد نیاز به اصلاح دارد.

تولید برای اولین بار تجهیزات صنعتی و استراتژیک کشور یکی از سخت ترین نیازها را دارد و آن صنایعی است که نیاز آنها توسط هیچ شرکت دانش بنیان در کشور تولید نشده و همواره وارداتی بوده است. این بخش برای اولین بار تحت عنوان تولید بخش مهمی از اقتصاد دانش بنیان است که از اهمیت بالایی برخوردار است. احتمالا پیچیده ترین و استراتژیک ترین حالت تولید برای اولین بار بسیار مهم و بسیار استراتژیک است خوب.


لزوم توجه و حمایت مدیران کشوری از اولین تولید تجهیزات استراتژیک در صنعت کشور



هادی بیگی نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره موضع راه دانا گفت: محصولی که برای اولین بار تولید می شود باید امتحانش را بگذراند و چون اعتمادی به آن نمی شود از آن حمایت می کنیم چون اولین بار است که تولید می شود. نشان داده شده و آزمون نتیجه خواهد داد و ما خطرات آن را می پذیریم و تشریفات و تضمین کیفیت را از دولت و معاونت علمی ریاست جمهوری واگذار می کنیم. به همین دلیل بحث تولید ابتدا در قانون جهش تولید دانش بنیان مطرح شد.

یکی از اعضای کمیسیون انرژی شورای اسلامی تصریح کرد: تولید اول یعنی تولید ما در شرایط آزمایشگاهی و در آزمایشات کوچک جواب مثبت می دهد که در مرحله اول این تولیدات هم از نظر صنعتی و هم از نظر بیمه حمایت ویژه ای می شود. مشکلات و در صورت سناریوهای تولید و بومی سازی این محصول باید قانون محکمی برای این سوگند وجود داشته باشد. تولیدات استراتژیک و استراتژیک برای شکل گیری و شکوفایی صنعت.

وی تاکید کرد: باید برای آنها برنامه ریزی شود تا در دراز مدت پس از استفاده از محصولات خود در کشور به بازاریابی و صادرات بین المللی برسند. در عین حال باید از تولیدات بومی و دانش بنیان های نوپا حمایت کنیم. اما در طول برنامه پیش بینی شده شرایطی را ایجاد کنیم که در درازمدت قدرت رقابت را داشته باشد تا شرایط اجاره پیش نیاید.

بیگی نژاد خاطرنشان کرد: متاسفانه اهمیت اولین تولید تجهیزات استراتژیک این را مدیران صنعتی و دولتی نمی دانند و دولت عموماً این موضوع را نادیده می گیرد. ما در این زمینه قانونی نداریم، اگر بخواهید قوانینی داریم و صرفا نادیده گرفته می شود، این سهل انگاری ها باید برطرف شود تا شاهد رونق این شرکت ها باشیم. مدیران کشوری باید به موضوع تولید اول و خنثی سازی تحریم های صنعتی توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید